Senaste nytt

Vilket program i OneWorld ska man välja?

Bumpar igen här och hoppas att någon har några bra pointers...

Flyger cph-doh-hkg-syd-bri-akl-chc-syd-doh-cph i C i närtid (qatar, cathay, qantas).. Tänkte att jag skulle kreditera det till Finnair men när jag räknar på det och med deras nya ticket value -> points beräkning så får man knappt status. Finnair kräver 45.000p för Gold och resan generar typ 27.926

Privilige Club med QR ger dock Gold med råge.. och då kan ju Oneworld-status vara värt något, men ett gästpass till loungen på hamad är ju mindre attraktivt...

Flyger väldigt sällan med Oneworld f.ö
 
Bumpar igen här och hoppas att någon har några bra pointers...

Flyger cph-doh-hkg-syd-bri-akl-chc-syd-doh-cph i C i närtid (qatar, cathay, qantas).. Tänkte att jag skulle kreditera det till Finnair men när jag räknar på det och med deras nya ticket value -> points beräkning så får man knappt status. Finnair kräver 45.000p för Gold och resan generar typ 27.926

Privilige Club med QR ger dock Gold med råge.. och då kan ju Oneworld-status vara värt något, men ett gästpass till loungen på hamad är ju mindre attraktivt...

Flyger väldigt sällan med Oneworld f.ö
Välj något av bolagen som har Avios som valuta då du man flytta dessa mellan programmen. Att man ska bli "guld" på en resa i Business är inte "standard", så om du får det på Qatar och bra Avios intjäning är det väl bara köra där.
Det hade givit BA Silver (ow sapphire) med gamla reglerna om 2 flighter görs med BA, men BA har ju precis helt dödat sitt program.
 
Bumpar igen här och hoppas att någon har några bra pointers...

Flyger cph-doh-hkg-syd-bri-akl-chc-syd-doh-cph i C i närtid (qatar, cathay, qantas).. Tänkte att jag skulle kreditera det till Finnair men när jag räknar på det och med deras nya ticket value -> points beräkning så får man knappt status. Finnair kräver 45.000p för Gold och resan generar typ 27.926

Privilige Club med QR ger dock Gold med råge.. och då kan ju Oneworld-status vara värt något, men ett gästpass till loungen på hamad är ju mindre attraktivt...

Flyger väldigt sällan med Oneworld f.ö
När är "i närtid"? Sker hela resan i mars? Både BA och Iberia har medlemsår 1 april-31 mars och båda gör status mycket svårare att nå från 250401 (men Iberia är trots allt lite lättare). Om alla segment sker under mars ger det även Iberia Plus Oro, alltså Oneworld Sapphire.
Antar f.ö. att "BRI" är Brisbane (BNE).
 
När är "i närtid"? Sker hela resan i mars? Både BA och Iberia har medlemsår 1 april-31 mars och båda gör status mycket svårare att nå från 250401 (men Iberia är trots allt lite lättare). Om alla segment sker under mars ger det även Iberia Plus Oro, alltså Oneworld Sapphire.
Antar f.ö. att "BRI" är Brisbane (BNE).
250401 är mitt i... BNE ja!! gick lite fort.

Välj något av bolagen som har Avios som valuta då du man flytta dessa mellan programmen. Att man ska bli "guld" på en resa i Business är inte "standard", så om du får det på Qatar och bra Avios intjäning är det väl bara köra där.
Det hade givit BA Silver (ow sapphire) med gamla reglerna om 2 flighter görs med BA, men BA har ju precis helt dödat sitt program.

Ja.. Det får nog bli Qatar
 
Ny bump av tråden.
Är casual-resare så kommer inte upp i ebg särskilt ofta utan brukar bara bli ebs.
Reser i dagarna till LAX med finnair och ba. Har hittills egentligen aldrig åkt med oneworld tidigare men kommer förmodligen göra det mer framöver. Dock lär det inte bli så mycket mer än motsvarande ebs max. Resorna kommer gå inom EU och till US i Economy.
Vilket program skall jag välja för att komma upp i motsvarande ebs?
Blir det någon skillnad på rekommendation om jag lägger till någon business/economy+ till US per år?
Stort tack på förhand!!
 
Ny bump av tråden.
Är casual-resare så kommer inte upp i ebg särskilt ofta utan brukar bara bli ebs.
Reser i dagarna till LAX med finnair och ba. Har hittills egentligen aldrig åkt med oneworld tidigare men kommer förmodligen göra det mer framöver. Dock lär det inte bli så mycket mer än motsvarande ebs max. Resorna kommer gå inom EU och till US i Economy.
Vilket program skall jag välja för att komma upp i motsvarande ebs?
Blir det någon skillnad på rekommendation om jag lägger till någon business/economy+ till US per år?
Stort tack på förhand!!
Reser du med Finnair så kör Finnair, reser du med BA eller AA kör BA eller AA.. Min uppfattning är att programmen är kass för "oss"
 
Har beslutat att gå över till Malaysians Enrich, men frågan är vilken nytta man kan dra av sitt BAEC-gold fram till 1/4 -26. Har bestämt mig att försöka gå för Ruby, (30 Elite points) i år. Fördelen är att det finns en "roll over", d v s drar man ihop 45 Elite point kan man rulla över 15 till nästa kvalificeringsperiod.

Lite erfarenheter från första flighten Rom till Bangkok via Doha i economy, där mitt BAEC-gold var inlagt. Ringde Qatar och försökte få ändra mitt BAEC från FQTV (där man samlar miles) till FQTS (där man drar nytta av status) och få Enrich som FQTV. Gick inte, försökte sedan vid check-in i Rom, dom såg FQTS men fick inte till det. Men mitt Enrich lades in, sedan fixade agenten så jag fick behålla mina platser utan att betala + att jag fick en fast track voucher. Eftersom det var en gammal Cathay maskin fick jag ett premium economy säte:) I Doha knallade jag till Platinum loungen vid A-gaterna, visade mitt digitala BAEC-kort, inga problem att komma efter lite knappande av loungedraken. Får väl se var poängen DOH-BKK hamnar.

Ett varningens ord dock om man ska gå till Enrich och kvalificera sig till Saphire eller Emerald via economyflighter, se till att bokningsklasserna är giltiga.
 
Toppen