Senaste nytt

Vilket kreditkort ska vi Som barnfamilj satsa på?

Det jag skulle göra är att ni båda skaffar SAS Amex Classic, just nu kampanj med 18k poäng efter man spenderat 25k på kortet. Det är en bra start för att ni ska vänja er vid vart man kan nyttja amex och testa på gratis och se om detta är något för er.
Ni kommer få totalt 41k poäng efter att ha spenderat 25k sek på båda korten vilket är en bra start.

Rent generellt bra tips från @palmen, bara en liten optimering angående Amex Classic som förhoppningsvis gör att ni får ytterligare 18k poäng. Istället för att ni båda tecknar er för kortet på en gång så börjar ni med att en av er skaffar kortet nu genast. Förhoppningsvis så hinner den personen få sitt kort innan 14 september då kampanjen går ut. När detta har skett så värvar den personen den andratt e och båda får nu förhoppningsvis 18k var, vilket efter 25kSEK spend på vardera kortet alltså ger er totalt 59k poäng.

OBS! Det är dock lite oklart om kampanjen med 18k poäng verkligen gäller även vid värvning, men det är ju folk som redan har testat det, så håll koll på tråden där kampanjen diskuteras så att ni ser vad utfallet blir. Skulle det visa sig att det inte blir några kampanjpoäng vid värvning så kan ni falla tillbaka på ursprungsidén och teckna kortet direkt.

Bra skrivet och förklarat av @palmen och @Thornado

Det är en livsstil att söka alla poäng man kan mjölka och sen njuta av de främre delarna av kabinerna.

Jag har själv aldrig gått 100% all-in i poäng insamlingarna men det finns mycket poäng att hämta om man vill spendera lite extra.

Jag började min EB kort resa med Diners och Mastercard, gick över till Amex premium och sitter nu med ett Elite-kort. Tipset är att läsa på om vad som ingår och vad som passar bäst för er och om förmåner vs årsavgift vs intjäning är värt att spendera det lilla extra för och planera långt i förväg.

lycka till!

Rent generellt bra tips från @palmen, bara en liten optimering angående Amex Classic som förhoppningsvis gör att ni får ytterligare 18k poäng. Istället för att ni båda tecknar er för kortet på en gång så börjar ni med att en av er skaffar kortet nu genast. Förhoppningsvis så hinner den personen få sitt kort innan 14 september då kampanjen går ut. När detta har skett så värvar den personen den andratt e och båda får nu förhoppningsvis 18k var, vilket efter 25kSEK spend på vardera kortet alltså ger er totalt 59k poäng.

OBS! Det är dock lite oklart om kampanjen med 18k poäng verkligen gäller även vid värvning, men det är ju folk som redan har testat det, så håll koll på tråden där kampanjen diskuteras så att ni ser vad utfallet blir. Skulle det visa sig att det inte blir några kampanjpoäng vid värvning så kan ni falla tillbaka på ursprungsidén och teckna kortet direkt.
Förslaget om att den ena bör värvar den andra håller jag med om! Frågetecknet vi har är om även värvaren verkligen får 18000 poäng för värvning till ett gratiskort (när en värvning till nivån ovanför, SAS Premium, ger 12000 poäng). Mindre än 6000 poäng till den som värvar borde det dock inte bli, för det är den normala värvningsbonusen för SAS Classic.

Maldiverna blir "svårt" då det rabatterade priset bara är för sas flighter.

Det jag skulle göra är att ni båda skaffar SAS Amex Classic, just nu kampanj med 18k poäng efter man spenderat 25k på kortet. Det är en bra start för att ni ska vänja er vid vart man kan nyttja amex och testa på gratis och se om detta är något för er.
Ni kommer få totalt 41k poäng efter att ha spenderat 25k sek på båda korten vilket är en bra start.

Jag skulle sedan sikta in mig på att kanske åka på en resa med enbart SAS, det brukar finnas god tillgänglighet till Chicago, New York, Washington, Boston. Efter det kan ni kanske köpa biljetter till något mer "semesteraktigt" resmål i Karibien eller centralamerika.

Med en startpott på 41k poäng behöver ni dra in 109k poäng till för att hela familjen ska kunna åka i business med SAS vilket ni bör kunna få ihop på 1 år med lite planerande.
I början på nästa år skaffar ni båda SAS Amex Premium (borde gå att få värvningspoäng igen på minst 12k per person, eventuellt det dubbla om ni bjuder in varandra). Då återstår att dra in 85k poäng.
Säg att ni spenderar 400k tillsammans på era kort nästa år och får 15 poäng per 100 kronor så är det 60k poäng
Bästa sättet att få in övriga poängär att bjuda in andra till amex. Ni kanske hittar 3-4 andra personer som är intresserade av liknande upplägg och kan på så sätt dra in poäng på värvningar samt den spend ni har.

Detta upplägg borde ta er närmare 150k poäng till slutet på 2021.

När ni ska köpa möbler är det "viktigt" att hitta ett ställe som tar Amex, alla handlare gör inte det. Det viktiga är att ni uppnår 2 stycken vouchers

Amex Classic 2020: 41k poäng (signup och spend)
Amex Premium 2021 signup: 24-60k poäng
Amex/Mastercard spend 2021: 400k SEK -> 60k poäng
Summa: 125-161k poäng

Oavsett vad ni väljer att göra, kampanjen just nu med Amex Classic är riktigt bra och tycker ni ska hoppa på den, kortet är gratis så inget att förlora på detta.
Tråd för diskussion om detta erbjudande: Ny SAS/American Express kampanj från 1 sept 2020? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Inbjudan till amex: Amexvärvning och Billhopvärvning genom Businessclass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Inlägget från @palmen är verkligen ett utmärkt exempel på hur ett start-upplägg kan fungera och vad ni kan förvänta er i intjäningen av poäng.

Det man skall komma ihåg är att det inte är helt enkelt att hitta 4st platser i business, ofta släpps bara två garanterade platser (SAS), inom andra Star Alliance bolag kan det släppas både fler och värre platser. Hur tillgängligheten och vilka poängpriser som kommer gälla efter Covid-19 är också en osäkerhetsfaktor jag tycker man skall väga in när man ger sig in i detta.

Om man inte har ett jobb där man flyger mycket eller kan dra stora summor på sitt privata kreditkort i företagssammanhang behöver man hitta alternativa vägar för att dra poäng som privatperson. Kreditkort är det enklaste och lättaste sättet och något som många medlemmar redan gett eminenta svar på i tråden, så jag tänkte istället ge mina top 5 tips på övriga tips som tog mig en stund att reda ut själv när jag började med detta. En del har redan nämnts i tråden tidigare men tänkte försöka stapla upp det så det blir lite mer lätt förståligt. Detta är en grov översikt, men i stora drag heltäckande för hur mitt upplägg fungerar :)

1) Hotell Tjäna EuroBonus-poäng med våra partners | SAS
Boka hotell via SAS - det finns massor med kedjor att välja på och hittar man inte det man vill ha finns även hotels.com som ger 20p/100kr*
* Man kan dock inte använda den rabattkod på 8% som man annars kan via hotels.com eller tjäna Rewards, så man måste överväga vad man är villig att betala för poängen (en riktlinje jag själv har är aldrig mer än 10öre/poäng).
- Själv har jag kört både Scandic och Best Western via SAS ett par gånger. Hotellens egna bonusprogram har ofta än mer fördelaktiga intjäningsmodeller för just hotellnätter, så man måste väga vilka poäng man vill jaga.

2) Hyrbil Tjäna EuroBonus-poäng med våra partners | SAS
Är man i behov av hyrbil skall man alltid försöka hyra via någon partner till SAS. Avis, Sixt och Hertz har ofta kampanjer med extra eurobonuspoäng så screena alltid denna sida om det är aktuellt med att hyra någon bil.

3) Övrigt Tjäna EuroBonus-poäng med våra partners | SAS
Coop
- Coop-poäng kan växlas mot Eurobonuspoäng. De kör kampanj ett par gånger per år där man får 20% extra, exempel 10000 coop-poäng vid kampanj ger 1200 Eurobonuspoäng.
- Just nu (denna veckan) kampanj för att gå med i Coop Medmera, så man får 10000p bara av att gå med (kostar dock 100kr, men går fint att betala med kreditkort). Gör så att båda blir medlemmar.
- I den Coop-butiken jag handlar i har de alltid 5% på tisdagar (tror detta gäller på flertalet Coop i Sverige), så jag handlar bara fysiskt på tisdag i största mån. I tråden SAS Eurobonus + COOP medmera = SANT? | Sida 136 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor finns ofta rabattkoder för att handla på coop.se.
Fortum
- Byt till Fortum som el-leverantör (om ekonomiskt försvarbart).
- 10000p i välkomstbonus och sedan 250p per månad så länge du behåller abonnemanget.

4) Anslut ditt bankkort - Preem.se
Preem
- Börja tanka på Preem istället för OKQ8, anslut alla kreditkort.
- 1p/L på icke bemannade stationer, 2p/L på bemannade stationer.

5) Shopping Tjäna EuroBonus-poäng med våra partners | SAS
EUROBONUS SHOP - SAS EuroBonus Shop
- En webbshop där man både kan betala med poäng och köpa för riktiga pengar och då tjäna 1p/1k + vad man får via sitt kreditkort.
- Finns vissa guldkorn här, har själv fyndat Carl & Hansen stolar för 6800kr, Ridel vinglas, Klong vas/ljuslyktor där priserna varit lägre än de bästa priserna på prisjakt. Dock är det oftast det omvända som gäller. Jag screenar denna sida kanske en gång i månaden. Just nu mycket sämre pga Covid-19.

Eurobonus Everyday - SAS EuroBonus Member Portal
- Koppla alla kreditkort via denna sida och leta efter restauranger och butiker som kan vara av intresse att handla på.
- I Stockholm finns flera bra alternativ. Själv drinkar jag ofta på Phamarium i gamla stan som ger 200p/100kr. Har även handlat pizzor x flera på Papa Grappa i Norrköping och Linkan.

SAS Online shopping - SAS - Shoppa & tjäna EuroBonus poäng
- Ofta Xp/100kr, men finns även Xp/köp.
- Här finns över 400 onlinebutiker att shoppa loss i. Jag försöker alltid hitta en butik som säljer den produkten jag söker via denna portalen, dock inte till vilket pris som helst utan det skall vara rimligt. Ofta använder jag prisjakt och scannar vilka butiker som säljer varan jag önskar och tittar sedan om butiken finns i portalen eller ej.
- Har kampanjer på flera olika butiker varje vecka, jag tittar alltid in varje måndagkväll för att scanna av vad som är på kampanj.
- Finns flera gratis poäng att hämta här t.ex: Nextory – 500p, DI - 1000p, C-more - 200p, Viaplay - 300p. Här signar både du och din respektive upp så det blir dubbla poäng.

Använder du dig av dessa 5 punkter finns det många poäng att hämta hem :) !

Last edited:
Glöm inte att SAS Amex Classic ”bara” ger en en 2-4-1 voucher för SAS och det bara i Europa till skillnad från Premium och Elite (Star alliance och world wide). Med tanke på att kortet är gratis och i dagens Coronaläge så behöver inte det vara fel heller men bar aman är medveten om det

Glöm inte att SAS Amex Classic ”bara” ger en en 2-4-1 voucher för SAS och det bara i Europa till skillnad från Premium och Elite (Star alliance och world wide). Med tanke på att kortet är gratis och i dagens Coronaläge så behöver inte det vara fel heller men bar aman är medveten om det
Bra att påpeka detta.
Tanken med mitt förslag är som sagt att max ha kortet året ut och då byta upp sig till premium.

Toppen