Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Har inte lusläst hela tråden (ber om ursäkt, men sitter fast i USA efter en medicinsk nödsituation för min pappa) och undrar ungefär när ni har fått meddelande om att era flyg varit inställda? XX dagar eller YY timmar innan ordinarie avgång?



Vilket datum gällde din inställda flygning? Jag ser datum och tider för när du fått meddelanden, men hittade inte när själva flygningen skulle ha avgått enligt ordinarie avgångstid?


@Bryant Sitter i samma båt att jag tappat mycket och nu snurrar det lite extra mycket för mig. När är er avresa till USA? Vår planerade avresa är den 13/7 och funderar på när vi kan tänkas få besked om att vår första flight GOT-ARN är inställd. Hur går det för er med er resa?

Vi fick besked om att de ställde in prick 24 timmar innan, sedan påbörjade de ombokningsprocess som tog 2,5 timmar och sedan kom beskedet att de inte hittade något alternativ. Tycker man borde kunna fått besked lite tidigare. Vår resa var ARN-AGP.
 
Som jag förstått det ska det vara lugnt att checka in på andrasträckan utan att först ringa och informera sin avsikt!

Tips:
Använd inte förkortningar om du inte är 110% säker på dem :)

Någon som testat detta? För vanligtvis funkar väl inte det om man skippar första legget så voidas hela resan? Nya regler i och med strejk alt. är det för resan anses börja först på legget som inte är inställt?
 
Det borde SAS ha löst. Finns många alternativ på rutten. Vad hade ni för bokningsklass och ev status?
EBG men ekonomibiljetter den här gången, de var inte speciellt hjälpsamma, hade inget att erbjuda. Vi bokade egna biljetter med Finnair och kommer fram ett dygn senare. Får se hur det går att få ersättning för det… har alltid åkt SAS när det funnits innan men nu blir det något annat nästa gång.
 
Kankse frågats redan, men vad gäller när en del av ens rutt blivit inställd (i vårt fall landvetter -> Arlanda). Kan vi ta oss till arlanda på egen hand och hoppa på flyget därifrån? Flyget från stockholm skall inte vara påverkat.
Ersättning för avbokat flyg, bil upp, hotelnatt, 14 dagars parkering på arlanda, är det amex vi ska vända oss till eller får man gnälla på sas när det lugnat sig?
 
Hej. Jag sitter i USA och väntar på att flyget ska bli inställt, ska åka hem på tisdag. Är det någon som har blivit ombokad direkt utan att kontakta SAS mellan Chicago och Stockholm? (Jag har en inrikes innan dess, men det är ju där det blir problem). Jag ligger inte så bra till med att sitta i telefonen 5-6 imorgon (Diamond kanske går lite fortare?) bara så hoppas på att det ridan finns en lösning. Vad tror ni?
Vi kom hem från Chicago förra veckan. Fick sms och e-mail att flyget är inställt ca 35-36 timmar innan avgången (12:09 dagen innan alltså). Under natten vid 00:28) fick jag både sms och e-mail med nya biljetter med Lufthansa. Vi flög till CPH dock. Jag är Diamond och min sambo Guldmedlem, resan var i business klass. Tyvärr är Lufthansas business inget vidare. Så vi blev ombokade utan problem. Hoppas att det löser sig för dig med.
 

JockeS

Medlem
@JockeS Var din resa en betald biljett? Eller poängresa? Förstod jag sig ett stycke även bokade om hemresan på samma gång? Isf till andra Star Alliance-bolag?

@Maja det var en betald biljett.
Vi hade bokat med SAS på dit och hemresan.
Vid samtalet för ombokning så kollade han andra bolag inom Star Alliance för ditresan.
För hemresan så kollade han först SAS och hittade likadan resa som vi redan hade bokat så det fick bli den också.
 

JPE

Medlem
Vi kom hem från Chicago förra veckan. Fick sms och e-mail att flyget är inställt ca 35-36 timmar innan avgången (12:09 dagen innan alltså). Under natten vid 00:28) fick jag både sms och e-mail med nya biljetter med Lufthansa. Vi flög till CPH dock. Jag är Diamond och min sambo Guldmedlem, resan var i business klass. Tyvärr är Lufthansas business inget vidare. Så vi blev ombokade utan problem. Hoppas att det löser sig för dig med.
Var det poängresa eller revenue?
 
Toppen