Senaste nytt

SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Storsteffe

Medlem
Tänkte mer på SAS i allmänhet, tror du har rätt angående matartrafiken, det är nog en förutsättning att ha anslutningar med en hyfsad produkt för att sälja biz biljetter på longhaul och det är där det klirrar till i kassan.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är ju precis det Lufthansa gör iom att de startar Germanwings-konceptet för alla flygningar som inte går via Frankfurt och München.

Germanwings riktar sig mot affärsresenärer också alltså? Jag har ingen koll på sånt, plan som anländer till eller avgår från Berlin är i princip befriade från affärsresenärer, utom på nämnda hubmatarlinjer. Men andra städer är säkert inte lika svarta hål ekonomiskt som Berlin ;)
 

twiggs

Medlem
OM, ett stort om, det hade varit lönsamt att ha riktiga Business class stolar onboard med riktig service på intra-Europa linjer, hade många flygbolag erbjudit detta.
Det är nog alldeles få personer och företag som är beredda att betala extra att sitta fint på planet på så kort flygning.

Det absolut största problemet tror jag dock inte är att erbjuda högre komfort, mittsätet används ju ändå inte så en hel del säten "förloras" ändå, utan snarare: "hur många C-klassstolar ska man erbjuda?". Hos Lufthansa kan platsen där gardinen placeras variera från allt långt bakom nödutgångsraden på inrikesrutter på peaktider till typ 2 rader på linjer med svagt Business-resande. Att hitta en gyllene medelväg här skulle verkligen inte vara lätt utan att ha minst 2-3 varianter på samtliga flygplan och då försvinner verkligen all flexibilitet i form av stordriftsfördelar som man kunnat bygga upp i form av enorma flottor av dessa flygplan.

För SAS som dessutom har olika servicekoncept på olika linjer blir problemen ännu större. Man kan givetvis inte anpassa sig efter den största åtgången på C-klass som finns mot BRU/FRA/LHR måndagsmorgnar och torsdags- och fredagseftermiddagar för dessa flygplan ska kanske nästa dag åka till Teneriffa som charter...

Jag tror faktiskt att vi får nöja oss med 5 centimeter bättre benutrymme på de fem första raderna som planen har varit nu i samband med att man skulle fräscha upp kabinen på Boeing 737-800 – den som hoppas på något annat går och drömmer!
 

Storsteffe

Medlem
Tycker nog att jänkarna gör rätt, ett fåtal F(=C) som säljs dyrt eller ingår vid transfer till/från longhaul och ev. överblivna platser går till de trognaste kunderna. En fullt betalande täcker upp kostnaden för platserna som försvinner och det finns alltid minst EN som bara måste med om det är överbokat har jag märkt ;) Tror i min enfald en en sån konfiguration skulle locka longhaul resande till SAS.
 

AABack2ARN

Medlem
En dag på jobbet utan tillgång till bc.se och sedan är det en hel uppsjö poster som man missat.

Är kluven till detta, men spontant ser jag att detta drar ner SAS anseende. Pengarna finns för de flesta klassiska nätverksbolag på longhaul och i synnerhet Business.

Vi vet alla att SAS longhaul C är lite halvrackig och skall inte renoveras på ett tag. Om jag som kund skall betala för att flyga longhaul med SK och inte bor i Skandinavien är det pris och/eller kvalitet som avgör valet av flygbolag om jag skall gå utanför de flygbolag som erbjuder direktflyg.

En tysk eller fransman som skall resa med SK C till ORD via CPH eller ARN kommer få en längre resa än om han eller hon flyger direkt. Det är ok om priset är ok eller kvaliten fantastisk. Vi vet svaret på kvaliten. Alltså finns det en risk för att SAS får sänka priserna ännu mer för ickeskandinaviska kunder (och höja dem för oss i Skandinavien).

Om en fransman som INTE vill resa CDG-ORD med AF har valet mellan BA, LH, SK osv så skulle ju i alla fall jag välja ett bolag som erbjuder en bättre produkt HELA vägen dvs även på europaanslutningen. Här tror jag SAS riskerar att tappa kunder som de såväl behöver.

P.S. På SAS infosida står följande

SAS Go and SAS Plus will be introduced in June. Passengers who are booked in Business Class will be automatically be rebooked to SAS Plus.

Det är allstå fortfarande spekulation hur Y-kunder kommer hanteras...
 

AABack2ARN

Medlem
På samma infosido står även

On our intercontinental flights Economy will change its name to SAS Go, Economy Extra to SAS Plus and Business will be called SAS Business.

Innebär detta då helt plötsligt att Economy Extra får lounge och 200% EB-poäng. I så fall är det en förbättring (eller ett första steg i arbetet med att demontera SAS Business i longhaul också?). Om dessa passagerare INTE får lounge och 200% har man i stället skapat ny förvirring..!
 
Jag har inte kommenterat tidigare och antar att det är några som undrat varför jag varit tyst under dagen i denna tråd, men nu... :)

Personligen tycker jag att denna utveckling är på rätt riktning för att SAS skall överleva och lyfta sig som Fenix fågel och börjar leverera positiv resultat igen.

Personligen har jag inga problem med denna Go (Eco) och Plus (Eco+) service konceptet. Detta kommer att göra serviceutbudet bara enklare för oss kunderna att förstå vad man får för pengarna. Vi måste komma ihåg att det finns redan många linjer var SAS kört med Eco och Eco+ servicekoncept utan några större problem. Samtidigt vi som hänger på BC.se är inte prototyper av de "vanliga" resenärer vilka gör 2 - 3 resor om året. Jag är iaf långt i från de, det med mina 112 SAS avgångar bara under 2012. :eek:

Jag tror inte att det är många linjer inom Europa att SAS haft i C kabin bra kabinfaktor på revenue biljetter. Ärligt talat hur många av oss betalar själv resan t.ex. ARN - FRA i C till en shopping eller fotbolls weekend? Ja, jag har ju gjort det några gånger till destinationer som LHR, BCN och ROM, till och med ARN - HEL någon gång när SAS flög själv på denna route. Jag kommer ihåg flera avgångar från HEL/BCN till ARN när det inte fanns några resenärer i C utan bara M och Y så inte så konstigt att SK börjar funderar hur serviceutbudet skulle se ut i framtiden. Jag erkänner att det är ju en viss skillnad att dricka kaffe från Roayl Copenhagen istället från en plats kopp, men jag överlever och kommer inte att vara otrogen mot SAS. :eek:

Det som jag tycker är positivt är ju att du tjänar 200% EB poäng på Plus jämfört på Go. Lite beror på prissättningen på Plus så kan det vara mer attraktiv att köpa lite oftare privat en Plus biljett än Go biljett på längre resor än till ARN eller CPH.

På tjänster får jag inte boka C biljetter, inte ens på longhaul, så jag anser att den utveckling är ju bra och förmodligen kan boka lite oftare en Plus biljett för att få flexibilitet. Det är ju inte alla som köper en C biljett inom Europa för att få bra mat utan det är ju flexibilitet som man är ute efter och då Eco+ har varit ett bra alternativ redan idag eller hur?

Jag väntar med högsta nyfikenhet hur serviceutbudet kommer att se ut till slut, men jag tror att SAS kommer att göra detta bra och vi alla kan vara nöjda och glada SAS resenärer också i framtiden. :rolleyes:

Samtidigt bör vi komma ihåg att oavsett vad SAS gör kommer vi ha olika åsikter om saken. Andra tycker att det är bra och andra att det är inte så bra... :confused:
 
P.S. På SAS infosida står följande

SAS Go and SAS Plus will be introduced in June. Passengers who are booked in Business Class will be automatically be rebooked to SAS Plus.

Det är alltså fortfarande spekulation hur Y-kunder kommer hanteras...

Det blir intressant att se hur de kommer göra med mina bokningar som jag har i Y under juni, juli och augusti som är redan bokade och är revenue biljetter ej bonus.
 
Last edited:
Toppen