Senaste nytt

Vilket kreditkort ska man ha för samla resepoäng

Du kan inte jämföra biljetter köpta med poäng mot pengar, helt skilda saker.

Varför skulle sas marknadsföra Swiss biljetter? Finns ingen anledning för dom att göra det.

Vänd på det och titta vad en sas biljett kostar hos sas respektive swiss, du kommer högst troligt inte kunna boka hos Swiss ens. Det betyder ju dock inte att man inte kan boka sas flighter med miles & more poäng.

Om vi tar ett fiktivt exempel. Säg att det kostar 10k eurobonus poäng att boka resa X. Samma resa kostar 5k M&M poäng att boka. Är det då "bättre värde" att boka med M&M? Många säger nog ja vid en första anblick.

Lägg till i ekvationen att det är 5x så svårt att tjäna M&M poäng, dvs 5k M&M skulle motsvara 25k Eurobonus. Är svaret fortfarande att det är bättre värde att boka med M&M poäng?

Finns så många aspekter i detta, men för 99% av alla svenskar är det bäst att samla eurobonus. Är du på en extremt hög nivå och har koll på alla kreditkort, bonusprogram, mileage deals, sweet spots, poängvärde mm så bör du absolut titta på andra program. Men som nybörjare är det enkla svaret att absolut bäst värde initialt för de flesta är ett amex premium/elite och spendera minst 150k samt ett sas mastercard för de tillfällen amex inte fungerar.
Okej nu klarna det upp lite mer i huvudet kring värdet av poängen. Och har kollat runt lite kring de andra allianserna men hittar inget kreditkort där man kan samla poäng hos dem så jag kommer troligtvis köra som du säger, Amex eurobonus och mastercard eurobonus för att samla poäng för samma eurobonus konto. Men då behöver jag alltså skapa ett eurobonus konto hos sas och koppla mina kreditkort till det kontot va ?

Men jag undrar bara en grej. Säg att jag ska åka till t.ex. Los Angeles, jag föredrar att åka swiss/lufthansa än SAS, då är det via eurobonua(sas hemsida) jag bokar flyg med lufthansa/swiss (när jag väl kommer upp i dessa poäng) ?
 

Jannes

Medlem
Börja med att skapa EB-konto, du behöver medlemsnumret när du sedan skaffar Amex och/eller Mastercard.

Och ja, du bokar alla bonusresor vi SAS oberoende om det är SAS eller Star Alliance du vill resa med. Om du alltså har poängen hos Eurobonus.

Och i Sverige finns utöver Eurobonus bara kreditkort för Lufthansa och beroende på hur man räknar även Norwegian.
 

palmen

Moderator
Okej nu klarna det upp lite mer i huvudet kring värdet av poängen. Och har kollat runt lite kring de andra allianserna men hittar inget kreditkort där man kan samla poäng hos dem så jag kommer troligtvis köra som du säger, Amex eurobonus och mastercard eurobonus för att samla poäng för samma eurobonus konto. Men då behöver jag alltså skapa ett eurobonus konto hos sas och koppla mina kreditkort till det kontot va ?

Men jag undrar bara en grej. Säg att jag ska åka till t.ex. Los Angeles, jag föredrar att åka swiss/lufthansa än SAS, då är det via eurobonua(sas hemsida) jag bokar flyg med lufthansa/swiss (när jag väl kommer upp i dessa poäng) ?
Kreditkorten är absolut bäst hos eurobonus även om det som finns till Lufthahsa M&M också är bra så är det svårare att komma upp i poäng där än med sas korten med tanke på de signup och inbjudnings kampanjer som finns hos sas.

Nyligen hade sas 60k poäng i signup på amex elite, bara for att skaffa kortet. Det är fortfarande kampanj på inbjudan med 45k för Elite och 30k för premium. SAS MC ger 3/10k beroende på kort i signup.

Bara på att skaffa korten är man mer eller mindre halvvägs till en Business award. Spendera 150k på amex ett kalenderår så har du poängen som krävs för business till USA för 1 person.

Sen ska det ju finnas awards också, där kan det bli lite problem om man inte är flexibel med när man kan åka eller om man hittar något 11-12 månader i förväg. Men det finns absolut platser.
 
Kreditkorten är absolut bäst hos eurobonus även om det som finns till Lufthahsa M&M också är bra så är det svårare att komma upp i poäng där än med sas korten med tanke på de signup och inbjudnings kampanjer som finns hos sas.

Nyligen hade sas 60k poäng i signup på amex elite, bara for att skaffa kortet. Det är fortfarande kampanj på inbjudan med 45k för Elite och 30k för premium. SAS MC ger 3/10k beroende på kort i signup.

Bara på att skaffa korten är man mer eller mindre halvvägs till en Business award. Spendera 150k på amex ett kalenderår så har du poängen som krävs för business till USA för 1 person.

Sen ska det ju finnas awards också, där kan det bli lite problem om man inte är flexibel med när man kan åka eller om man hittar något 11-12 månader i förväg. Men det finns absolut platser.
Kommer köra på SAS Amex Elite och sedan på SAS MC Premium. Men är det denna kampanj som du syftar på https://www.americanexpress.com/se/kreditkort/sas-eurobonus-elite/?cpid=100261582 ? Får jag poängen fastän jag har ett Amex platinum kort redan ?

Jag kollade upp lite bonusresor, svårt att hitta till USA/Asien närmsta halvåret, eller så är jag inte tillräckligt duktig än på att leta business class resor :)
 

palmen

Moderator
Kommer köra på SAS Amex Elite och sedan på SAS MC Premium. Men är det denna kampanj som du syftar på https://www.americanexpress.com/se/kreditkort/sas-eurobonus-elite/?cpid=100261582 ? Får jag poängen fastän jag har ett Amex platinum kort redan ?

Jag kollade upp lite bonusresor, svårt att hitta till USA/Asien närmsta halvåret, eller så är jag inte tillräckligt duktig än på att leta business class resor :)
Om du redan har ett amex får du ingen signup för att skaffa ett till Amex.
 

eddo

Medlem
Kommer köra på SAS Amex Elite och sedan på SAS MC Premium. Men är det denna kampanj som du syftar på https://www.americanexpress.com/se/kreditkort/sas-eurobonus-elite/?cpid=100261582 ? Får jag poängen fastän jag har ett Amex platinum kort redan ?

Jag kollade upp lite bonusresor, svårt att hitta till USA/Asien närmsta halvåret, eller så är jag inte tillräckligt duktig än på att leta business class resor :)

Om du redan har ett amex får du ingen signup för att skaffa ett till Amex.
Som @palmen skriver får du ingen signup-bonus. Har dock hört av andra att inbjudan fungerat under denna kampanj trots att den inbjudne har annat Amex-kort, så du kan ju testa att använda en värvningslänk och hoppas på att du får 45k poäng.

EDIT: Fel av mig, se nedan :)
 
Last edited:

palmen

Moderator
Har dock hört av andra att inbjudan fungerat trots att den inbjudne har annat Amex-kort, så du kan ju testa att bli inbjuden och hoppas på att du får 45k poäng.
Det är gammal info, Amex har blivit stenhårda på detta senast 2-3 åren så det fungerar inte längre, men har fungerat bra tidigare. Den som bjuder in kommer dessutom högst troligt få ett argt mail av Amex som påtalar att man inte får bjuda in folk som redan har kortet.
 

eddo

Medlem
Det är gammal info, Amex har blivit stenhårda på detta senast 2-3 åren så det fungerar inte längre, men har fungerat bra tidigare. Den som bjuder in kommer dessutom högst troligt få ett argt mail av Amex som påtalar att man inte får bjuda in folk som redan har kortet.
Sorry - blandade ihop med folk som under denna specifika kampanj fått poäng vid inbjudan trots att de redan har extrakort vilket fungerat vid värvning men ej signup-kampanjer. Alltså inte folk som själva varit huvudkortsmedlemmar. Tack för att du påpekade det.
 
Toppen