Senaste nytt

Vy Tåg tar över nattågen till norra norrland from 13/12 2020

och det är ju det som är tråkigt att om det blir driftstörningar så kunde SJ täcka upp med sina egna lok och vagnar men vilket numera (förmodligen) inte kommer att gå pga att Vy tåg är operatör och inte äger tågen. Samma sak med Norrtåg som har haft mycket problem med fordonsbrist och där Vy tåg också är operatör.
Är det inte norrtåg som har haft problem med att tågen inte klarar snö, kyla och viltkollisioner? Ingen bra kombination om man opererar i landets norra del. Dessutom fins kritik om att man strandsatt resenärer utan information eller ersättningstransport, när norrtåg ställt in avgångar för resenärer som väntat på tågbyte.

Är det inte norrtåg som har haft problem med att tågen inte klarar snö, kyla och viltkollisioner? Ingen bra kombination om man opererar i landets norra del. Dessutom fins kritik om att man strandsatt resenärer utan information eller ersättningstransport, när norrtåg ställt in avgångar för resenärer som väntat på tågbyte.

Norrtåg har upphandlat driften av Vy. Precis som SL upphandlat driften av pendeltågen av MTR.

Fast det är väl bara Göteborg-Jämtland som återinförs ?
Tåget Göteborg-Stockholm-Umeå-Luleå läggs ju ner helt om jag förstått det hela rätt ?

/ TT

Tåget Göteborg-Stockholm-Umeå-Luleå läggs ju ner helt om jag förstått det hela rätt ?

/ TT
Det är korrekt uppfattat
SJ backar – kör nattåg från Göteborg och Malmö | Aftonbladet

Enligt vad jag har läst så har Vy tåg vunnit upphandlingen för nattågen Stockholm-Narvik/Luleå
Och dagstågs trafiken mellan Luleå-Narvik alltså det som nu är SJ intercity.
Vy tar över nattågstrafiken igen - VY Tåg AB

Last edited:

/ TT
Det är ju bättre än inget... Läste även att Vy ska undersöka om de kan köra från Göteborg också, så helt kört är det väl inte än för den sträckan..

Edit: Göteborg- norra norrland går inte via Stockholm dock, det går via Örebro till Sundsvall

Edit: Göteborg- norra norrland går inte via Stockholm dock, det går via Örebro till Sundsvall

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det var i Sundsvall man kopplade om tågen som kom söderifrån mot övre Norrland och Jämtland. Det är en strategi för att fylla tågen när det inte är högsäsong. Det har väl nämnt här att man för flera år sedan även körde Göteborg övre Norrland via Stockholm. Som passagerare från Göteborgshållet kan jag leva med detta, så länge som jag slipper byta 22.43 i Stockholm.

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att det var i Sundsvall man kopplade om tågen som kom söderifrån mot övre Norrland och Jämtland
Korrekt, jag åkte Skövde-Duved t&r så sent som i nyårshelgen. Halva tåget går åt Luleå/Duved norrut och Göteborg/Stockholm söderut.
Det har väl nämnt här att man för flera år sedan även körde Göteborg övre Norrland via Stockholm. Som passagerare från Göteborgshållet kan jag leva med detta, så länge som jag slipper byta 22.43 i Stockholm.
Jag åkte häromåret med Snälltåget Nässjö-Åre, då kommer man till Stockholm runt 23-tiden.. Smidigt att slippa byta, men risken är att återstående passagerare i kupén inte går på förrän där...

Toppen