Senaste nytt

Vilket kort/deal är bästa insteget?

Jag har båda och skulle valt MC alla dagar. Men beror som någon skrev vad du ska ha kortet till. Enda skälet jag kan se till Amex är om planen är en longhaul resa i business eller första klass av ett Sky Alliance bolag. Om du i närtid bara har "råd" med poängresor inom Europa eller ändå ska köra SAS gör Amex inget som inte MC gör. Dessutom är Amex en engångsvoucher, fly premium kan du använda obegränsat för många av deras nivåer. Men med båda korten gäller såklart att du har en viss spendering innan nåt av korten blir värt sin kostnad.
FlyPremium fungerar endast på SAS-awards vilket är en rätt stor begränsning. Kan inte finnas många scenarion där SAS MC är att föredra före Amex Premium.

När jag satt i samma sits som du gör nu så tog jag fram mina mat- och dryckeskostnader via internetbanken och kom direkt fram till att jag kan få ihop till en voucher bara genom att dra kortet på ICA och systemet.

Jag har både MC Premium och AMEX Premium; AMEX för att kunna göra en long-haul i business varje år och Premium för att kunna boka Plus istället för GO på övriga bonusresor. Men det passar ju mig och mina behov och skall inte ses som ett rättesnöre

FlyPremium fungerar endast på SAS-awards vilket är en rätt stor begränsning. Kan inte finnas många scenarion där SAS MC är att föredra före Amex Premium.
Jo, som jag skrev beror det ju på vad man vill ha ut av kortet samt vilken spend man har. Når man tex inte upp till 150k/år är Amex "värdelöst". Är man flera än 2 i familjen blir det också en extra tröskel. Men med MC kan man redan med 50k spend dra en plusresa till Mallis. För hela familjen och flera gånger per år om man önskar.

Flyger du mest inom Europa och med SAS skulle jag säga att SAS MC med Fly premium är att föredra framför Amexkorten, givet då att du drar in minst 50 000 EB poäng per år.

Jo, som jag skrev beror det ju på vad man vill ha ut av kortet samt vilken spend man har. Når man tex inte upp till 150k/år är Amex "värdelöst". Är man flera än 2 i familjen blir det också en extra tröskel. Men med MC kan man redan med 50k spend dra en plusresa till Mallis. För hela familjen och flera gånger per år om man önskar.
50k spend ger väl bara 7 500 eurobonuspoäng?

men det får dock inte bli på bekostnad av familjefrid eller den mentala hälsan ;-).

Eftersom du redan skaffat ett konto så är det antagligen för sent. Men du har en sista chans att backa sakta ut ur rummet, inaktivera ditt konto och fortsätta leva som vanlig.

.
.
.
.
.
.
.
.
Nehe, är du fortfarande här?
Välkommen.

Till, tex en konversation(*) med dina vänner:
- "Näeee, jag vill inte gå dit, dom hrm.. tar inte [tyst] mitt [/tyst] kort. Kan vi inte gå någon annanstans?
- "Vadå? Vad säger du? Dom tar visst kort! Och maten är jättegod! Har du problem med ditt kort så kan jag betala och så kan du swisha mig"
- "Hrmm. Näeeee..."

(*) färre än 10% då enligt diskussionen ovan ;)

Till, tex en konversation(*) med dina vänner:
- "Näeee, jag vill inte gå dit, dom hrm.. tar inte [tyst] mitt [/tyst] kort. Kan vi inte gå någon annanstans?
- "Vadå? Vad säger du? Dom tar visst kort! Och maten är jättegod! Har du problem med ditt kort så kan jag betala och så kan du swisha mig"
- "Hrmm. Näeeee..."
Hahaha, sjukt kul. Exakt så låter det med kollegan. Fast oftare är han väldigt snabb på bollen med ”Jag tar notan så kan ni swisha sen. - Dubbla poäng denna helgen”.

Toppen