Senaste nytt

XP run med KLM/Air France?

Mrjoe

Medlem
Följer du "Standard Operating Procedure" som t.ex. leta så du är borta natten mellan lör/sön, lång framförhållning, inte högsäsong, inte högtidshelger?

Okej så det finns en del saker att tänka på. Följer inte någon "SOP" hehe men jag inte visste att den fanns.
Finns denna "SOP" info samlad, eller man lär sig med tiden?

Måste det vara en viss mängd rutter?
Är det möjligt att kombinera XP run med weekend resa?
 

Senator

Moderator
Okej så det finns en del saker att tänka på. Följer inte någon "SOP" hehe men jag inte visste att den fanns.
Finns denna "SOP" info samlad, eller man lär sig med tiden?

Måste det vara en viss mängd rutter?
Är det möjligt att kombinera XP run med weekend resa?

"Det är sedan gammalt"... ;) Det har historisk varit så att resor över helgen är billigare i affärsklass så ja på weekend-resa. Hela sajten är "SOP" så kan inte peka på något specifikt gällande AF/KLM.

Förenklat för ditt syfte:
1. Sök ut tors/fred, hem sön/mån
2. Rutter som går via CDG med Air France (AF) prefix
3. Köp minimum 21 dagar innan avresa
4. Du letar efter bokningsklass O för billigaste affärsklass
5. Bäst "bang för the buck" verkar var om man hittar rutter där Air France inte själva flyger men KLM gör. Så att rutten blir ARN-CDG-AMS-XXX-AMS-CDG-ARN. T.ex. så har KLM ett gigantisk nätverk till mindre flygplatser i Storbritannien men även Norge
6. Om vill ha bra "bang för the buck" men inte resa tre segment, men nöjer sig med två så ser jag ofta destinationer som jag tittar på som BCN, MAD, LIS, OPO dyka upp med bra priser

Ett annat tips är 30-dagarsvyn på ITA Matrix

ITA.PNG


Lägg in parameter som destination, flygbolag och hur länge du vill vara borta.
 

Mrjoe

Medlem
"Det är sedan gammalt"... ;) Det har historisk varit så att resor över helgen är billigare i affärsklass så ja på weekend-resa. Hela sajten är "SOP" så kan inte peka på något specifikt gällande AF/KLM.

Förenklat för ditt syfte:
1. Sök ut tors/fred, hem sön/mån
2. Rutter som går via CDG med Air France (AF) prefix
3. Köp minimum 21 dagar innan avresa
4. Du letar efter bokningsklass O för billigaste affärsklass
5. Bäst "bang för the buck" verkar var om man hittar rutter där Air France inte själva flyger men KLM gör. Så att rutten blir ARN-CDG-AMS-XXX-AMS-CDG-ARN. T.ex. så har KLM ett gigantisk nätverk till mindre flygplatser i Storbritannien men även Norge
6. Om vill ha bra "bang för the buck" men inte resa tre segment, men nöjer sig med två så ser jag ofta destinationer som jag tittar på som BCN, MAD, LIS, OPO dyka upp med bra priser

Ett annat tips är 30-dagarsvyn på ITA Matrix

Visa bifogad bild 127383

Lägg in parameter som destination, flygbolag och hur länge du vill vara borta.

Aha okej.
Ja nu blev det bättre sökningar, tack!

Påverkar det mycket var man utgår ifrån, om man jämför tex. ARN med GOT?
 

RobB

Ny medlem
Går i tankarna att göra ett run från silver till Guld. Har just nu 104XP för att behålla silver och året går ut 30 April.

Blev nyligen försenad 6h på ett flyg inom EU och räknar därmed att få vouchers på 400 Eur som kompensation. Jag antar att man får full XP även om man betalar med vouchers och tänkte därför köra ett race till Krakow eller motsvarande för max XP.

Gör jag någon tankevurpa nu med att göra detta race innan medlemsåret går ut? Min XP kommer ändå att skjuta över lite till nästa år (inklusive 50%+ fram tills sommaren) så jag borde kunna försvara guld nästa år också.
 

fcl

Medlem
Jag vill främst tacka för hjälpen jag fått genom tipsen i tråden. Jag bokat Linköping-Milano 10-14 juni för 6 kkr och om jag räknat rätt får jag (6x15)*1.5 XP = 135 XP för denna resan. Dessutom är den ombokningsbar men inte avbetalningsbar.

upload_2022-5-15_10-11-48.png


upload_2022-5-15_10-15-46.png

upload_2022-5-15_10-12-22.png

Att AF skriva 138 XP istället för 135 XP antar jag är franskt avrundningsfel - får se vad jag får när jag kommit hem.

Z class och fare basis ZS50OBNB (noter att det är en nolla och sedan ett 0)

I tillägg till instruktionerna för ITA Matrix så lade jag till Routing code "AF+ AF+ AF+" på både hem och utresa för att tvinga fram 2x3 flighter totalt.
 
Last edited:
Jag vill främst tacka för hjälpen jag fått genom tipsen i tråden. Jag bokat Linköping-Milano 10-14 juni för 6 kkr och om jag räknat rätt får jag (6x15)*1.5 XP = 135 XP för denna resan. Dessutom är den ombokningsbar men inte avbetalningsbar.

Visa bifogad bild 129237

Visa bifogad bild 129239
Visa bifogad bild 129238
Att AF skriva 138 XP istället för 135 XP antar jag är franskt avrundningsfel - får se vad jag får när jag kommit hem.
Nej det avrundas uppåt och du kommer få 138 XP, 6*23 XP inkluderat bonusen.
 
Toppen