Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Agö

Medlem
När blev dagens Y B S klass prisvärd? Det är ju snor dyra!

Flexibiliteten är det jag har nytta av. Om flexibiliteten sedan är värd pengarna är väl upp till var och en. Personligen använder jag mig mycket av möjligheten att boka om flyg med mycket kort varsel när jag reser i tjänsten. Men jag har sällan betalat för Economy Extra privat ska sägas.
 

agehall

Medlem
Jag vet inte vad jag ska tycka om detta. Det känns faktiskt mest som en icke-förändring just nu, men det kommer säkert att ändra sig när mer information dyker upp. Den största förändringen är väl att economy extra och business blir en och samma klass med något slags servicekoncept som ligger mittemellan de två.

Det jag inte begriper är varför i herrans namn man ska kalla de nya koncepten för konstiga saker!? Vad är det för fel på Economy och Business?
 

sungtae

Medlem
Det jag inte begriper är varför i herrans namn man ska kalla de nya koncepten för konstiga saker!? Vad är det för fel på Economy och Business?

Håller med. Om man nu absolut inte vill ha Eco och Biz kör åtminstone med något reserelaterat som exempelvis BA med WT, CW etc.

Nu låter det nästan som Liberos nya produktlinje... :confused:
 

Alx

Medlem
Jag förstår inte riktigt hur du menar här. Vad är det SAS saknar för resenären som skall från A-B jämfört med BA, LX och LH? Jag kan inte säga att jag har flygit nämnvärt många gånger economy med BA och LH intra-Europa, men de få gånger jag har gjort det så har jag inte märkt någon skillnad överhuvudtaget mot SAS economy. Jag ser inte heller den jättestora försämringen mellan Economy och SAS Go, men det kommer jag förhoppningsvis bli upplyst om.

Som en del andra har skrivit så känns detta som en logisk utveckling när man har en kabin med likadana stolar fram som bak. Att då ha tre klasser är inte alltid försvarsbart. Sen kan jag förstå att vissa blir upprörda för nu kan man ju inte längre säga att man BARA flyger Business ;).

Du läste kanske inte mitt inlägg. Ingenstans skrev jag att SAS Go har försämrats. Försämringen ligger i Business class som ju tas bort helt. Det är ju svårt att spara in på det minimumkoncept de redan har i ekonomiklass.

Det jag skrev om SAS ekonomi var att SAS redan idag saknar en hel del av den service andra seriösa flygbolag ser som självklarheter att erbjuda sina resenärer kostnadsfritt. Bland annat tar SAS betalt för både mat och dryck (förutom vatten/te/kaffe) ombord. Visst inte värt hur mycket som helst, men det är ändå snålare än konkurrenterna hur mycket man än försöker vrida och vända på det. Påståendet "SAS Go - för dig som vill ha MYCKET" blir därför skrattretande när man i själva verket tillhör den allra snålaste skaran av "seriösa" flygbolag och nu då tar ännu ett jättekliv ner i LCC-träsket genom att ta bort C och ersätta den med ja... Inte mycket alls... Mat och dryck från vagnen är ju som sagt inte värt hur mycket som helst.

Men inget ont som inte för något gott med sig. Nu slipper i alla fall flygvärdinnorna oroa sig för att slita ut sig genom att ta bort foliet från maten innan servering. Nu är det bara att som när någon handlar i ekonomi kasta fram en öl, plastmugg och kall sallad i plastburk eller en inplastad smörgås. :)
 

Timotey

Medlem
Nu kan jag inte citera då jag använder appen men precis som Agehall så kan jag inte begripa varför man inte bara kan använda namnen Economy och Business tror att man knappt märkt någon skillnad då förutom att man plockat bort Eco Extra.

Alx slogan "de som vill ha mycket" så tror jag den är riktad lite mot DY då det är SK största konkurrenter. Man har ju kört hårt på "alltid fritt bagage" (eller något liknande). Vilket i stort sett alla bolag förutom LCC har.
 

Homer

Medlem

“We’ve torn everything up and started from scratch,” SAS spokeswoman Elisabeth Manzi said by telephone. “Business class was the right thing in the 1980s, when we helped pioneer it, but the modern traveler has different needs. The highest priority now is time and affordability, not luxury.”

Manzi said that SAS Plus customers will also get to board first and will likely sit together at the front of the plane. The new brands won’t be introduced until June and fares haven’t yet been set, though they’ll be “very competitive,” she said.


SAS Scraps Business Class in Europe to Meet Low-Cost Threat - Bloomberg
 

Fredrik

Medlem
Hittade en text om att vagnarna ska bort och att maten ska finnas framme...

Ska passagerarna alltså stå och köa i kabinen?

I tillegg til todelingen av kabinen, vil en sentral del av omleggingen merkes gjennom en oppgradering av matkonseptet.

De gamle trillevognene skal vekk, og inn skal det SAS omtaler som en café i luften der hele tilbudet vil ligge fremme slik at passasjeren selv kan se hva som serveres. Innslaget av fersk fisk og kjøtt blir større, menyen forøvrig skal gjenspeile det folk normalt får på en god kafé på bakken.

Eneste forskjell på Go og Plus blir at de som har betalt mest for billetten vil få maten inkludert i prisen, de som velger billigste billetter må betale for alt unntatt kaffe og te.

SAS jekker seg ned en klasse - fvn.no
 

Hall

Medlem
Vi får väl se hur det här ser ut i praktiken framåt sommaren men om de tänkt sig att alla i planet skall springa runt med mat så blir det jobbigt...

"31A kan komma fram och hämta sin Lasagne...."
 
Toppen