Senaste nytt

Vilket kreditkort ska vi Som barnfamilj satsa på?

Elmer

Medlem
Hej,

Tänkte fråga efter råd till alla ni som är så kunniga.

Vi har precis sparat ihop cirka 300.000kr. Min gubbe och jag tjänar cirka 70.000 brutto. Vi bor i Stockholm och har två barn. Gör av med cirka 20.000-30 på kreditkortet (okq8) varje månad. På vad vet jag inte

Det går alltså ingen nöd på oss! Vi har i flera år drömt om en familjeresa. Sen började jag läsa om amex 2-4-1 som verkar intressant. Våra barn är 3 år resp 1 år. Jag läste att SAS erbjuder 50% poängrabatt för barn i business. Om vårt mål är Maldiverna, hur hade ni gått tillväga?

1. vilket kort hade ni valt
  2. Vilka skulle ni låtit åka på voucher resp köpa egen biljett (vi har inga problem att dela upp oss så att vi åker med varsitt barn)
  3. Hur länge tror ni det tar att komma upp till en voucher om vid spenderar cirka 20-30.000 på kreditkortet?
  4. Har hört att man kan betala hantverkskostnader på amex. Funkar det och isåfall vad är minsta kostnaden för att det ska löna sig? Vi kommer att behöva renovera badrummet nästa år till cirka 200.000.
  5. 100.000 planerar vi till större möbelköp under våren. ( har haft second hand så länge vi levt men nu är vi sugna på nytt)

Jag förstår om ni tar er för pannan kring dumma frågor men jag har svårt att läsa till mig infon, säkert dummare än medelsnittet men jaja, är ändå värd en fin resa :)

1. SAS Mastercard för alla kostnader där de inte tar emot Amex. Går att få ett extrakort för 99kr/mån också.

Sen beror det på lite vilket Amex-kort, räknar man på 25k/mån (sen brukar ju inte all spend gå att lägga på amex, då inte alla butiker tar det) så hamnar ni på exakt 300k vilket skulle ge 2 vouchers med Amex Elite. Frågan är hur mycket poäng ni kommer behöva, kommer nog ta lång tid att få ihop poäng för 2 vuxna+ 2barn. Det vet nog andra bättre :) Man får värdera om Amex Elite är värd extra kostnaden, i ert fall verkar det tveksamt då ni nog inte kommer kunna få ihop så mycket poäng. Så tror Amex prem är att föredra (150k spend, 1 voucher)

2. Det kan nog ta 1-2år, närmare 2 tror jag? Att bara samla genom enbart spend är svårt. Ni bör försöka ta så många kampanjer som möjligt, värningsbonusar/SAS-webshop/bostadsvärderingar etc. finns många trådar på alternativa sätt att få in poäng.

300k spend på amex prem ger ex bara 45 000 poäng resp. 60 000 för amex elite, så behövs oftast annat för att boosta.

Passar på resten av frågorna, inte testat bilhop själv för att betala fakturor.

Jag är inte så erfaren, men jag tycker att det låter som att ni eventuellt får ihop till två vouchers via Amex Elite. Det hade jag kompletterat med SAS MC Premium för dess fördelar (och för när Amex inte tas emot).

Jag skulle personligen undvika att använd tjänster som Billhop, eller andra tjänster där man får betala extra för att få poäng.
I normalfallet använder jag sådana endast i undantagsfall, t.ex. om jag behöver nå en spendgräns eller liknande.
I dagens världsläge så blir det än mer riskabelt att betala för exvis Eurobonuspoäng. De kan devalveras när som helst, och möjligheten att använda dem kan också strypas med väldigt kort varsel.

Jag skulle satsa på ett SAS Amex Premium för att bygga en bra poängbas, och när det skett byta till ett SAS Amex Elite om ni tror att ni har poäng nog att nyttja två vouchers per år.
Oavsett behöver dessa kompletteras med ett Visa/MC, då acceptansgraden av Amex inte är fullgod. Som föreslagits ovan är SAS MC World eller Premium bra kort, välj det som passar ert spendmönster bäst. Troligen är det billigare kortet lämpligt.

Glöm inte bort värvningstråden här på BC, så får ni extra många poäng vid anskaffande av Amex.

När jag började min poängjakt tog jag, som skrivits ovan, och skaffade mc premium (gav sign-up-bonus med 10k eurobonus-poäng). Sen blev jag värvad till Amex premium, också med sign-up-bonus. När jag insåg att det skulle dra över 300k i spenderingar och möjlighet till en till voucher så värvade jag frun till ett till Amex premium (alltså inte extra-kort) så vi båda fick värvnings-poäng. Bara dessa manöver gav då totalt 46k poäng utöver det som spenderades under året. (Se till att ha varsitt eb-konto och kör sas point-sharing). Kostnad för ett år ca 3300kr i årsavgifter på korten.

Kolla också på Fortum elavtal som ger eurobonus, tanka på Preem med anslutet kort för att få eurobonus för varje liter tankat samt handla online via SAS portal där flera butiker finns som ger poäng när du gör inköp.

Med er spend tar det ju ett halvår att få en voucher (kravet är ju 150000kr spenderat och det nollas vid årsskiftet.)

Att betala räkningar via Amex innebär att du kopplat kortet till ex. Billhop där du lägger in räkningen i stället för betalning mot banken. Billhop ”fakturerar” då ditt Amex och betalar räkningen åt er. Detta kostar dock 2,5% av summan så kör ni 200 000kr via detta så är det 5000kr i avgift. Men det ger ju då 30000 poäng till eurobonus-kontot. (40 000p om ni väljer Amex elite) En del här tycker det är värt, andra inte.

Vad gäller upplägg på resa får någon annan svara då jag inte har så mycket erfarenhet i detta. Jag samlar mest poäng än så länge!

Om ni inte flyger mycket eller i businessklass i jobb så kommer ni behöva gå in helhjärtat för jakten på poäng.
Vid ren spendering kommer ni som minst behöva spendera 1.4milj SEK för att få ihop era 280k poäng som behövs för att flyga till Maldiverna i business.

Visst kommer ni inte behöva spendera exakt så mycket när man väl värvat varandra till amex, kanske någon kompis, lagt om sin spend till coop och växlar poäng den vägen och alla andra partners som finns.

Köp biljetterna för 80.000:- och spara huvudvärken, skaffa korten som behövs och läs på om var man kan tjäna poäng!
Sen när ni börjat få ihop lite poäng kan ni börja fokusera på hurvida ni kommer kunna få ihop dom summorna poäng med den lilla spendering ni väl har.

En sak som är bra att veta när ni planerar är att när ni väl fått ihop poäng och vouchers så ska det finnas tillgängliga awardbiljetter för att ni ska komma iväg också. Det är inte alltid lätt att få ihop en resa för fyra utan att kunna vara flexibel. När barnen går i förskola är det en sak men när de börjar i föreskoleklass och uppåt blir det helt plötsligt mycket svårare att komma iväg annat än på skollov och då minskar möjligheten att kunna spendera vouchers. I alla fall om målet är att resa i C.

Om ni inte känner att ni får ut något av okq8 kortet i dagsläget så byt i alla fall ut det mot ett Amex Premium+MC World/Premium och känn efter lite hur mycket poäng ni börjar få in.

Om det är en familjeresa ni drömt om länge skulle jag nog skaffa korten men ändå köpa den här för cash för att se till att den blir av

• Gilla
Reactions: ekf
Maldiverna blir "svårt" då det rabatterade priset bara är för sas flighter.

Det jag skulle göra är att ni båda skaffar SAS Amex Classic, just nu kampanj med 18k poäng efter man spenderat 25k på kortet. Det är en bra start för att ni ska vänja er vid vart man kan nyttja amex och testa på gratis och se om detta är något för er.
Ni kommer få totalt 41k poäng efter att ha spenderat 25k sek på båda korten vilket är en bra start.

Jag skulle sedan sikta in mig på att kanske åka på en resa med enbart SAS, det brukar finnas god tillgänglighet till Chicago, New York, Washington, Boston. Efter det kan ni kanske köpa biljetter till något mer "semesteraktigt" resmål i Karibien eller centralamerika.

Med en startpott på 41k poäng behöver ni dra in 109k poäng till för att hela familjen ska kunna åka i business med SAS vilket ni bör kunna få ihop på 1 år med lite planerande.
I början på nästa år skaffar ni båda SAS Amex Premium (borde gå att få värvningspoäng igen på minst 12k per person, eventuellt det dubbla om ni bjuder in varandra). Då återstår att dra in 85k poäng.
Säg att ni spenderar 400k tillsammans på era kort nästa år och får 15 poäng per 100 kronor så är det 60k poäng
Bästa sättet att få in övriga poängär att bjuda in andra till amex. Ni kanske hittar 3-4 andra personer som är intresserade av liknande upplägg och kan på så sätt dra in poäng på värvningar samt den spend ni har.

Detta upplägg borde ta er närmare 150k poäng till slutet på 2021.

När ni ska köpa möbler är det "viktigt" att hitta ett ställe som tar Amex, alla handlare gör inte det. Det viktiga är att ni uppnår 2 stycken vouchers

Amex Classic 2020: 41k poäng (signup och spend)
Amex Premium 2021 signup: 24-60k poäng
Amex/Mastercard spend 2021: 400k SEK -> 60k poäng
Summa: 125-161k poäng

Oavsett vad ni väljer att göra, kampanjen just nu med Amex Classic är riktigt bra och tycker ni ska hoppa på den, kortet är gratis så inget att förlora på detta.
Tråd för diskussion om detta erbjudande: Ny SAS/American Express kampanj från 1 sept 2020? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Inbjudan till amex: Amexvärvning och Billhopvärvning genom Businessclass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Toppen