Senaste nytt

Visum till Kuba från USA

Ja fast jag är inte skriven i sverige, så problemet består.
Okej, då funkar ju inte det såklart.
Jag vet inte hur dina kortförsäkringar ser ut, om det är svenska kort så har jag för mig att de ibland bara gäller med avresa från norden. Vet inte om man även måste vara skriven i norden, men tror mig ha sett formuleringar som "stadigvarande bostadsort i norden"... Det finns även de som bara kompletterar en vanlig hemförsäkring, det vore inte så bra om du förlitar dig på en sådan om det händer något. Om du inte redan kollat upp sådant så råder jag dig att göra det :)

Med det sagt så vet jag inte hur kinkiga de är på HAV. Det är många länder som kräver att man har en försäkring, men jag har aldrig behövt styrka att så är fallet... men jag kanske har haft tur...

Hej
Nyss hemkomna från Cuba.
Inga problem alls med varken visum eller annat.
Ingen frågade efter försäkring och vi var ett stort sällskap så risken torde vara minimal.
Att tänka på:
Gör av med dina CUC innan du går igenom security, efter det kan du bara betala med västvaluta och inga kort!
Vi gav våra sista slantar till städerskan.

I övrigt var Cuba fantastiskt.

Hej
Nyss hemkomna från Cuba.
Inga problem alls med varken visum eller annat.
Ingen frågade efter försäkring och vi var ett stort sällskap så risken torde vara minimal.
Att tänka på:
Gör av med dina CUC innan du går igenom security, efter det kan du bara betala med västvaluta och inga kort!

I övrigt var Cuba fantastiskt.
Super, så du behövde inte ens ett visum ?
Flög du via USA ? Köpte du några cigarrer ? Nått bekymmer där ?

Flög via Miami, köpte visum för 100 USD vid incheck på flygplatsen.
Cigarrerbjudanden överallt, köpte Cohibas, förhoppningsvis äkta.
Om inte så får det sorteras in under "supporting the cuban people"

Stor brist på det mesta, vi hade en extraväska laddad med allt från tandkräm,tamponger till kläder och skor.
Mycket uppskattade giveaways.

Flög via Miami, köpte visum för 100 USD vid incheck på flygplatsen.
Cigarrerbjudanden överallt, köpte Cohibas, förhoppningsvis äkta.
Om inte så får det sorteras in under "supporting the cuban people"

Stor brist på det mesta, vi hade en extraväska laddad med allt från tandkräm,tamponger till kläder och skor.
Mycket uppskattade giveaways.
Super tack snälla för infon, om du har något mer som kan komma till nytta så skicka gärna PM eller skriv här.

Hej

Nja, man kan växla CUC till EUR exempelvis efter säkerhetskontrollen. Efter säkerhetskontrollen är det en "korridor" innan man kommer till avgångshallen. Direkt till höger innan korridoren tar slut finns det ett växlingskontor. De tar även emot mynt. Som jag tolkade var växlingsraten ungefär samma som hotellets.

Nja, man kan växla CUC till EUR exempelvis efter säkerhetskontrollen. Efter säkerhetskontrollen är det en "korridor" innan man kommer till avgångshallen. Direkt till höger innan korridoren tar slut finns det ett växlingskontor. De tar även emot mynt. Som jag tolkade var växlingsraten ungefär samma som hotellets.
Vad tror ni är bäst?
1. Växla på cancun flygplats?
2. Ta med dollar ( tror inte det är bra ide) och växla på flygplatsen i Havana
3. Ta med Euro och växla på flygplatsen
4. Ta ut på flygplatsen i en ATM med ett vanligt Visa debit Nordea kort
5. Ta med mexikanska peso och växla på flygplatsen?

Samma sak med Pesos, ska man växla på forex i sverige eller ta ut när man landat på flygplatsen i CUN.
Man behöver ju kontanter ganska omgående så det blir flygplatsen oavsett.

PS
Är det nån ide att försöka få tag i CUP?

Samma sak med Pesos, ska man växla på forex i sverige eller ta ut när man landat på flygplatsen i CUN.
Man behöver ju kontanter ganska omgående så det blir flygplatsen oavsett.

Kan inte svara kubaspecifikt men Forex ger alltid betydligt sämre kurs än bankomat. Så ta ut i bankomat sparar dig ganska mycket. Du kan själv jämföra Forex valutakurs online mot Googles valutakurs.

Toppen