Senaste nytt

Volvo on Demand stänger ned sin tjänst från 13 Januari 2025

LarsCph

Medlem

De skickade ett mejl om detta till registrerade användare idag. Vi har många av deras bilar i området där jag bor i Malmö, så det kommer definitivt att bli ett tomrum för dem som använder dem för transport. Jag tyckte att det var praktiskt när man behövde transportera något som inte får plats i bagageutrymmet på min sedan, men också lite opraktiskt att bilen behövde återlämnas till samma plats som den hämtades ifrån, vilket gjorde den mindre användbar när man behövde punkt-till-punkt-transport.

De skickade ett mejl om detta till registrerade användare idag. Vi har många av deras bilar i området där jag bor i Malmö, så det kommer definitivt att bli ett tomrum för dem som använder dem för transport. Jag tyckte att det var praktiskt när man behövde transportera något som inte får plats i bagageutrymmet på min sedan, men också lite opraktiskt att bilen behövde återlämnas till samma plats som den hämtades ifrån, vilket gjorde den mindre användbar när man behövde punkt-till-punkt-transport.
Använde föregångerna Sunfleet ganska flitigt, de fanns i Västerås (inte OnDemand). OnDemands priser har varit ganska saftiga jämfört konkurrenternas, så har använd de bara några enstaka gånger på resor.

Flög väl aldrig riktigt, det där? Enorm satsning som kanske låg rätt i tiden men de verkar ha saknat något i sin marknadsföring.

Använde föregångerna Sunfleet ganska flitigt, de fanns i Västerås (inte OnDemand). OnDemands priser har varit ganska saftiga jämfört konkurrenternas, så har använd de bara några enstaka gånger på resor.
Exakt - om jag skulle t.ex. till IKEA och hämta nån stor grej var det smidigt - och billigt - att ta en Volvo on Demand, köra ditt och hämta och hem igen, alt klart på en timme. Men om man skulle ha hyrbil under en hel dag eller längre var det mycket dyrt tycker jag.

Flög väl aldrig riktigt, det där? Enorm satsning som kanske låg rätt i tiden men de verkar ha saknat något i sin marknadsföring.

De finns lite överallt och används ganska flitigt i området där jag bor (Västra Hamnen i Malmö). Ofta är de två fordon som har platser bredvid BRF:en där jag bor ute på vift. Men i större skala tog det nog aldrig riktigt fart. När nya BRF:en byggdes här gjordes det mycket för att säkerställa avtal med Volvo on Demand, inklusive parkeringsplatser på föreningens mark. Detta inkluderade abonnemang för de boende till reducerat pris, så jag tror att många i området som har valt att inte äga en bil faktiskt använder tjänsten.

Det tror jag inte. Jag äger ingen bil, så hyr alltid vid behov. Det är praktiskt att kunna hyra ’on demand’ till fast pris för kortare tid: bilpool. Ett dygn sista minuten hos vanlig uthyrningsfirma kostar ofta minst en tusenlapp. Konkurrensen är nog att Uber och Bolt har fått mycket bättre tillgänglighet senaste åren. De konkurrerar prismässigt och man slipper som Lars påpekar ta tillbaka bilen. Problemet med Volvo On Demand’s prismodell är att en resa till Ikea med familjen kostar typ 600-800.

En annan utmaning för On Demand är nog att de inte kunde konkurrera på marknaden för upphandlade bilpool. Flera av Sunfleets bilpooler som jag använde var upphandlade av kommuner och företag: de la ut driften av sin bilpool och kunde styra tillgänglighet för allmänheten (t.ex. kväller och helger endast). De flesta sådana upphandlade bilpooler har nu bilpoolen.nu (som även jag nu använder främst).

Oj, det var synd.. jag nyttjar den tjänsten ett gäng gånger per år då jag bor nära flera parkeringar och inte har egen bil. Tråkigt!

De finns lite överallt och används ganska flitigt i området där jag bor (Västra Hamnen i Malmö). Ofta är de två fordon som har platser bredvid BRF:en där jag bor ute på vift. Men i större skala tog det nog aldrig riktigt fart. När nya BRF:en byggdes här gjordes det mycket för att säkerställa avtal med Volvo on Demand, inklusive parkeringsplatser på föreningens mark. Detta inkluderade abonnemang för de boende till reducerat pris, så jag tror att många i området som har valt att inte äga en bil faktiskt använder tjänsten.
I min förening var det ett krav från kommunen för att kunna erbjuda färre parkeringsplatser än brukligt. Vi hade det minsta abonnemanget på Sunfleet inkluderat i 5 år om jag minst rätt.

Toppen