Senaste nytt

Whiskytråden

Det är inte så att jag inte litar på Palmen, jag har ingen anledning till det, men det är ofta så att man jämför Äpplen och Päron map årgång, namn, distrikt etc, oavsett detta så har flaskan med alkohol ett inköpspris. Det har framkommit att det finns en stor svart kopia marknad när det gäller prestige flaskor av kända investerings märken.

Jag kan garrantera dig att det är 99,999% chans att det är äkta vara i dessa fall.
Det finns ingen årgångsstämpel på dessa buteljeringar men det är ung whisky som mognat snabbt tack vare klimatet vid lagring. 2 olika casks är ju inte samma whisky även om de är väldigt likvärdiga. För de som poängsätter de olika single casks som finns av Kavalan Solist Sherry cask så är det ofta omkring 90-93 (på en 100-gradig skala) för de som uppskattar denna typ av whisky. En del andra tycker att den är "medioker" och ger den kanske runt 80-85 istället.
Den svarta kopia-marknaden för whisky är mig veterligen inte så utbredd. Kotym är att har man druckit upp en flaska ska den gå i glaskrossen för att inte ge möjlighet till återfyllning och vidareförsäljning. Jag känner mig relativt säker på att det är äkta vara på saker som är inköpta på systembolaget, stora shoppar i england eller via taxfree i olika länder där större kvantiteter köpts in.

Kavalan Solist Sherry cask görs i Taiwan av ett distilleri (antar att de har fler kopparpannor iofs). Det är inte en fråga om olika distrikt i detta fall utan enbart olika tunnor som spriten är lagrad i. Varje tunna är unik och kan ge lite olika karraktärer tack vare det. I denna Solist serie är det som sagt fråga om samma råsprit men att de är lagrade på olika sherry casks.

Jag har ingen som helst anledning att misstro dig på något sätt, men det finns alltid ett netto pris från tillverkaren/producenten oavsett vad för typ av produkt vi köper.

Systembolaget är mig veterligen ett vinstdrivande företag därav påslaget. Lägg till svenska alkoholskatten samt det faktum att flaskorna färdats runt halva jorden så har du nog svaret på varför samma flaska kostar nästan 3ggr så mycket i Sverige.

En flaska absolut kan man få för strax över 100 kronor på tax free om man har tur (1 liter), samma flaska på bolaget kostar väl 250 kronor ungefär (för 70cl). Det är ungefär samma prisskillnad i procent

Palmen alldeles riktigt, men nu pratar vi om prestige varor/produkter och då kommer vi in i ett annat % påslag. Titta nästa gång du är på en prestige krog så ser du att påslaget är mycket mindre på dyrare viner och sprit. Påslaget (efter skatt)på en normalflaska vin är c:a 3,50:- på systembolaget.

Balvenie och Bowmore är det som det brukar bli återköp på, annars gillar jag att prova nytt. Men som @Patrik skriver, så börjar bourbon-intresset öka mer och mer...

Det finns ju även en importör som ska tjäna pengar på detta.

Skatten för alkohol är 501,41 kronor per liter ren alkohol. (enligt wikipedia)
Kavalan Solist är cask strength och ligger runt 60%, dvs skatten på dessa flaskor är ca 300 kronor om jag räknar rätt.

Även om inte systembolaget gör någon stor vinst så säljer de ändå med ett påslag på produkterna.
Bruttomarginalen exklusive alkoholskatt uppgick under första kvartalet 2013 till 21,0 procent, vilket är något lägre än föregående år.
http://www.systembolaget.se/ImageVaultFiles/id_22638/cf_364/delarsrapport_q1_2013.PDF

Mitt sista inlägg, Systembolaget är INTE något vinstdrivande bolag enl. förordningen från Sveriges riksdag :) , påslaget är för att täcka försäljningskostnader hyror personal etc. Vinsterna har man tidigare gjort via fastighets avd.,

Brora och Port Ellen är absoluta favoriter, dock börjar de bli riktigt svåra att komma över...
Islay är alltid trevligt, även om just standard Bowmore inte hör till favoriterna.
Tycker flera av de senare Special-buteljeringarna från Mackmyra är riktigt trevliga.
Generellt tycker jag bättre om ex-bourbon än ex-sherry.
Glenmorangie är generellt ingen favorit, alldeles för sherry-orienterad, men de hade en variant för tio år sedan som var slutlagrad på Bourgogne-fat som var överraskande fräsch i smaken.

Toppen