Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Har en resa 19/7 t&r Palma med SAS som riskerar att bli inställd men som vi gärna vill med.
Denna helgen hade jag en liknande resa dock till Split 8/7-11/7.
Med tanke på hur rörigt det var för denna resan tar jag gärna tips på om jag agerat fel för att försöka lösa trippen.

Hela denna veckan fram till avfärd har jag pratat med SAS och hållt utkik efter alternativa flyg. Andra flyg med star alliance har som vägrat då planet ej stått som inställt förrän i torsdags kl 09.30. 40 minuter senare var vår utresa cancellerad då dom ej hittade annan plats. Dvs det fanns ett fönster på 40 minuter att hitta något med annat Star Alliance. Innan det har jag ringt kundtjänst med förslag på resor tex via Köpenhamn men då har dom bara vägrar och sagt att dom inte får upp den i sitt system samt ej får ändra utreseort. (Trots att resan kunnat bokas med poäng)

Nu fick jag själv köpa biljetter med Eurowings istället.

Men hur borde jag agerat? Kunde jag gjort ngt annorlunda?
Blir ju extremt svårt när dom inte aviserar mer än 22 timmar innan att flyget är inställt?

Övrigt: hemresan har sas fortf inte avbokat, fick att den var inställd i morse men fortfarande inget mess om att dom inte hittar annan plats hem…
 

adhoc76

Medlem
Ni som är EBG/EBD, hur lång telefonkö har det varit för att komma fram till kundtjänst nu i dagarna?

Har samma fråga och en fundering till. Läser i tråden om framgångsrika ombokningar (samt förstås en hel del där SAS meddelat att de inte lyckats boka om). Så här dags borde det gå att se ett mönster. Är SAS mer benägna att boka om EBG/EBD?
 

palmen

Moderator
Har en resa 19/7 t&r Palma med SAS som riskerar att bli inställd men som vi gärna vill med.
Denna helgen hade jag en liknande resa dock till Split 8/7-11/7.
Med tanke på hur rörigt det var för denna resan tar jag gärna tips på om jag agerat fel för att försöka lösa trippen.

Hela denna veckan fram till avfärd har jag pratat med SAS och hållt utkik efter alternativa flyg. Andra flyg med star alliance har som vägrat då planet ej stått som inställt förrän i torsdags kl 09.30. 40 minuter senare var vår utresa cancellerad då dom ej hittade annan plats. Dvs det fanns ett fönster på 40 minuter att hitta något med annat Star Alliance. Innan det har jag ringt kundtjänst med förslag på resor tex via Köpenhamn men då har dom bara vägrar och sagt att dom inte får upp den i sitt system samt ej får ändra utreseort. (Trots att resan kunnat bokas med poäng)

Nu fick jag själv köpa biljetter med Eurowings istället.

Men hur borde jag agerat? Kunde jag gjort ngt annorlunda?
Blir ju extremt svårt när dom inte aviserar mer än 22 timmar innan att flyget är inställt?

Övrigt: hemresan har sas fortf inte avbokat, fick att den var inställd i morse men fortfarande inget mess om att dom inte hittar annan plats hem…
Att ringa innan flighten är inställd är lönlöst, de kommer inte boka om dig gratis då. Enda de kan göra är att boka om då till andra alternativ och du betalar mellanskillnaden och eventuell ändringsavgift också.

Det enda man kan göra är att ha en plan B och om det väl ställs in vara snabb på att kontakta sas för att se om de kan hitta något annat. Under tiden man då sitter i telefon bör man leta alternativ själv som teoretiskt går att boka om till.
 
Hej. Jag sitter i USA och väntar på att flyget ska bli inställt, ska åka hem på tisdag. Är det någon som har blivit ombokad direkt utan att kontakta SAS mellan Chicago och Stockholm? (Jag har en inrikes innan dess, men det är ju där det blir problem). Jag ligger inte så bra till med att sitta i telefonen 5-6 imorgon (Diamond kanske går lite fortare?) bara så hoppas på att det ridan finns en lösning. Vad tror ni?
 
Toppen