Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Minsan

Medlem
Hur lång tid har SAS på sig att boka om resan till en jämförlig resa om den ställts in? Hur lång tid brukar det ta? Skulle resa hem imorgon till Sthlm från Split kl 19.30 men fick besked 15.37 idag om inställt plan, vilket var väntat. Har inte bokat ngn egen hemresa men nu börjar man ju vilja åka hemåt.
 

JAM(1)777

Medlem
Hur lång tid har SAS på sig att boka om resan till en jämförlig resa om den ställts in? Hur lång tid brukar det ta? Skulle resa hem imorgon till Sthlm från Split kl 19.30 men fick besked 15.37 idag om inställt plan, vilket var väntat. Har inte bokat ngn egen hemresa men nu börjar man ju vilja åka hemåt.

De kommer säkert skicka ett Mail om att de inte hittade några alternativ. Har du fått ett sådant Mail, så bör du aktivera din plan B för att komma hem.
 

Minsan

Medlem
De kommer säkert skicka ett Mail om att de inte hittade några alternativ. Har du fått ett sådant Mail, så bör du aktivera din plan B för att komma hem.

Jag lyckades boka om mig till ett tidigare plan från Split, SAS connect för o kr imorgon. Ser dock att jag uppdaterats till SAS plus full flex vilket var högre än jag hade. o_O
 
Last edited:

Maja

Medlem
Har inte lusläst hela tråden (ber om ursäkt, men sitter fast i USA efter en medicinsk nödsituation för min pappa) och undrar ungefär när ni har fått meddelande om att era flyg varit inställda? XX dagar eller YY timmar innan ordinarie avgång?

Mail om cancel kom 5/7 09:09, Mail om de inte hittar alternativ kom 5/7 09:49 :) De hade hela 30 min på sig att hitta andra biljetter till AGP, noll napp… Jag hade en dator, mus och uppkoppling, tog mig 5 min att lägga in CPH-BCN-AGP på andra sällskap som inte är släkt!

Vilket datum gällde din inställda flygning? Jag ser datum och tider för när du fått meddelanden, men hittade inte när själva flygningen skulle ha avgått enligt ordinarie avgångstid?

Jag har tappat mycket under pandemin…
@Bryant Sitter i samma båt att jag tappat mycket och nu snurrar det lite extra mycket för mig. När är er avresa till USA? Vår planerade avresa är den 13/7 och funderar på när vi kan tänkas få besked om att vår första flight GOT-ARN är inställd. Hur går det för er med er resa?
 
Har ARN-CPH-ATH och ATH- MLO den 14 juli. I och med strejken finns risken att det första benet som är SAS kommer bokas om men vi har bokat den specifikt för att den passar med timingen till Milos.

Fick mail från SAS att man kan boka om kostnadsfritt, hur hade ni gjort? Bokat med SAS (trafikeras av Air baltic) eller nått annat? Om de ändrar bokningen till nått som gör att vi missar Milos-flighten så blir det jobbigt.
 

Bryant

Medlem
Har inte lusläst hela tråden (ber om ursäkt, men sitter fast i USA efter en medicinsk nödsituation för min pappa) och undrar ungefär när ni har fått meddelande om att era flyg varit inställda? XX dagar eller YY timmar innan ordinarie avgång?



Vilket datum gällde din inställda flygning? Jag ser datum och tider för när du fått meddelanden, men hittade inte när själva flygningen skulle ha avgått enligt ordinarie avgångstid?


@Bryant Sitter i samma båt att jag tappat mycket och nu snurrar det lite extra mycket för mig. När är er avresa till USA? Vår planerade avresa är den 13/7 och funderar på när vi kan tänkas få besked om att vår första flight GOT-ARN är inställd. Hur går det för er med er resa?
Jag gissar på ca 24h innan ordinarie avgång.

Vi åker 11/7 ARN-CPH 13:40 och allt innan det är
Inställt. Dröjer nog inte länge innan vår flight ställs.
 

JockeS

Medlem
Vi har ett flyg, GOT-CPH-LAX, som går idag kl 21:20 från GOT.
Planet CPH-LAX skulle gå kl 09:30 imorgon, 11/7, och vi fick SMS kl 08:06 att det planet nu är inställt.
Ca 30 min senare får vi SMS om att man inte hittat något ersättningsflyg åt oss för detta.

Står i kö till ktj nu för att få klarhet i vad som händer med alla andra flyg som ännu inte ställts in/avbokats för oss.

För som det ser ut nu så kan vi fortfarande checka in för att flyga GOT-CPH.

Detta är något som jag undrar över nu.
Vad händer med resterande inbokade flyg för den här resan som inte är inställda?
Någon som har koll på detta?
vad händer om vi åker till Landvetter för att checka in? :D Kommer vi få veta där att vi inte kan flyga iväg eller kommer vi få biljetterna för GOT-CPH enbart?

Varit i telefonkö sedan kl 08:00 nu :confused:
 
Vi har ett flyg, GOT-CPH-LAX, som går idag kl 21:20 från GOT.
Planet CPH-LAX skulle gå kl 09:30 imorgon, 11/7, och vi fick SMS kl 08:06 att det planet nu är inställt.
Ca 30 min senare får vi SMS om att man inte hittat något ersättningsflyg åt oss för detta.

Står i kö till ktj nu för att få klarhet i vad som händer med alla andra flyg som ännu inte ställts in/avbokats för oss.

För som det ser ut nu så kan vi fortfarande checka in för att flyga GOT-CPH.

Detta är något som jag undrar över nu.
Vad händer med resterande inbokade flyg för den här resan som inte är inställda?
Någon som har koll på detta?
vad händer om vi åker till Landvetter för att checka in? :D Kommer vi få veta där att vi inte kan flyga iväg eller kommer vi få biljetterna för GOT-CPH enbart?

Varit i telefonkö sedan kl 08:00 nu :confused:
Vill ni åka så föreslå alternativ resväg för SAS tex via London eller Frankfurt, annars be dem avboka hela resan.
 

Sander

Medlem
Hej!

Är i Marbella just nu och har hemresa med SAS ”main” om några veckor (2 augusti). Högst antagligen(?) kommer strejken vara över tills dess, men vi har börjat bli lite nervösa ändå. För oss är det nämligen tidskritiskt att komma hem just den 2 augusti, eftersom vi har ett läkarbesök 3e på morgonen i Sverige. Vår resa är betald med Amex Elite.

Är det vettigt för oss att vara proaktiva och köpa en fullt refundable alternativ hemresa redan nu, medan platser finns?

Vad gäller om vårt flyg ställs in (troligen <24h innan avgång)? Säg att SAS erbjuder hemresa/bokar om oss till dagen efter. Om vi säger att det inte passar - kommer de ersätta oss för vårt alternativa flyg vi köpt? Eller behöver de bara betala tillbaka poäng/skatter (då det är
en poängresa) + möjlig 261?

I vilket läge kliver AMEX reseförsäkring in kontra SAS skyldigheter?
 
Toppen