Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

NyfikenGrau

Medlem
Jag kan inte säga att jag har flygit nämnvärt många gånger economy med BA och LH intra-Europa, men de få gånger jag har gjort det så har jag inte märkt någon skillnad överhuvudtaget mot SAS economy.

Ååh, äntligen får man känna sig erfaren på bc.se - tyvärr gäller det alltså erfarenhet av att ha flugit economy istf business ;)

Serveringen är väl det jag kommer att tänka på - att du får en kaka eller macka hos t.ex. LH till kaffet kanske inte är så viktigt på en kort 90 min-sträcka som Berlin-Stockholm, men om vi börjar prata flyg på 4-5 timmar (Israel, Kanarieöarna) så är det fortfarande bara kaffe och te hos SAS, medan du på en sådan flygning med LH eller BA garanterat får en riktig varm måltid, möjligen till och med kompletterad med en snacks/fikarunda till.

Vad det finns för eventuella skillnader förutom servering vet jag inte, men som sagt på en längre inomeuropeisk skulle serveringen räcka som skäl att föredra LH eller BA framför SK om priset inte skiljer nämnvärt.
 

Adam

Medlem
Det här svaret fick jag från SAS angående plus ombordservering. Katastrofalt.

Ang maten ombord så är det samma utbud för både Go och Plus. Skillnaden är att Plus-resenären får välja fritt från (det uppgraderade) utbudet i vagnen medan Go-resenären behöver betala för det som önskas. Däremot är såklart måltiderna uppgraderade och ger alla resenärer ett betydligt bättre sortiment att välja ur.
 

harlekin

Medlem
Som jag tolkar pressreleasen så blir alltså skillnaden mot idag:

Economy -> SAS Go: Ingen skillnad
Economy Extra -> SAS Plus: Man får lounge och fler poäng (grattis)
Business -> SAS Plus: Man får sämre mat och ingen middle seat empty (beklagar)

Har jag missat nåt? Annars tycker jag inte det är särskilt revolutionerande.
Men då flyger jag inte särskilt ofta utanför Skandinavien i Business heller ;)
 

Palazzi

Medlem
Marknadsföringen kommer säga "more value for money" medan verkligheten blir tvärt om. Klassiska enhancements. Jag är skeptisk. Allt tyder på att skillnaden kommer bli för liten mellan koncepten för att motivera prisskillnaden och då är SAS på väg ner i LCC-träsket.

Men är det någon försämring i ekonomi-konceptet? Jag tolkar det som det motsatta? Folk väljer väl antagligen mellan ECO vs LCC, och inte Business vs LCC. Är väl ingen i ekonomiklass som väljer LCC bara för att det finns en businessclass ombord, där man själv inte sitter?:confused: Businessclass resenärerna går möjligen till SWISS/LH/BA/TK, men verkar inte som om det finns så mycket motstånd mot SAS ny koncept.

AF, LH & Iberia känns som om de drar detta ännu längre på vissa sträckor och helt enkelt blir LCC. De som inte har tagit sikte mot LCC går ju också riktigt dåligt ekonomiskt; Alitalia t.e.x.

När SAS under Q1 gör 800miljoner i förlust har man ju inte mycket val. Ska ändringen generera ytterligare förluster? Är inte 800miljoner redan = konkurs om man fortsätter några år. En sak är ju iaf säker... Om man fortsätter i samma spår så kommer det vara -800miljoner varje kvartal.
 
Last edited:
Det här svaret fick jag från SAS angående plus ombordservering. Katastrofalt.

Ang maten ombord så är det samma utbud för både Go och Plus. Skillnaden är att Plus-resenären får välja fritt från (det uppgraderade) utbudet i vagnen medan Go-resenären behöver betala för det som önskas. Däremot är såklart måltiderna uppgraderade och ger alla resenärer ett betydligt bättre sortiment att välja ur.
Japp, verkligen katastrofalt att måltiderna blir uppgraderade och alla får ett bättre sortiment att välja ur!
 

Adam

Medlem
Jag känner SAS, det de säger är uppgraderat är tvärtom..... Tänk en Ciabata med skinka påväg hem från Aten en eftermiddag då man inte hunnit äta middag. 4 h till ARN med en macka.,...
 

sembl

Medlem
Antar att blockerat mittsäte försvinner, likaså gardinen. Annars är vi väl eniga om att Business med SAS inom Europa senaste året inte varit OK. Så nu väljer SAS att ta bort Business - alternativet hade ju varit att vässa konceptet vilket som nämnts ovan antagligen inte var möjligt eller smart ur ett strategiperspektiv.
Plus låter som Economy Extra med lite Business-förmåner på marken (lounge).
Och det lär ju vara enklare att kommunicera detta jämfört med dagens koncept.
En sak jag tänkt på senaste halvåret är dock att Business varit rätt så välfyllt på de SAS-flyg jag åkt med, ex FRA, LHR, BRU. Mellan 7 och 15 passagerare. Sedan Economy Extra på det. Så känns ändå konstigt att man vill ta bort Business på huvuddestinationerna.

Kan konstatera det motsatta till Berlin, aldrig någon i C eller Y+
 

Dr. Miles

Expert
Om man frågar en vanlig affärsresenär om vad som är viktig för den personen att resa i Business class inom Europa, så tror jag att komfort och service onboard hamnar rätt långt ner i listan.

  • Flygtider (vem vill flyga Stockholm-London via Frankfurt när man har ett möte i London på förmiddag?)
  • Frekvens (tre flighter i veckan är inte direkt användbart)
  • Punktlighet (man vill komma fram i tid)
  • Flexibilitet (man skall kunna att ändra biljetten efter ens schema)
  • Komfort onboard (man sitter trots allt i samma stoltyp som resten av planet)
  • Service onboard (med mellanskillnaden 3.000 SEK mellan Business och Economy per väg kan man köpa nästan hela sortiment på vagnen)
  • Flygpoäng (företaget som betalar bryr sig inte om det)
 
Toppen