Senaste nytt

Vilket kreditkort ska man ha för samla resepoäng

Hej,

Jag har försökt läsa på och förstå vad som är bäst och hur saker och ting fungerar. Just nu har jag ett amex platinum kort och funderar på att införskaffa ett till/byta kort.

Så det jag vill är att ha ett kreditkort som ger mig resepoäng för att kunna använda dessa poäng vid resa med de flesta flygbolag ( KLM, Aifrance, Lufthansa, Swiss, Brittish Airways, Turkish airlines , SAS m.m)

Jag har även Miles & More konto där jag har några tusen poäng samlade, sen har jag konton hos de flesta flygbolag men inga poäng där än.

Sen har jag väldigt dålig koll på , men om jag åker med Lufthansa och får poäng i mitt miles & more konto, hur kan jag använda dessa poäng för att resa med SAS eller andra flygbolag inom den gruppen ?
 

M.K

Medlem
Var bor du? Om Sverige är det enklaste och bästa för den stora stora majoriteten enligt mig ett SAS Eurobonus kreditkort. Fokusera sedan på detta enda program och varför inte status där, Silver status direkt med Amex Elite.

Krävs en del poäng för bonusresor och med Eurobonus får du ok tillgång till Star Alliance. Kör sedan all spend som går med ditt Eurobonus kort och använd Ditt Plat som klubbkort till lounger/fast track och mat.
 

Fredde18

Medlem
De flygbolag du nämner är ju med i olika allianser och således olika poäng-system. Bestäm vilken allians du vill satsa på och lägg fokus där. Om man ”småduttar” med olika flygbolag/allianser blir det svårt att få ihop till nån resa.
Många i Sverige har Eurobonus som bas och kan då via SAS boka med bolag inom Star Alliance.
 

palmen

Moderator
Det finns bara ett kort om du vill samla till alla program och det är amex, om di ska välja Green, gold, platinum eller centurion beror på en massa saker.

Det är dock usel utväxling till olika program från dessa Amex kort, så du får nog bara ihop små slattar om du inte har väldigt hög spend (några miljoner per år).

Att vara med i alla program är bra, men om du samlar poäng till allt kommer du troligtvis ha 10 olika korgar med poäng, men inte tillräckligt för att göra något med poängen i något program.

Bäst är att fokusera på ett program till att börja med och för 99% av alla i Skandinavien så är eurobonus det absolut bästa valet som ny på detta. Då kommer du troligtvis kunna boka en bonusresa inom 1 års tid.
 

henrik l

Medlem
Bäst är att fokusera på ett program till att börja med och för 99% av alla i Skandinavien så är eurobonus det absolut bästa valet som ny på detta. Då kommer du troligtvis kunna boka en bonusresa inom 1 års tid.
Och hör du till övriga som fokuserar på något program inom One World (t ex British Airways och American Airlines) så finns det inget vettigt kortalternativ. Jag kör majoriteten av min spend på Resurs Banks Miles&More-kort, som jag tycker är vettigaste alternativet om man inte har Eurobonus som huvudprogram och bor i Sverige.
 
Var bor du? Om Sverige är det enklaste och bästa för den stora stora majoriteten enligt mig ett SAS Eurobonus kreditkort. Fokusera sedan på detta enda program och varför inte status där, Silver status direkt med Amex Elite.

Krävs en del poäng för bonusresor och med Eurobonus får du ok tillgång till Star Alliance. Kör sedan all spend som går med ditt Eurobonus kort och använd Ditt Plat som klubbkort till lounger/fast track och mat.
Jag bor i Sverige , glömde nämna det. SAS eurobonus kreditkort finna som Amex och Mastercard, vilket ska man köra på?

Jag testade boka en flygresa till Zurich via sas hemsida och jämförde med Swiss hemsida, samma flyg + antal väskor kostade 3217kr på swiss hemsida medan på Sas hemsida gick biljetten för 6734kr (Detta var bara att testa se pris skillnaden). Är det samma skillnad, d.v.s. dyrare att boka resor med poäng via SAS hemsida än att boka via andra flygbolags hemsidor? Jag undrar för då tänker jag varför ska man då köra på eurobonus och inte något annat poäng program (om det nu finns annat)
 

Fredde18

Medlem
Jag bor i Sverige , glömde nämna det. SAS eurobonus kreditkort finna som Amex och Mastercard, vilket ska man köra på?

Jag testade boka en flygresa till Zurich via sas hemsida och jämförde med Swiss hemsida, samma flyg + antal väskor kostade 3217kr på swiss hemsida medan på Sas hemsida gick biljetten för 6734kr (Detta var bara att testa se pris skillnaden). Är det samma skillnad, d.v.s. dyrare att boka resor med poäng via SAS hemsida än att boka via andra flygbolags hemsidor? Jag undrar för då tänker jag varför ska man då köra på eurobonus och inte något annat poäng program (om det nu finns annat)
Det är skillnad på att boka en resa för poäng, i stället för pengar, eller att boka en bonusresa. De flesta här bokar och jagar bonusresor. Kör du Eurobonus har SAS fasta poängpriser för sina egna flyg och övriga Star Alliance du bokar via SAS har egna fasta poäng-pris.
Sen skiljer sig poäng-summorna åt beroende på hur långt du vill åka. Längre bort, fler poäng, typ.

Läs på om detta på SAS hemsida, under ”Eurobonus” så borde det klarna lite!
 

palmen

Moderator
Jag bor i Sverige , glömde nämna det. SAS eurobonus kreditkort finna som Amex och Mastercard, vilket ska man köra på?

Jag testade boka en flygresa till Zurich via sas hemsida och jämförde med Swiss hemsida, samma flyg + antal väskor kostade 3217kr på swiss hemsida medan på Sas hemsida gick biljetten för 6734kr (Detta var bara att testa se pris skillnaden). Är det samma skillnad, d.v.s. dyrare att boka resor med poäng via SAS hemsida än att boka via andra flygbolags hemsidor? Jag undrar för då tänker jag varför ska man då köra på eurobonus och inte något annat poäng program (om det nu finns annat)
Du kan inte jämföra biljetter köpta med poäng mot pengar, helt skilda saker.

Varför skulle sas marknadsföra Swiss biljetter? Finns ingen anledning för dom att göra det.

Vänd på det och titta vad en sas biljett kostar hos sas respektive swiss, du kommer högst troligt inte kunna boka hos Swiss ens. Det betyder ju dock inte att man inte kan boka sas flighter med miles & more poäng.

Om vi tar ett fiktivt exempel. Säg att det kostar 10k eurobonus poäng att boka resa X. Samma resa kostar 5k M&M poäng att boka. Är det då "bättre värde" att boka med M&M? Många säger nog ja vid en första anblick.

Lägg till i ekvationen att det är 5x så svårt att tjäna M&M poäng, dvs 5k M&M skulle motsvara 25k Eurobonus. Är svaret fortfarande att det är bättre värde att boka med M&M poäng?

Finns så många aspekter i detta, men för 99% av alla svenskar är det bäst att samla eurobonus. Är du på en extremt hög nivå och har koll på alla kreditkort, bonusprogram, mileage deals, sweet spots, poängvärde mm så bör du absolut titta på andra program. Men som nybörjare är det enkla svaret att absolut bäst värde initialt för de flesta är ett amex premium/elite och spendera minst 150k samt ett sas mastercard för de tillfällen amex inte fungerar.
 
De flygbolag du nämner är ju med i olika allianser och således olika poäng-system. Bestäm vilken allians du vill satsa på och lägg fokus där. Om man ”småduttar” med olika flygbolag/allianser blir det svårt att få ihop till nån resa.
Många i Sverige har Eurobonus som bas och kan då via SAS boka med bolag inom Star Alliance.
Okej, men om jag läst rätt så finns det Eurobonus med Amex och Mastercard (för star alliance) men vad finns det för andra alternativ för de andra allianserna (one world & sky team) i sverige ?
 
Det är skillnad på att boka en resa för poäng, i stället för pengar, eller att boka en bonusresa. De flesta här bokar och jagar bonusresor. Kör du Eurobonus har SAS fasta poängpriser för sina egna flyg och övriga Star Alliance du bokar via SAS har egna fasta poäng-pris.
Sen skiljer sig poäng-summorna åt beroende på hur långt du vill åka. Längre bort, fler poäng, typ.

Läs på om detta på SAS hemsida, under ”Eurobonus” så borde det klarna lite!
Det är just detta jag inte vet därav min fundering vad jag borde köra på, men verkar som om det bästa alternativet är eurobonus via amex. Nu jämförde jag biljetter för pengar men om jag skulle jämföra biljetter där jag använder mina eurobonus poäng, skulle det skilja sig mycket om jag köper bonus resa via sas eller andra flygbolagen ? Det kanske inte ens går att använda eurobonus poängen för att köpa biljetter via t.ex. Lufthansa eller Swiss eller går det?
 
Toppen