Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

NyfikenGrau

Medlem
Om man frågar en vanlig affärsresenär om vad som är viktig för den personen att resa i Business class inom Europa, så tror jag att komfort och service onboard hamnar rätt långt ner i listan.

Flygtider håller jag helt med om och där vinner ju ofta SAS.
Fast varför väljer man i så fall alls business istf flexibel economy? (om man inte är fanatisk miles-samlare menar jag)
 

Agö

Medlem
Jag tycker att någonting mycket viktigt saknas i diskussionen: priset. Vad kommer SAS Plus att kosta t.ex. intra-Skandinavien eller till de vanligare C-destinationerna? Om vi snackar 5-6000 för SAS Plus intra-Skandinavien kommer jag ha svårt att motivera resor i denna klass. Jag utgår ifrån att priserna kommer att följa Economy Extra-modellen som i vissa fall är prisvärd (med prisvärdhet avser jag flexibiliteten och vissa markplustjänster, inte ombordservice).
 

Agö

Medlem
Det här svaret fick jag från SAS angående plus ombordservering. Katastrofalt.

Ang maten ombord så är det samma utbud för både Go och Plus. Skillnaden är att Plus-resenären får välja fritt från (det uppgraderade) utbudet i vagnen medan Go-resenären behöver betala för det som önskas. Däremot är såklart måltiderna uppgraderade och ger alla resenärer ett betydligt bättre sortiment att välja ur.

Bättre än Economy Extra idag i vart fall. Den maten är i åtta fall av tio inte ätbar. Skulle hellre välja en macka från Cloud Café än att skära frusen kycklingfilé med plastgaffel.
 

JonW

Medlem
Val av flygplats är också väsentligt. Ingen av lågprisflygen flyger heller till Milano, vilket för mig är ett måste. Att resa via ZRH är trevligare, men jobbigt med 12h resa dörr till dörr när flygtiden direkt bara är 2h45min. (Jag reser alltså VST-STO-MXP/LIN-BGY).


.
Ryan flyger väl till BGY vad jag vet.
 

Palazzi

Medlem
Ryan flyger väl till BGY vad jag vet.

Japp, men från Skavsta. Om man inte bor alldeles intill eller i Stockholm är det bil som gäller. Om man jobbpendlar är det inte kul med 14mil enkel väg, för att sedan betala mer i parkeringsavgift är mellanskillnaden till SAS. Bensin + parkering blir dyrare i 99% av fallen för mig om jag skulle åka från Skavsta (reser alltid ensam).
 

EBGGOT

Medlem
Jag tycker att någonting mycket viktigt saknas i diskussionen: priset. Vad kommer SAS Plus att kosta t.ex. intra-Skandinavien eller till de vanligare C-destinationerna? Om vi snackar 5-6000 för SAS Plus intra-Skandinavien kommer jag ha svårt att motivera resor i denna klass. Jag utgår ifrån att priserna kommer att följa Economy Extra-modellen som i vissa fall är prisvärd (med prisvärdhet avser jag flexibiliteten och vissa markplustjänster, inte ombordservice).

När blev dagens Y B S klass prisvärd? Det är ju snor dyra!
 

Timotey

Medlem
Intressant debatt. Förstår inte riktigt vad det är som upprör folk (är inte någon frekvent C resenär heller). Låter som att det som upprör mest är maten och anseendet. För mig är det obegripligt hur det kan vara motiverat att betala 2500-5000 mer för en C biljett för mat och drycks skull, även om det är arbetsgivaren som betalar. Vad jag kan förstå i diskussionerna så är nuvarande C produkt redan undermålig i luften då det är likadana stolar som i resten av kabinen och inget skynke. På marken kan jag begripa att det kan löna sig att flyga C med lounge tillgång, fast track osv. Antingen skulle SAS ha stärkt business konceptet eller gjort som nu enligt mig. Själv tycker jag att det är tråkigt att vårt stolta bolag tappar i anseende men de är redan så långt efter de "bästa" att det gör nog varken till eller ifrån. Tror inte att speciellt många kommer att bry sig nämnvärt precis som Palazzi är inne på, det är vi "nördar" som reagerar. Tråkigt för Pandion folket som eventuellt blir uthämgda i AB och Expressen precis som under "champagneskandalen".

Men som sagt flyger uteslutande bak i kabin så vad vet jag.
 
Toppen