Senaste nytt

Wings onboard courier

Förstår det. Det är ju fullt rimligt att knarkkungar via sitt skalbolag kontaktar ett seriöst fraktbolag och ber dem plocka upp ett paket i en gränd i Tumba för att skicka med flyg till Asien där knarkproduktionen är minimal. Säkerhetskontrollerna är ju obefintliga på alla flygplatser på vägen eller så risken att åka fast är mycket liten och många Svenskar skulle säkert göra det för förmögenheten 1000€. Sverige är ju också känt för att en stor mängd knark produceras här och skickas ut i övriga världen via fraktkurirer. Kokaplantan trivs mycket bra i vårt varma klimat. Så jag känner att din oro är befogad.

Knarksmugglingen från Sverige till Sydkorea är antagligen inte jättestor, nej, men jag tycker likafullt att ansvarsfrågan är intressant (och även hur interaktionen med flygbolagens frågor kring vem som packat väskan hanteras - uppenbarligen så finns det en hel del kurirer, så det måste ju gå att lösa, men hur?). Inte minst eftersom det kan bli ganska stora personliga problem om det uppdagas att man transporterat något olämpligt över internationella gränser.

Så du litar på din läkare som säkert inte får incitament från läkemedelsbolag för att skriva ut så mycket och så dyr medicin som möjligt trots att sympton etc. troligtvis kan fixas med ett par livsstilsändringar?

Rent generellt så litar jag mer på en läkare än någon som driver ett kurirföretag som jag inte vet jättemycket om, ja, oavsett vad man tycker om läkemedelsbranschen.
Sen så handlar det väl i just detta fall framförallt om att jag i läkarfallet litar på att det som apoteket ger mig faktiskt är den substans som läkaren skrivit ut och att recept och andra eventuella intyg (i kombination med koll av införselsregler innan resan) gör att jag tror att tullen kommer låta mig passera utan större problem.

Ny förfrågan nu.

Någon som faktiskt gjort ett uppdrag som kan svara på hur man som resenär kan vara säker på att det inte är 2kg knark man plockar upp i Tumba och fraktar till Sydkorea?

Visa bifogad bild 161981
En gång i SFO blev det lin i luckan när jag skulle deklarera ett blodprov. Jag hade varit med när det packades i torris på sjukhuset. Jag hade alla papper med mig men tullarna gick i taket när dom läste att det var ett blodprov. Detta var efter Covid. Dom tillkallade en supervisor som bara kollade på pappren och släppte igenom mig.

Förstår det. Det är ju fullt rimligt att knarkkungar via sitt skalbolag kontaktar ett seriöst fraktbolag och ber dem plocka upp ett paket i en gränd i Tumba för att skicka med flyg till Asien där knarkproduktionen är minimal. Säkerhetskontrollerna är ju obefintliga på alla flygplatser på vägen eller så risken att åka fast är mycket liten och många Svenskar skulle säkert göra det för förmögenheten 1000€. Sverige är ju också känt för att en stor mängd knark produceras här och skickas ut i övriga världen via fraktkurirer. Kokaplantan trivs mycket bra i vårt varma klimat. Så jag känner att din oro är befogad.
Vi kan väl ändra lite på frågan då, till något som faktiskt sker allt som oftast: Hur kan man garantera att ma inte används som kurir för att smuggla en miljon i kontanter utomlands?

En gång i SFO blev det lin i luckan när jag skulle deklarera ett blodprov. Jag hade varit med när det packades i torris på sjukhuset. Jag hade alla papper med mig men tullarna gick i taket när dom läste att det var ett blodprov. Detta var efter Covid. Dom tillkallade en supervisor som bara kollade på pappren och släppte igenom mig.

Det innebär alltså att göra tulldeklaration, dvs agera tullombud, ingår i kurirens arbetsuppgifter.

Min herre behagar skämta, men om de kriminella trodde att det skullle fungera så skulle de absolut göra det. Skalbolag är en normal del av kriminell verksamhet idag. Att smuggla via flera länder låter inte direkt långsökt.

Men eftersom kurirerna inte bär igenom godset på grönt som om det vore deras eget bagage, utan går på på rött och deklarerar import av varor på samma sätt som alla andra transportörer, så vore ju det självmål att försöka med det.

För det är väl så det fungerar?

Toppen