Senaste nytt

Vilket kort/deal är bästa insteget?

Det som gnager en aning är just att Amex har klart bäst erbjudande och möjligheter, men är värdelöst att använda i Sverige.
Långt ifrån värdelöst. Men man får anstränga sig lite mer. Och det är ju just därför de har bäst erbjudanden - för att få kunderna att anstränga sig. Inget av kortbolagen sysslar med välgörenhet - om amex fick lika många kunder och transaktioner med sämre erbjudande, så skulle de ha ett sämre erbjudande.
Hade man kunnat hitta något hack för att betala räkningar och ev. byggmateriel etc så hade det varit en no brainer. Men det är för dyrt för affärsidkarna att erbjuda Amex har jag förstått
Det beror på vad handlaren har för inlösen avtal. Men ganska ofta är det lite dyrare, tex i de stora avtalen. Och bankerna som själva ger ut mastercard osv har definitivt egenintresse i att amex är, eller åtminstone verkar, betydligt mycket mer dyrare än det är.

Generellt finns också många studier som visar att amex kortinnehavare spenderar mer. Det gör också att så länge det finns konkurrens så ökar chansen att amex tas, medans om man tex handlar på en liten ort med dålig konkurrens minskar chansen. Men det är såklart ingen absolut sanning.

Så vad gäller ditt bygg material, så - så länge det kan handlas på de "vanliga" bygghandlarna för konsumenter brukar det gå att hitta en eller ett par som tar amex ganska snabbt. Men det är inte 100% - och då får man gå till nästa.

Ah, så bra! Tack än en gång. Då har jag alltså haft boomer-linserna på mig. Eller jag har rättare sagt bara haft blicken i en annan riktning. Amex it is.
Hoppar på en kollegas inbjudan så blir han glad också.
Nu är det bara att fundera på det räcker med SAS Premium eller om jag ska satsa på SAS Amex Elite?

Ah, så bra! Tack än en gång. Då har jag alltså haft boomer-linserna på mig. Eller jag har rättare sagt bara haft blicken i en annan riktning. Amex it is.
Nu är det bara att fundera på det räcker med SAS Premium eller om jag ska satsa på SAS Amex Elite?
Det är ett måste att du kommer upp i 300' spendering för att överväga Elite. Det har också en avgift som nästan är 5x Amex Premium så du måste verkligen uppskatta och ha tid att resa två långresor per år i business för att det ska vara värt.

Med tanke på erbjudandet just nu så är det nog mkt som talar för Elite (och din kollega blir nog gladare också).

Det är ett måste att du kommer upp i 300' spendering för att överväga Elite. Det har också en avgift som nästan är 5x Amex Premium så du måste verkligen uppskatta och ha tid att resa två långresor per år i business för att det ska vara värt.
Med nuvarande kampanj är det inget måste även om man inte behöver nivåpoängen.

Verkligen inget måste, han får 70 000 poäng extra för 4380kr och också 20p/100kr ist 15p/100kr. Bara att nedgradera efter 12 mån.

Jag har båda och skulle valt MC alla dagar. Men beror som någon skrev vad du ska ha kortet till. Enda skälet jag kan se till Amex är om planen är en longhaul resa i business eller första klass av ett Sky Alliance bolag. Om du i närtid bara har "råd" med poängresor inom Europa eller ändå ska köra SAS gör Amex inget som inte MC gör. Dessutom är Amex en engångsvoucher, fly premium kan du använda obegränsat för många av deras nivåer. Men med båda korten gäller såklart att du har en viss spendering innan nåt av korten blir värt sin kostnad.

Tack alla för snabba och utömmande svar!
Jag kan erkänna att syftet var att fiska hem en longhaul-resa om året och då gärna få uppleva businessclass - vilket jag alltså inte gjort. Än. Att skryta om det är dock inte prio. Jag kan absolut nörda ner mig ordentligt när jag har ett mål i sikte, men det får dock inte bli på bekostnad av familjefrid eller den mentala hälsan ;-). Det som gnager en aning är just att Amex har klart bäst erbjudande och möjligheter, men är värdelöst att använda i Sverige.

Hade man kunnat hitta något hack för att betala räkningar och ev. byggmateriel etc så hade det varit en no brainer. Men det är för dyrt för affärsidkarna att erbjuda Amex har jag förstått.
Amex tas av de allra flesta nuförtiden. Särskilt de bulkutgifter mitt hushåll har: mat, bensin, restauranger (några kan fortfarande vara motståndskraftiga), fritid, resor, hotell, Systembolaget. ;)

Edit: När jag ngn gång inte når upp till spend 150’ under ett år, har jag antingen glatt mig åt att jag ändå tjänat in bra poäng till året därpå, eller betalat in några hyror o förskott via Betalo och därmed nått 150’. Alltid en avvägning.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: hco
Jag har båda och skulle valt MC alla dagar. Men beror som någon skrev vad du ska ha kortet till. Enda skälet jag kan se till Amex är om planen är en longhaul resa i business eller första klass av ett Sky Alliance bolag. Om du i närtid bara har "råd" med poängresor inom Europa eller ändå ska köra SAS gör Amex inget som inte MC gör. Dessutom är Amex en engångsvoucher, fly premium kan du använda obegränsat för många av deras nivåer. Men med båda korten gäller såklart att du har en viss spendering innan nåt av korten blir värt sin kostnad.
Man kan ju lägga till att möjligheten till att använda Fly Premium är beroende av att ha stark inräkning av Eurobonuspoäng totalt, vilket i sin tur förutsätter a. Relativt hög spend överhuvudtaget b. Många genomförda resor i hög biljettkategori.

Citatet ovan är anledningen till att jag bad om ursäkt i inledningen för eventuella dumma frågor och påståenden. Jag repeterar min ursäkt och tillägger att jag är som sagt ny i att nyttja kreditkort på denna nivån. Jag har haft en ganska old school syn på privatekonomi där mottot har varit ”Den som är i skuld äro icke fri” men jag tänkte ge det ett försök.

Så ja, jag är väl som din morsa från den äldre generationen. Men jag är villig att ge det ett försök.
Förstår att det är nytt, men lite uteslutning kan man göra.
Visst handlar man in all sin mat på närlivs där enda betalningsmetod är swish eller cash så blir det ju svårt att få spend på ett av dom stora fasta kostnaderna i vardagen.

Skulle säga att mitt mönster är likt @palmen att färre än var tionde gång så blir amexet nekat.
I princip alla större kedjor tar ju amex och något positivt när man handlar på små ställen såsom kanske en foodtruck eller någon liten butik som är för liten för att ha en ordentligt kortterminal så kör dom iZettle och då funkar amex utmärkt också.

Toppen