Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Hachans

Medlem
Sen tycker jag i och för sig att schyssta villkor och pilotstrejk är två olika saker. Schyssta villkor handlar (för mig) om att de längst ner på stegen skall kunna leva drägligt på sin lön medan pilotstrejken handlade om utpressning; får vi inte vår vilja igenom ställer vi hela produktionen och inget flyg går. Om bagagehanterarna gör samma sak så spelar det lite överdrivet lite mindre roll eftersom stor del av resenärerna åker med handbagage endast.

Jo, jag håller med om att jag ställde det på sin spets. Det var mest en notering om att bra villkor plötsligt verkar spela extrem stor roll när det gäller företag från utlandet, medan det inte har lika stor betydelse för inhemska företag. Och jag tror (utan att peka finger mot någon specifikt) att det mer har med gamla stereotyper och fördomar att göra, än något annat.
 

igelkotten

Medlem
Jag beklagar verkligen att mina åsikter inte sammanfaller med dina. Jag ska naturligtvis stämma av med dig innan jag skriver i fortsättningen.

Välkommen att fylla i ditt klagomål på denna länk.

Bara för att reta dig ytterligare (nej, inte på riktigt men det finns andra som är intresserade) ska jag vika ut mitt resonemang ytterligare. Jag ser att det är ett problematiskt konsumentbeteende att låsa fast sig vid en aktör som inte längre uppfyller förväntningarna när man har tillgång till andra aktörer på marknaden. Det blir skrattretande när man säger att SAS suger, men ändå inte använder sig av andra möjligheter på marknaden (jag vet att alla inte kan det). Det enda det visar för revenue management på SAS är att de sitter på en guldgruva. De kan köra märket och standard i botten för folk köper ändå deras dyrare biljetter. De har verkligen lyckats med att bygga lojalitet mot ett varumärke. Och då och då kommer det upp såna här trådar om att de använder någon underleverantör. Men det kommer de fortsätta att göra, och varför gör det då detta? För att de kan och kommer undan med det.

Då blir lite lustigt när man klagar sig hes, men ändå i slutändan kommer fortsätta flyga. Antingen röstar man med plånboken eller så visar man att man är nöjd genom att fortsätta köpa biljetterna som är överprissatta men underlevererar. Då agerar man inte längre rationellt på den fria marknaden vilket gör att såna här konstiga situationer skapas. Utgår man ändå från att konsumenten är rationell, så är det andra värden som spelar större roll än kvaliteten på produkten. Exempelvis tycker vissa att det är otroligt viktigt att Sverige ska ha ett eget flygbolag.

För att fortsätta liknelserna i tråden. Om man är missnöjd med kvaliteten på ICAs äpplen så behöver man inte fortsätta handla på ICA. Det finns andra butiker att handla från. Och då är det stendumt (enligt mig) att fortsätta köpa dåliga äpplen från ICA. Men man kanske tycker att ICA ändå måste finnas eller så gillar man rabattchecken man får när man överbetalt för sina matvaror. Men då är det det som spelar roll, inte kvaliteten på äpplena.

Med det sagt så vill jag säga igen, om inte SAS fyller ditt behov, så använd annat transportsätt eller flygbolag. Så länge det fortsätter flygas med SAS kommer de tycka de gör ett bra jobb, oavsett danska fläskfiléliknelser eller ej.
Det jag reagerade på var inte en åsikt, utan ett påstående om något självklart, ett konstaterande av faktum. Självfallet är vi ense om detta faktum - det ligger i faktumets natur.

Jag vidhåller att alla vet om att de kan välja bolag fritt. Du förstår bevisligen också att en konsuments val av produkt/tjänst baseras på en rad olika faktorer.

Jag förstår fortfarande dock inte vad din poäng är? Vissa (många?) tycker att det är dåligt av SAS att hyra in kapacitet från en leverantör utan att berätta det för sina kunder, vilket blir särskilt irriterande när leverantören enligt inlägg här inte tycks möta kunders förväntningar. Andra personer tycker inte det är en stor grej alls. Det är oklart vad du tycker i sakfrågan - du upprepar bara samma ståndpunkt att om man är missnöjd ska man inte flyga med SAS; dvs en tredje, ganska irrelevant, åsikt i just denna diskussion.
 

Tobbe.O

Medlem
Nog klagades det en hel del på Jettime när de flög Arlanda - Visby för SAS. Det var sunkiga flygplan var stolar lagades med silvertejp, kaffemaskiner som ideligen var "sönder" samtidigt som kabinbesättningen var osynlig då de satt i galley och drack... kaffe.

Kritiken har nog att göra mer med att man känner sig lurad. En del bokar SAS och förväntar sig att flyga med det bolaget, inte med något okänt bolag man aldrig hört talas om. Flyger man med t.ex. X-fly så flyger man ju inte heller med SAS men de flesta passagerarna förstår nog inte skillnaden om flyget är målet i SAS-färger, inredningen säger SAS och besättningen talar svenska. Ingen som säger något då. Men stiger man ombord ett flygplan som det inte står SAS på vare sig utvändigt eller invändigt, en skylt ombord som det står "Smartlynx flyger för Eurowings" och personal som inte talar svenska (eller norska/danska), ja då känner nog sig en hel del lurade för det var inte vad man trodde sig ha köpt. Köper man mat på nätet från ICA vill man inte vid leverans få kassar som det står LIDL på och en liten parentes på baksidan med texten "on behalf of ICA", särskilt inte om kassen också ser ut att innehålla produkter från LIDL. Att det kanske är samma produkter egentligen spelar ingen roll om kunden inte får den känslan utan tvärtom känner sig lurad. Det är väl vad det handlar om.

Jag tycker också det vore bättre med flygningar i SAS egna regi och att planen ska vara målade i SAS färger samt att besättningarna ska prata något av de skandinaviska språken. Men en del av Cityjet och Xfly maskinerna som flyger för SAS är också målade helvita och besättningarna pratar inte alltid något skandinavisk språk (men det har blivit bättre)...

Jag förstår dock att man måste ta hjälp för att klara sommartrafiken. Man kan inte i dagsläget bemanna organisationen året runt efter sommarbehovet, det blir alldeles för dyrt. Om du backar ca 7-8 år i tiden på den gamla goda tiden när allt var SAS Scandinavia så kunde samma mängd personal och flygplan transportera säg 1,3 miljoner passagerare i januari medan samma mängd personal och flygplan kunde transportera nästan 3 miljoner passagerare i augusti...
 

Mikeswede

Medlem
SAS Har skickat in en begäran att få flyga över Ryssland. Svar väntar senast månadsskiftet mars/april.
Källa: kundtjänstmedarbetare som uppenbarligen läste innantill från internt mejl.

Tråkigt att de inte kan komma med något nytt. Utbudet är trött och ganska dåligt. Vad hände med möjligheten att förbeställa champagne på Europaflygen som nämndes i någon annan tråd?

Det måste finnas ekonomi i att faktiskt sälja lite bättre produkter ombord. De flesta (alla?) lågprisbolag i Europa erbjuder ett större och bättre utbud.

Jag tycker också det vore bättre med flygningar i SAS egna regi och att planen ska vara målade i SAS färger samt att besättningarna ska prata något av de skandinaviska språken. Men en del av Cityjet och Xfly maskinerna som flyger för SAS är också målade helvita och besättningarna pratar inte alltid något skandinavisk språk (men det har blivit bättre)...

Jag förstår dock att man måste ta hjälp för att klara sommartrafiken. Man kan inte i dagsläget bemanna organisationen året runt efter sommarbehovet, det blir alldeles för dyrt. Om du backar ca 7-8 år i tiden på den gamla goda tiden när allt var SAS Scandinavia så kunde samma mängd personal och flygplan transportera säg 1,3 miljoner passagerare i januari medan samma mängd personal och flygplan kunde transportera nästan 3 miljoner passagerare i augusti...
MEN DU MISSAR JU HELA POÄNGEN !! Jag köper en flight med SAS och får en flight med LYNX. Spelar ingen roll om bättre eller sämre , SAS borde ha en skyldighet att tala om vad det är jag köper.
 

Tobbe.O

Medlem
MEN DU MISSAR JU HELA POÄNGEN !! Jag köper en flight med SAS och får en flight med LYNX. Spelar ingen roll om bättre eller sämre , SAS borde ha en skyldighet att tala om vad det är jag köper.

Ja det står ju när du bokar! "Operated by". Sen är det inte längesedan avtalet blev klart med SmartLynx å innan dess kan man inte skriva ut det. Nu står det vilka flighter som går med SmartLynx som du kan undvika om du vill.
 

Scanwing

Medlem
Ursäkta om jag missat det i tidigare inlägg, men vad är orsaken att SAS tar in dessa bolag. Saknar de flygplan? Personal? Efterfrågan betydligt större än förväntat?
 

011430121

Medlem
På alla av mina resor var det SAS när jag bokade eller XFly, sedan är det ändrat till Smart Lynx utan att jag har fått någon information
Jag bokar eller reser inte med RyanAir, WIZZ eller Norwegian jag betalar lite mera för att få resa med SAS och den som jag uppskattar fina maskiner de flesta med WIFI och trevlig personal!
Återkommer om min upplevelse med Smart Lynx i nästa veckas flygning från CDG
 

igelkotten

Medlem
Ja det står ju när du bokar! "Operated by". Sen är det inte längesedan avtalet blev klart med SmartLynx å innan dess kan man inte skriva ut det. Nu står det vilka flighter som går med SmartLynx som du kan undvika om du vill.

SAS har inte informerat sina kunder som köpt biljetter innan outsourcingen till SmartLynx blev klart - det är ju själva problemet som många här lyfter?
 

intuition

Medlem
Det ska väl sägas att "hyr in för sommaren" är en liten understatement. De ligger tex och snurrar kärror dagligen på MMX-ARN-MMX-ARN-HEL-ARN-MMX, så tre av fyra avgångar på MMX-ARN är redan YL-LCT m.fl.


Så även om det nu "syns tydligt och man kan ju välja bort" så är det lite svårt i verkligheten
Skärmavbild 2023-04-12 kl. 20.34.26.png
...
 

TasselT

Medlem
Ursäkta om jag missat det i tidigare inlägg, men vad är orsaken att SAS tar in dessa bolag. Saknar de flygplan? Personal? Efterfrågan betydligt större än förväntat?
Idag när jag flög ut från Arlanda så noterade jag att det stod 7 st SAS A320 uppställda på hangarområdet.
Åtminstone 3 st (EI-SIA, EI-SID och EI-SIY) har enligt FR24 stått där i minst ett dygn.
Dessutom står SE-ROE parkerad på CPH sedan 1/4.
 
Toppen