Senaste nytt

Fler som missar Eurobonus Guld nu pga av COVID-19?

palmen

Moderator
Precis så här var det med American Airlines i stort sett alla bloggers gick i taket på att alla utom AA förlängde status, när väl AA kom ut med info så var det inte bara ett års förlängning utan en hel del annat värt att vänta på

Får hoppas att SAS tänker i liknande banor.
Ja, det känns som man inte behöver stressa ut infon. Just nu kan man inte resa i alla fall (mer eller mindre) så vad spelar det för roll om jag får min status förlängd i mars, april eller maj (om det nu är det som kommer att ske).

Alla som har vouchers har de giltiga till slutet på året. De som har vouchers som gått ut och deras resa avbokats har fått den förlängd till augusti.
Förstår inte denna hets och stress över detta. Om du nu fick veta idag att din status blir förlängd med 12 månader, vad ska du göra med infon då? Sätta dig på första bästa plan nu i helgen för att fira? Boka massa nya resor nu till i sommar? Nej exakt, troligtvis ingenting och därmed ser jag inte heller stressen just nu.
 

Homer

Medlem
Okej, möjligen en dum fråga..
Vad är det som skiljer SAS från många andra flygbolag samt FF-program? I detta och andra forum/mail så kommer det ena flygbolaget efter det andra och förlänger status pga Covid-19.
Men detta är alltså inte möjligt hos SAS..
Kan någon förklara vad det är så svårt hos SAS och som skiljer dem från andra flygbolag som Finnair, SQ, UA, American, Swiss etc etc.. ?


De har ju redan hittat på en klumpig SAS-lösning som inte höll eftersom krisen kommer att vara betydligt längre
än ansvariga på Eurobonusavdelningen räknat med.
Nu måste de göra om och göra rätt, och då tar det tid.
 

Canadien

Medlem
ser jag inte heller stressen just nu
Har man status som går ut i April eller Maj finns det väl rätt stor stress ifall man inte vill riskera bryta sin gold-for-life streak. Rätt stor skillnad på stressnivå att inte få veta något, eller att få klart besked om att allas innevarande status förlängs ett år och inräknas i gold-for-life.
I princip _alla_ andra stora bolag har ju ordnat med detta för sina mest trogna kunder, men SAS... prokrastinera ad infinitum info till sin värdefullaste kundstock.
 

igelkotten

Medlem
Ja, det känns som man inte behöver stressa ut infon. Just nu kan man inte resa i alla fall (mer eller mindre) så vad spelar det för roll om jag får min status förlängd i mars, april eller maj (om det nu är det som kommer att ske).

Alla som har vouchers har de giltiga till slutet på året. De som har vouchers som gått ut och deras resa avbokats har fått den förlängd till augusti.
Förstår inte denna hets och stress över detta. Om du nu fick veta idag att din status blir förlängd med 12 månader, vad ska du göra med infon då? Sätta dig på första bästa plan nu i helgen för att fira? Boka massa nya resor nu till i sommar? Nej exakt, troligtvis ingenting och därmed ser jag inte heller stressen just nu.

Det är väl snarare så att om man vet att man får förlängt, att man helt enkelt kan göra ingenting tills situationen blir bättre. Om man istället har en status som går ut i slutet av juli, så sitter man väl annars och funderar på om man ska göra en MR eller liknande och behöva chansa på om det kommer vara säkert eller möjligt att flyga då.

Det är ju schysst mot sina kunder att helt enkelt lösa frågan snabbt och enkelt, så kunderna inte behöver bekymra sig om detta. Det verkar ju vara strategin för de allra flesta bolag - det är nog den enda strategin som är långsiktigt hållbar.
 

palmen

Moderator
Har man status som går ut i April eller Maj finns det väl rätt stor stress ifall man inte vill riskera bryta sin gold-for-life streak. Rätt stor skillnad på stressnivå att inte få veta något, eller att få klart besked om att allas innevarande status förlängs ett år och inräknas i gold-for-life.
I princip _alla_ andra stora bolag har ju ordnat med detta för sina mest trogna kunder, men SAS... prokrastinera ad infinitum info till sin värdefullaste kundstock.
För de som har brytpunkt dessa månader så har ju sas dock gått ut med info att man kan få poäng för resor som inte blivit men var bokade. Och om man nu måste ta till att köpa statuspoäng så kan man göra det 4 månader efter att perioden gick ut så där ser jag inte heller ett problem.
American Airlines ordnade med detta denna vecka, så även om de har gjort detta så är det inget som gjordes för en månad sedan direkt som många vill få det till.

Det är väl snarare så att om man vet att man får förlängt, att man helt enkelt kan göra ingenting tills situationen blir bättre. Om man istället har en status som går ut i slutet av juli, så sitter man väl annars och funderar på om man ska göra en MR eller liknande och behöva chansa på om det kommer vara säkert eller möjligt att flyga då.

Det är ju schysst mot sina kunder att helt enkelt lösa frågan snabbt och enkelt, så kunderna inte behöver bekymra sig om detta. Det verkar ju vara strategin för de allra flesta bolag - det är nog den enda strategin som är långsiktigt hållbar.
Min status går ut i slutet på juni, jag sitter lugnt i minst en månad till innan det ens är dags att fundera på detta. Om det inte går några flyg kommer jag ändå inte kunna flyga in mer poäng så det ändrar ingenting med vad jag kan göra om jag får infon idag eller första juni.
De flesta andra flygbolag har inte heller stressat ut denna information utan det har för det mesta kommit senaste veckorna nu. Dvs SAS är inte först i klassen, men inte långt efter de andra. För de som direkt blir påverkade just nu (utgång mars/april/maj) så har sas meddelat vad som gäller så jag ser inte problemet riktigt.
Jag kan inte påverka mitt saldo då inga flyg går. Ok, kan ju i teorin sätta mig och okynnesåka på en av de 8 flighter som finns inrikes per dag, men det känns inte som något jag bör göra över huvud taget.

Om jag ska gissa så kommer det komma information innan april är slut, så jag ger det 2 veckor utan att fundera en minut på detta.
 

Homer

Medlem
Ja, det känns som man inte behöver stressa ut infon. Just nu kan man inte resa i alla fall (mer eller mindre) så vad spelar det för roll om jag får min status förlängd i mars, april eller maj (om det nu är det som kommer att ske).

Alla som har vouchers har de giltiga till slutet på året. De som har vouchers som gått ut och deras resa avbokats har fått den förlängd till augusti.
Förstår inte denna hets och stress över detta. Om du nu fick veta idag att din status blir förlängd med 12 månader, vad ska du göra med infon då? Sätta dig på första bästa plan nu i helgen för att fira? Boka massa nya resor nu till i sommar? Nej exakt, troligtvis ingenting och därmed ser jag inte heller stressen just nu.


Sådär skriver bara en som själv redan ordnat sin återkvalificering och snart befinner sig i början av nästa intjäningsperiod


För de som har brytpunkt dessa månader så har ju sas dock gått ut med info att man kan få poäng för resor som inte blivit men var bokade. Och om man nu måste ta till att köpa statuspoäng så kan man göra det 4 månader efter att perioden gick ut så där ser jag inte heller ett problem.

och vad gör de som kvalificerar på segment?
 

mha321

Medlem
De har ju redan hittat på en klumpig SAS-lösning som inte höll eftersom krisen kommer att vara betydligt längre
än ansvariga på Eurobonusavdelningen räknat med.
Nu måste de göra om och göra rätt, och då tar det tid.
Den absolut bästa gissningen på vad som pågår tror jag. Och att inleda men en lösning som är krånglig att hantera är ju lite sas signum.
 

palmen

Moderator
Sådär skriver bara en som själv redan ordnat sin återkvalificering och snart befinner sig i början av nästa intjäningsperiod

och vad gör de som kvalificerar på segment?
Jag har inte återkvalificerat, jag kommer inte att bli diamond nästa år om inte SAS förlänger detta. Jag saknar en resa som skulle bokas och utföras nu i april som skulle ge omkring 25k poäng. Men pga Corona så blev det aldrig någon bokning.
Min näst aperiod börjar i juli, så det är 2½ månad bort.
Oavsett vad SAS kommer med för info så kommer jag inte kunna flyga in poängen som saknas just nu då inga flighter går mer eller mindre så jag kan inte göra något i vilket fall utan bara vänta tills info kommer och ta det där ifrån.

De som kvalificerar på segment är ju en annan femma, men om jag ska gissa kan man säkert få segment tillgodoräknade för resor man bokat också, på samma sätt som man kan få statuspoäng. Det har ju sagt att har man brytpunkt nu så ska man kontakta sas för att de ska manuellt utvärdera detta.
 

011430121

Medlem
Jag har 31 maj som brytpunkt, var klar med nytt EBD vid årskiftet, jag ser att det inte kommer in så många poäng på kontot just nu och det är väl minst 3 månader innan det kan bli någon trafik att tala om.
Kommer jag hinna använda mina 3 stycken 2-4-1?
Hur ser flygandet ut om 1 år?
Hur länge får jag behålla mitt HHD?
Insåg för någon månad sedan att jag skall inte bry mig om detta, det är inget jag kan påverka just nu

Det finns de som har betydligt större problem än mig just nu, de som är sjuka, personer som har mistat någon nära och kär, alla som har eller är på väg att mista jobbet, företagare som ser sina livsverk gå i KK, de som jobbar i sjukvården och hemtjänsten de riskeras att bli smittade för att hjälpa medmänniskor, resenärer som sitter någonstans ute i värden och inte kan komma hem.

Önskar er alla en trevlig vår.
 
Toppen