Senaste nytt

Whiskytråden

Du menar att skatten skulle vara 900:- mer i Sverige, inte ens troligt. När det gäller alla ädla sorters whisky, cognac vin osv är netto priserna ungefär desamma runt om i världen endast skatten skiljer. Sverige (staten) är världens största importör (butik) av öl, vin och sprit så jag tror att deras netto netto är lågt.

Du menar att skatten skulle vara 900:- mer i Sverige, inte ens troligt. När det gäller alla ädla sorters whisky, cognac vin osv är netto priserna ungefär desamma runt om i världen endast skatten skiljer. Sverige (staten) är världens största importör (butik) av öl, vin och sprit så jag tror att deras netto netto är lågt.

Priset i Sverige är 1473
Kavalan Solist Sherry Cask (85319) - Systembolaget.se

För en annan single cask i samma serie som är inköpt på Taipeis flygplats, inklusive 1 glencairnglas i en presentförpackning betalade jag 2690 TWD (i dagens växlingskurs från forex är detta 652 kronor).
På bilden kan du se prislappen dessutom om du inte tror mig.
Capture.JPG

Här är bilden på innehållet i paketet
IMG_1429.JPG

Visst det är inte samma cask på dessa två buteljeringar men de är i samma serie (det finns 100-tals med olika casks just av Kavalan Solist Sherry Cask).
Kavalan Solist Sherry Cask gick att köpa på The Whisky Show förra året i London för ca 50$, nog det bästa köpet jag någonsin gjort whiskymässigt (om man jämför kvalité mot pris).

Islay var under många år favorit regionen, med ardbeg och bowmore som favorit destillerierna, men på senare år har jag upptäckt bourbon, finns mycket att utforska där...

Har väl ca 35 oöppnade flaskor för närvarande, en del är till för att drickas medan andra är samlarobjekt.

Fascinerande att läsa. Vore kul för en novis att höra vilken butelj/er du innehar som du ser att du inte kommer dricka? Är det då fråga om lagringstid, spekulation eller annat skäl? Själv tycker jag JW black alltid funkar, men det är ju en annan femma...

Det är inte så att jag inte litar på Palmen, jag har ingen anledning till det, men det är ofta så att man jämför Äpplen och Päron map årgång, namn, distrikt etc, oavsett detta så har flaskan med alkohol ett inköpspris. Det har framkommit att det finns en stor svart kopia marknad när det gäller prestige flaskor av kända investerings märken.

Har väl ca 35 oöppnade flaskor för närvarande, en del är till för att drickas medan andra är samlarobjekt.

Fascinerande att läsa. Vore kul för en novis att höra vilken butelj/er du innehar som du ser att du inte kommer dricka? Är det då fråga om lagringstid, spekulation eller annat skäl? Själv tycker jag JW black alltid funkar, men det är ju en annan femma...

Det som är samlarvärde i är bra whisky som kommer från nedstängda destillerier, exempel är Karuizawa (Japan) samt Port Ellen (Skottland). Det finns väldigt få tunnor kvar med whisky från dessa destillerier, därav är utbudet lågt och efterfrågan hög. Det är uteslutande single casks som gäller mer eller mindre om man ska samla whisky, om det inte är riktigt gamla orginal-buteljeringar.

Generellt kan man ju säga att ju högre lagringstid desto högre värde, därmed inte sagt att en 30-åring är värd mer än en 20-åring. Precis som för viner så finns det bättre/sämre årgångar av whisky. Även vilket destilleri det är spelar stor roll.
Limiterade utgåvor från Ardbeg är också sådant som det finns samlarvärde i, Ardbeg har lyckats väldigt bra med marknadsföring och det är en hype kring märket (dom sjorde sjukt bra whisky på 70-talet enligt förstå-sig-påarna)

För mig är det en fråga om spekulation och en del av en "pensionsförsäkring" istället för att spara i fonder. Worst case scenario är ju att jag får dricka upp whiskyn :).

Last edited:
Toppen