Jag har inte kommenterat tidigare och antar att det är några som undrat varför jag varit tyst under dagen i denna tråd, men nu...
Personligen tycker jag att denna utveckling är på rätt riktning för att SAS skall överleva och lyfta sig som Fenix fågel och börjar leverera positiv resultat igen.
Personligen har jag inga problem med denna Go (Eco) och Plus (Eco+) service konceptet. Detta kommer att göra serviceutbudet bara enklare för oss kunderna att förstå vad man får för pengarna. Vi måste komma ihåg att det finns redan många linjer var SAS kört med Eco och Eco+ servicekoncept utan några större problem. Samtidigt vi som hänger på BC.se är inte prototyper av de "vanliga" resenärer vilka gör 2 - 3 resor om året. Jag är iaf långt i från de, det med mina 112 SAS avgångar bara under 2012.
Jag tror inte att det är många linjer inom Europa att SAS haft i C kabin bra kabinfaktor på revenue biljetter. Ärligt talat hur många av oss betalar själv resan t.ex. ARN - FRA i C till en shopping eller fotbolls weekend? Ja, jag har ju gjort det några gånger till destinationer som LHR, BCN och ROM, till och med ARN - HEL någon gång när SAS flög själv på denna route. Jag kommer ihåg flera avgångar från HEL/BCN till ARN när det inte fanns några resenärer i C utan bara M och Y så inte så konstigt att SK börjar funderar hur serviceutbudet skulle se ut i framtiden. Jag erkänner att det är ju en viss skillnad att dricka kaffe från Roayl Copenhagen istället från en plats kopp, men jag överlever och kommer inte att vara otrogen mot SAS.
Det som jag tycker är positivt är ju att du tjänar 200% EB poäng på Plus jämfört på Go. Lite beror på prissättningen på Plus så kan det vara mer attraktiv att köpa lite oftare privat en Plus biljett än Go biljett på längre resor än till ARN eller CPH.
På tjänster får jag inte boka C biljetter, inte ens på longhaul, så jag anser att den utveckling är ju bra och förmodligen kan boka lite oftare en Plus biljett för att få flexibilitet. Det är ju inte alla som köper en C biljett inom Europa för att få bra mat utan det är ju flexibilitet som man är ute efter och då Eco+ har varit ett bra alternativ redan idag eller hur?
Jag väntar med högsta nyfikenhet hur serviceutbudet kommer att se ut till slut, men jag tror att SAS kommer att göra detta bra och vi alla kan vara nöjda och glada SAS resenärer också i framtiden.
Samtidigt bör vi komma ihåg att oavsett vad SAS gör kommer vi ha olika åsikter om saken. Andra tycker att det är bra och andra att det är inte så bra...