Senaste nytt

Wings onboard courier

FFlash

Medlem
Stockholm - New York dök upp idag. Utresa lördag med SK903 och tillbaka söndag SK904. Hade tagit den om inte FruBrandten haft jobbhelg
Synd att jag inte fått ett enda bud från Wings än. Skulle vara supersmidigt för mig även ta denna typ av ARN-baserade uppdrag med TKU-connection…
Däremot fått offert med andra bolag
 

Tomas E

Medlem
Hur är det med soc avg ?
Det borde vara den här informationen från Skatteverket som är relevant, dels för beskattning av uppdrag och dels för de fall då man som inkomsttagare själv ska betala egenavgifter. Jag är dock inte 100% säker på om egenavgifter verkligen ska betalas i detta fall.
 

Sir Lemon

Medlem
Det borde vara den här informationen från Skatteverket som är relevant, dels för beskattning av uppdrag och dels för de fall då man som inkomsttagare själv ska betala egenavgifter. Jag är dock inte 100% säker på om egenavgifter verkligen ska betalas i detta fall.
Tolkar du detta uppdrag som att man själv ska betala soc avg på 31,42%? Det skulle ju isf i kombination med den vanliga inkomstskatten ta bort mkt av förtjänsten.
 

Tomas E

Medlem
Tolkar du detta uppdrag som att man själv ska betala soc avg på 31,42%?
Det är 28,97 % egenavgift som gäller 2023 om man ska betala.
Den här typen av uppdrag passar dock inte klockrent in i de exempel som SkV anger (se länkar ovan), så helt säkert är det inte.
 

apknug

Medlem
Det är 28,97 % egenavgift som gäller 2023 om man ska betala.
Den här typen av uppdrag passar dock inte klockrent in i de exempel som SkV anger (se länkar ovan), så helt säkert är det inte.

Skulle det var helt skattefri inkomst av tjänst eller bara inte föremål för socialavgifter?
 

Tomas E

Medlem
Skulle det var helt skattefri inkomst av tjänst eller bara inte föremål för socialavgifter?
Att inkomst av tjänst beläggs med inkomstskatt trodde jag inte någon kunde tveka om, ifall nu inte några omgångar á € 250 är det enda man tjänar under året (t.ex. genom att vara student som inte sommarjobbar)? Ifall man därutöver ska betala egenavgifter (det heter inte sociala avgifter när man betalar som inkomsttagare) är det som jag har svårt att avgöra bestämt av SkVs text. Läs gärna SkVs text och berätta vad din tolkning är!
 

apknug

Medlem
Att inkomst av tjänst beläggs med inkomstskatt trodde jag inte någon kunde tveka om, ifall nu inte några omgångar á € 250 är det enda man tjänar under året (t.ex. genom att vara student som inte sommarjobbar)? Ifall man därutöver ska betala egenavgifter (det heter inte sociala avgifter när man betalar som inkomsttagare) är det som jag har svårt att avgöra bestämt av SkVs text. Läs gärna SkVs text och berätta vad din tolkning är!

Jag har svårt att se att denna typ av inkomst av tjänst skulle vara undantagen från socialavgifter. Oberoende av vad de kallas.

Arbetsgivaren tycks inte betala in sociala avgifter och torde i sitt kontrakt med "arbetstagare" ha försökt att friskriva sig för uppbördsskyldighet och lagt den på arbetstagaren.
 
Toppen