Intressant tråd, speciellt då jag själv funderar en hel del på detta just nu.
Här är mina förutsättningar och tankar.
-Har i mitt kontrakt minimum 100 dagar/år i Kina, brukar landa runt 120-130.
-Har sambo så väljer att vara borta så kort som möjligt, mer än två veckor blir det sällan då jag lärt mig att där nånstans går en gräns när jag börjar störa mig på allt och alla i Kina.
-Av ovanstående anledning så blir det ganska många resor, minst 12 ToR Sverige-Kina.
-Får enligt företagspolicyn flyga business, så kan få hyfsad sömn på resan, dock är det jetlagen som i slutändan förstör och den är ju samma oavsett ekonomi el business på flyget. Men Diamond uppnåddes i år efter drygt fyra månader, dock skulle guld funka lika bra för mig så ser inte fördelarna med diamond, ivf inte med mitt resemönster.
-Tar minst 3-4 dar innan jag är "pigg och alert" efter långresa, så första dagarna hemma kan man inte heller riktigt njuta.
-Märker att det börjar slita fysiskt på kroppen. Har ju såklart också ett samband med att det är extremt svårt att leva hälsosamt när du reser i tjänst, blir mkt sena middagar med allt som ingår i det. Men märker att när jag får en längre period hemma så får jag kontinuitet i träning, sömn och ett bra liv, detta sabbas dock varje gång jag är på resa, så blir aldrig speciellt lång period tyvärr.
-Har sambo, men hon kan styra sitt jobb och gillar att jobba mkt, så hon lägger in mer timmar på jobbet när jag är borta och så kan hon va mer ledig när jag är hemma, så ur den aspekten funkar det bra. Men vem vet, en dag kanske hon flyttat ut när man kommer hem.
-Brinner för mitt jobb, det är nog enda anledningen att jag gör detta, trots business, lounger och en jävla massa poäng....
Så, anledningen till att jag funderar över den här situationen med så mkt resande är min hälsa.... är övertygad över att detta ständiga bytande av kontinent och tidszon sliter väldigt mkt mer än vad jag tidigare trott.
Så vad göra?
Har möjlighet att jobba mer från Sverige, men då missar jag ju det roliga i jobbet som sker på plats. Sen känner jag ju mig själv vid det här laget, efter två veckor hemma börjar det klia i kroppen och jag måste ut o "röra på mig".
Mvh Linde