Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

ssh9721

Medlem
Inget inlägg å ena eller andra sidan, då det är rätt tydligt detta väcker en del känslor.

Flög igår kväll/natt hem från Rom med SK1842, operatör by SmartLynx, försenad ca 109 minuter vilket gjorde vi blev tvungna ta en väldigt trevlig taxiresa hem (plan var Arlanda Express). Negativt om resan var väl bussgate samt gate långt från loungen, inget jag tror SmartLynx råder över, samt sätet framför frun tiltade automagiskt bakåt, men störde inte i stort. Personalen pratade inte skandinaviska, oavsett hade de koll på vad vi hade rätt till, fika skedde oavbrutet vid ”behov” under resan.

En annan negativ punkt jag sett i tråden var att personalen hade sina väskor i främre delen, räckte med att jag sa till att jag inte kommer gå bak till rad 10+ för att hämta/vänta på väskan, så flyttade de raskt på sina egna väskor. Vill även tillägga att jag inte mäter ens över 170 cm, så jag kan inte ha varit skärmande på något sätt.

Sammantaget en ok flygning, värsta var sätet framför frun, samt ”tvånget” att ta taxi hem, får se vad SAS svarar om det, måste dock erkänna skönast var att komma hem till egna sängen…
 

dino_81

Medlem
Kan orsaken till att personalen förvarar sitt eget bagage vara att planen saknar de förvaringsmöjligheter som SAS har i främre galley? Ingen ursäkt men väl en förklaring.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag tycker inte det är så konstigt att kunder har synpunkter på att, efter man köpt en tjänst eller produkt av någon, det visar sig att någon annan utför tjänsten eller producerar produkten. Som @SK989 skriver handlar det om förväntningar. Många av oss köper biljetter med SAS även när det finns billigare alternativ, och det är ju ett konsumtionsmönster SAS borde slå vakt om.

Jag kan förstå den inställningen, men tycker den här tråden hamnar lite snett. Alternativet till att SmartLynx trafikerar de här sträckorna just nu är inte att SAS skulle göra det själva, alterantivet är så klart att de sålda biljetterna ställs in, hade man verkligen fått fler nöjda kunder då? SAS har inte flyg som står stilla och personal som står och stampar för att flyga det här, då hade de så klart inte använt en underleverantör, utan för att kunna möta sommarbehovet måste de ta in hjälp.

Att som SAS dessutom inte göra sitt absolut yttersta för att se till att den man hyrt in ger kunden den produkt dom förväntar sig är väldigt illa.
Det håller jag ovillkorat med om.
 

Hachans

Medlem
Kan orsaken till att personalen förvarar sitt eget bagage vara att planen saknar de förvaringsmöjligheter som SAS har i främre galley? Ingen ursäkt men väl en förklaring.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, så är det. I min värld borde då väskorna läggas längst bak istället för längst fram. Crew i bakre galley kan ha uppsikt över dem där också.

Men det är Smartlynx inte ensamma om. Samma sak med Iberia häromveckan. De har inga garderober längst fram utan en rad extra säten.
 

SK989

Medlem
Jag kan förstå den inställningen, men tycker den här tråden hamnar lite snett. Alternativet till att SmartLynx trafikerar de här sträckorna just nu är inte att SAS skulle göra det själva, alterantivet är så klart att de sålda biljetterna ställs in, hade man verkligen fått fler nöjda kunder då? SAS har inte flyg som står stilla och personal som står och stampar för att flyga det här, då hade de så klart inte använt en underleverantör, utan för att kunna möta sommarbehovet måste de ta in hjälp.
Så kan det förstås vara, men vet vi det? Jag menar, om det blir billigare för SAS att låta en underleverantör från Baltikum flyga istället för att göra det i egen regi så blir det väl så. D.v.s. SAS kanske hade kunnat flyga själva men avstår till förmån för ett billigare alternativ. Det är ju inte sommarlov i april men redan nu är det mest Smartlynx som flyger till bl.a. Malmö enligt vad som angetts tidigare i denna tråd och tittar man på t.ex. torsdag nästa vecka är samtliga avgångar med SAS till Malmö utförda av Smartlynx.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Så kan det förstås vara, men vet vi det? Jag menar, om det blir billigare för SAS att låta en underleverantör från Baltikum flyga istället för att göra det i egen regi så blir det väl så. D.v.s. SAS hade kunnat flyga själva men avstår till förmån för ett billigare alternativ. Det är ju inte sommarlov i april men redan nu är det mest Smartlynx som flyger till bl.a. Malmö enligt vad som angetts tidigare i denna tråd och tittar man på t.ex. torsdag nästa vecka är samtliga avgångar med SAS till Malmö utförda av Smartlynx.
Jag gissar att man vill ge dessa externa leverantörer chansen "att flyga in sig" innan det blir skarpt läge under sommaren med högsäsong. Vi har ju redan konstaterat att det inte varit smärtfritt nu initialt och det skulle vara extremt dåligt om det skedde under högsäsong. Förhoppningsvis får de koll på allt inom någon vecka.

Vi vet ju inte hur mycket personal sas har tillgängligt nu, men rent generellt går deras flygande personal på semester till stor del utanför de veckor/månader som är högsäsong.

Det är perfekt att staffa upp för dessa toppar i produktionen med extern hjälp, det är inte hållbart att ha folk året runt bara för att klara toppen i juli. Bättre skala upp med extern hjälp den tiden.
 

Noppe

Medlem
Flög igår SK1583 ARN-AGP med Smart Lynx och mitt intryck var helt okej. Trevlig personal med två serveringar som vanligt. Alla i personalen var inte helt med på fri dryck som diamant men det löste sig fint. Hade även seat block vid nödutgång så det var rymligt med plats. Vi var ca 40 min försenade vilket är inom den ram jag förväntar mig på alla sas-flygningar. Det som drog ner var ju att det inte fanns internet men det var ju väntat. Lite OT men vad långsamt arbetet känns utan tillgång till internet med Github copilot och chatGPT :p
 
Så kan det förstås vara, men vet vi det? Jag menar, om det blir billigare för SAS att låta en underleverantör från Baltikum flyga istället för att göra det i egen regi så blir det väl så. D.v.s. SAS kanske hade kunnat flyga själva men avstår till förmån för ett billigare alternativ. Det är ju inte sommarlov i april men redan nu är det mest Smartlynx som flyger till bl.a. Malmö enligt vad som angetts tidigare i denna tråd och tittar man på t.ex. torsdag nästa vecka är samtliga avgångar med SAS till Malmö utförda av Smartlynx.

Det är väl inte bara sommarlovet som är högsäsong? Vad jag förstår så ökar resandet generellt under våren som innehåller både påsklov och flera långhelger.

Om det nu är så att man starkt ogillar att flyga med Smartlynx då är det ju en himla tur att de får flyga de korta linjerna på runt en timme så att man slipper "plågas" mer än nödvändigt. ;):p:)
 

011430121

Medlem
Det är väl inte bara sommarlovet som är högsäsong? Vad jag förstår så ökar resandet generellt under våren som innehåller både påsklov och flera långhelger.

Om det nu är så att man starkt ogillar att flyga med Smartlynx då är det ju en himla tur att de får flyga de korta linjerna på runt en timme så att man slipper "plågas" mer än nödvändigt. ;):p:)
Jag har flygning ARN-MPL tar 3 timmar ARN-CDG tar 2,30, NCE-ARN 3 timmar med Smart Lynx tycker inte de är de korta linjernam efter som jag inte har flugit ännu med Smart Lynx vet jag inte hur de är att åka med dem, vet att jag kommer att sakna WIFI!
Läste något om att Apollo inte accepterar någon annat på sina upphandlade flygningar än SAS metall.
 
Last edited:

Harestad66

Ny medlem
Det har avslöjats att SAS hyrt in ett bolag vid namn Smart Lynx från Lettland. Åtta (8) gamla Airbus skall trafikera SAS- linjer inrikes Sverige och ut i Europa. Två timmars försening i förrgår från Malaga till Arlanda. Jag reste igår från Zurich. Försening 1,5 timme. Kabinpersonalen talade inte skandinaviska, enbart dålig engelska. Tveksamt om man vill använda detta lettiska bolag då man lurats att köpa en dyr SAS-biljett!
 
Toppen