Senaste nytt

Wings onboard courier

Fast det är nog inte tullen som är risken utan säkerhetskontrollerna. Har varit med om flera gånger att säkerhetspersonal med hundar gått runt i terminalen och sniffat väskor.

Nu börjar vi komma väldigt OT för denna tråden, men även om det säkert ibland finns hundar som sniffar efter sprängmedel, så tror jag nog att det är vanligare med hundar som letar narkotika (eller stora mängder kontanter för den delen) på flygplatser, och de hundarna lär ju jobba åt tullen.

En gång i SFO blev det lin i luckan när jag skulle deklarera ett blodprov. Jag hade varit med när det packades i torris på sjukhuset. Jag hade alla papper med mig men tullarna gick i taket när dom läste att det var ett blodprov. Detta var efter Covid. Dom tillkallade en supervisor som bara kollade på pappren och släppte igenom mig.
US customs är ibland väldigt speciella. Gör en stor sak av en sak som inte egentligen är ett problem.

Hade ett tillfälle när jag kom med 3st halvpallar med packningar till EWR och var vid tillfället redan erfaren med att tulla in saker i USA. Första tjänstemannen bara garva när jag kom med allt och jag meddelade lågvärde, visade alla papper osv. Precis när han ska släppa igenom mig kommer någon butter supervisor och säger: He needs to go to Agricultural because its wood, no questions!

Både jag och andra tulltjänstemannen tittade förvånat på varandra men jag traskade snällt bort varpå tulltjänstemannen vid nästa avdelning bara skakar på huvudet och undrar varför jag är där. Alla pallar hade rätt behandling m.m och stämplar så var absolut inget problem, bara rent maktvisande från supervisorn.

Är kunden ett stort etablerat industribolag och kurirfirman ett stort etablerat fraktbolag så ligger det i bådas intresse att tull och import görs enligt gällande regler. Ofta är tulldokumenten redan klara i samband med att godset hämtas upp av kuriren.

Stockholm - Athen kom också in i fredags och nu kom ny förfrågan.
Hade man varit egenföretagare hade det varit kul att hugga på alla såna här förfrågningar men svårt att få ihop kalendern nu. :)

1737969303548.png

Följs Wings i några år nu, men inte sett rekryteringen öppnas :( Lyckades få igenom en ansökan till LH's Airmates men inte fått något erbjudande på snart 2 år, kanske inte så stora med grejer från Sverige/Norden. Men kul att se folk så aktiva här :)

En nyfiken kvälls fundering. Ni som tagit jobb som en OBC till USA, har ni behövt ett B1- visum för att importera kommersiella paket eller har det räckt med ett ESTA?

Förfrågan på WhatsApp nyss. Man är ju nyfiken på vad som är brådskande ner till Dammam? Någon som kan Sveriges leverantörer / producenter / exportvaror? :)

Attachments

• IMG-20250218-WA0001.jpg
    IMG-20250218-WA0001.jpg
    73,6 KB · Visningar: 250
Toppen