Senaste nytt

Vill resa i arbetet - vilket yrke?

Jag tycker inte själv att jag reser speciellt mycket och känner inget obehag eller har problem hemma av det, men på något sätt brukar det ändå bli lite under 200 legs när man summerar året.

Väldig skillnad på hur man räknar resdagar också. Om man åker ut 6 på morgonen en tisdsg och kommer hem 21 onsdagen, är det en eller två resdagar? Det är ju bara en natt borta på hotell, men två dagar. Eller hur man räknar en över-dagen resa med båda nätterna hemma men som garanterat blir en lång dag..

Absolut måndag morgon fakirflyg och hem med sista flyget på fredagen är en helt annan vecka än en vecka på kontoret

som tidigare input så finns det oerhörda variabler.
Jag hade för något år sedan 120 resdagar. fördelat på 20-25 resor. Kan tyckas lite "att resa varannan vecka i snitt är väl ingen fara".
Dock, här kommer förutsättningarna:
- Resor 80% asia/pacific 20% mellanöstern
- varje enskild flight minst 6h.
- för att minimera tid från familj så hade jag ofta utresa måndag. Landa tisdag (olika tider).
- Möten onsdag och torsdag, hem från AP på torsdag kväll/natt. Landa hemma någon gång runt fredag lunch/em och sedan ta sig från flygplats till hemmet vilket för mig är 1.5h.
- oavsett om resan var till Kuwait, Kuala Lumpur, Taipei, Oman, Sydney eller Singapore så var det strikt economy only policy.
- hotellen är typiska 3-4 star.

Ohållbart var min slutsats. Det var Ok enligt företaget att åka en dag tidigare dit och en dag senare hem för att minimera impact av jetlag och ha tid ställa om. Detta skulle i mitt fall innebära ytterligare två dagar borta per resa och det på ett år hade varit 40-50 dagar till iväg.

Vad sliter mest, att spendera 2 av 4 nätter i economy säten eller att vara borta från familjen ytterligare två dagar per resa... tja, svårt svar, jag valde att dra ner på resandet. I synnerhet eftersom jag har två små barn (nu 1 och 4).

Familjesituation är nog rätt avgörande samt hur man reser, för mig var ju guldförmåner just guld värda med lounge o fast track etc.
Hade man rest business på long haul hade det ju varit ett helt annat ballgame. Då hade man fysiskt slitit mindre och kunnat får ok sömn iaf men tiden iväg hade ju varit densamma.

Intressant tråd, speciellt då jag själv funderar en hel del på detta just nu.

Här är mina förutsättningar och tankar.

-Har i mitt kontrakt minimum 100 dagar/år i Kina, brukar landa runt 120-130.
-Har sambo så väljer att vara borta så kort som möjligt, mer än två veckor blir det sällan då jag lärt mig att där nånstans går en gräns när jag börjar störa mig på allt och alla i Kina.
-Av ovanstående anledning så blir det ganska många resor, minst 12 ToR Sverige-Kina.
-Får enligt företagspolicyn flyga business, så kan få hyfsad sömn på resan, dock är det jetlagen som i slutändan förstör och den är ju samma oavsett ekonomi el business på flyget. Men Diamond uppnåddes i år efter drygt fyra månader, dock skulle guld funka lika bra för mig så ser inte fördelarna med diamond, ivf inte med mitt resemönster.
-Tar minst 3-4 dar innan jag är "pigg och alert" efter långresa, så första dagarna hemma kan man inte heller riktigt njuta.
-Märker att det börjar slita fysiskt på kroppen. Har ju såklart också ett samband med att det är extremt svårt att leva hälsosamt när du reser i tjänst, blir mkt sena middagar med allt som ingår i det. Men märker att när jag får en längre period hemma så får jag kontinuitet i träning, sömn och ett bra liv, detta sabbas dock varje gång jag är på resa, så blir aldrig speciellt lång period tyvärr.
-Har sambo, men hon kan styra sitt jobb och gillar att jobba mkt, så hon lägger in mer timmar på jobbet när jag är borta och så kan hon va mer ledig när jag är hemma, så ur den aspekten funkar det bra. Men vem vet, en dag kanske hon flyttat ut när man kommer hem.
-Brinner för mitt jobb, det är nog enda anledningen att jag gör detta, trots business, lounger och en jävla massa poäng....

Så, anledningen till att jag funderar över den här situationen med så mkt resande är min hälsa.... är övertygad över att detta ständiga bytande av kontinent och tidszon sliter väldigt mkt mer än vad jag tidigare trott.

Så vad göra?

Har möjlighet att jobba mer från Sverige, men då missar jag ju det roliga i jobbet som sker på plats. Sen känner jag ju mig själv vid det här laget, efter två veckor hemma börjar det klia i kroppen och jag måste ut o "röra på mig".

Mvh Linde

Tack för alla intressanta svar och erfarenheter! Nu när man tänker på det så spelar så klart situationen på hemmaplan in till stor del precis som vilken typ av resor, frekvens och planering av dem. 100 välplanerade dagar om år kan vara lätt att hantera utan familj medan familj med t.ex. yngre barn kan bli en enorm belastning, förstås!

Antal resdagar och antal övernattningar är en stor skillnad. Själv har jag över 100 övernattningar välplanerat minst en arbetsvecka innan och kan planera och boka nästan all själv utom mässor vi deltar på 2-3ggr per år. Visst njuter jag av att vara hemma med familjen men affärerna görs borta och det är en förutsättning för mitt jobb. Men det sliter och det är viktigt att ta hand om hälsan och inte att trycka i sig alla frestelser i form av mat och dryck.

Står nu i ett läge där jag funderar på att helt enkelt välja ett yrke vilket medför mycket resande för mig.

Cabin Crew

e998dc7ea0bebdb7a62608fadf566586.jpg

Toppen