Senaste nytt

Web checkin, hur få priority tag på awardtravel

Precis, då bör du få en tagg, annars så är det bara be snällt om den.

Ja, och då är det risk att träffa på en av dessa herrar som jag har otalt med. Vägrar tala med mig på engelska så fort de ser mitt svenska id/pass trots att jag svarar på engelska och säger att Senator-kort inte ger priotag. Nähä, då var det bara plocka fram EBG-kortet som givetvis låg i min arbetsportfölj varpå herren blir alldeles röd i ansiktet, sätter på en priotag under protester och ändå slutar det med att ingen priotag finns på bagaget vid ankomst GOT. Märkligt!

Ursäkta men varför är det så viktigt med en prioritytag?
Min erfarenhet inom Europa visar att oftast kommer prioritybaggaget bland de sista på bandet.

Den erfarenheten har INTE jag, inte på mina frekventa destinationer utanför jantelagens Sverige (borträknat GOT som levererat riktigt bra på denna punkt senare tid!!!!).

I Tyskland är det allt som alltid först på bandet, likaså i Schweiz och Österrike. Äldre öststater försöker oftast även om resultatet varierar. Balkan sådär, men ALDRIG sist!

Förövrigt har priotag räddat mig i tullen flera gånger på mindre ställen då tulltjäntemännen ansett sig vilja prioritera "vanliga dödliga". Så nog anser jag att den har betydelse.

Den erfarenheten har INTE jag, inte på mina frekventa destinationer utanför jantelagens Sverige (borträknat GOT som levererat riktigt bra på denna punkt senare tid!!!!).

I Tyskland är det allt som alltid först på bandet, likaså i Schweiz och Österrike. Äldre öststater försöker oftast även om resultatet varierar. Balkan sådär, men ALDRIG sist!

Förövrigt har priotag räddat mig i tullen flera gånger på mindre ställen då tulltjäntemännen ansett sig vilja prioritera "vanliga dödliga". Så nog anser jag att den har betydelse.

Whaooo...
Kan inte vi ta några flighter tillsammans, jag har uppenbarligen en hel del att lära.....:)
Allvarligt inte sist, men fenomentet med två incheckade priotaggade väskor. En kommer bland de första och den andra drällandes på bandet efter ett bra tag.
Inte konsekvent

Whaooo...
Kan inte vi ta några flighter tillsammans, jag har uppenbarligen en hel del att lära.....:)
Allvarligt inte sist, men fenomentet med två incheckade priotaggade väskor. En kommer bland de första och den andra drällandes på bandet efter ett bra tag.
Inte konsekvent

Jodå, följ du med på min semesterresa till ex-Jugoslavien som ska företas i sommar.

Om du har riktig tur så lär du se till och med se hur bagagebandet stängs av så fort allt bagage märkt med prioritet leverats, för att sättas på efter en bra stund igen. Om blickar kunde döda när man glider upp framför kön med 200 pers som landat från VIE, plockar upp sina väskor trots att dessa landade för 20 minuter sedan och ännu inte fått sina väskor plus inte genomgått plågande kontroll i tullen som ibland väntar vissa. Ibland lönar det sig verkligen att ha ett guldkort alternativt flyga C!

Återigen allvarligt, kan detta med priobagage ha att göra med att SAS inte har rutiner för att lasta på ett särskilt sätt? LH har ju taggar för HOT-bagage, flera nivåer på priotaggar och ännu fler vilket gör att man behöver helt annorlunda rutiner än att bara kasta in väskorna och peka tummen upp till kapten "nu kör vi". Har väskorna inte lastats på ett särskilt sätt finns det ju inga möjligheter att leverera utifrån särskilda förutsättningar heller.

Här på GOT kräver exempelvis LH egna bagagevagnar för allt priobagage har jag märkt då alla väskor på första alternativt sista bagagevagnen vid lastning alltid har priotaggar. Så det går uppenbarligen att ordna om man vill. SAS vill uppenbarligen inte.

Du kan ha en poäng där. Två gånger har det funkat med priobagage till ARN, och rätt många gånger därifrån. Nästan alla gångerna var det LH som stod för transporten. Visst, inte världens bästa statistiska underlag, men ändå.

Så, jag skiter i automaten och knallar bort till business checkin och dumpar väskan och sinlar upp *G på disken, trots att jag har gjort en webcheckin. Kan det vara lösningen?

Framme i Paris och gjorde precis som ovan. Inga problem och damen i checkin var riktigt tillmötesgående.
Väl på CDG rasade både priotaggade och icke prio väskor ut redan från början, ungefär 50/50.

Toppen