Jag har försökt kolla upp detta nu, det du nämner ovan. Om vi börjar sist: 110.000 sek vid förlorat bagage är helt klart tveksam siffra, i alla fall om man söker på internet och kollar t.ex:
AMEX Centurion Travel Benefits Page
3000 usd blir max 27000 sek - en bra bit från 110.000 sek. Och kollar jag vidare på AmEx egna, svenska, försäkringssida:
https://www.americanexpress.com/se/content/insurance/travel.html
Så framkommer siffran 50.000 sek för svenska Centurion kort innehavare. Det kan ju vara fel på AmEx egna hemsida, men det av dig angivna beloppet om 110.000 sek verkar antingen vara felskrivet, eller så har någon gett dig fel upplysning helt enkelt, i alla fall om man antar att AmExs egna hemsida är korrekt. Alternativt du har specialavtal ?
Sedan kollade jag detta med ditt uttalande om 27 personer som är försäkrade, och där verkar det också vara tveksamheter, enligt samma AmEx hemsida som ovan. Där påminner det mera om det regelverk som gäller för bl.a. AmEx Platinum: Huvudkortinnehavare + extrakortinnehavare + barn osv. Men det kan säkert skilja mellan olika länders versioner.
I vilket fall, Centurion är rätt likt Platinum, när jag tittar som hastigast - jag kan ha fel såklart, men det verkar rätt begränsat här i Sverige. Utomlands kan mycket väl vara en annan historia.
Jag har fått skriftligt bekräftat samt sett villkoren för mitt kort. 10.000£ för förlorad väska, det vill säga ca 110.000SEK.
27+familj består i att man som Centurion får 2 svarta kort samt 25 Platinumkort i medlemskapet. Om man i Sverige får lika många platinumkort eller ej vet jag inte. Men även i Sverige omfattas Centurionmedlemmen, extrakortsinnehavaren "samt till dylikt Centurion-konto anslutna Extrakortsmedlemmar" samt deras familjer av Centurionförsäkringen. Det vill säga i mitt fall 27 kortmedlemmar och deras familjer. I övrigt kan jag bekräfta att de svenska försäkringsvillkoren ser generellt sett sämre ut än mina brittiska.
Förmånerna i det amerikanska Centurionmedlemskapet är inte relevanta eftersom de vare sig gäller för Storbritannien eller Sverige. T.ex. får man i U.K. Hilton HHonors Diamond samt Cathay Pacific Diamond och Emirates Skyward Gold (ny) status. Bara Virgin Atlantic Gold verkar vara samma för flyget i U.K. och USA.
Våra jämförelser kan pågå i all oändlighet, men jag tror inte det intresserar så många andra. Jag vidhåller att man får vad man betalar för. Däremot är jag helt enig om att det är upp till var och en att både avgöra vad som är bra/dåligt samt att optimera det som passar en själv bäst, i mitt fall är det Centurion eftersom det erbjuder så mycket mer av det jag gillar och prioriterar än vad Visa Infinite någonsin kommer att kunna göra.