Senaste nytt

Vilket Hiltonhotell rekommenderas i Shanghai för en förstagångsbesökare?

Bumpar denna.

Tog två bonusbiljetter i C med SAS till Shanghai med en kompis i början av september. Blir fredag till måndag på plats och tittar nu lite på hotell. Om vi väljer något inom Hilton så står det mellan Conrad och Sukhothai (som nu kommit upp som bokningsbart genom integreringen av SLH) - priser för våra nätter är i stort sett identiska (Sukhotai billigare om vi ska använd poäng men tveksamt värde).

Någom som bott på bägge och kan dela erfarenhet? Ser ut att vara ungefär samma område (vi har aldrig varit i Shanghai men förstår att dessa hotell ligger "rätt"). Bra executive lounge på Conrad så man har något mervärde där (inlägget ovan detta indikerar på att så inte är fallet)?
Vi har en expert på ämnet i tråden redan @Glenn E

Glenn E

Medlem
Jag har inte bott på Conrad eller det andra hotellet. Conrad var ju le Meridien tills ett par år sedan.
Jag väljer Hilton Hongqiao som jag bott några hundra nätter på.
Femton minuter med taxi till centrum och väldigt fint och trevligt hotell som är nyrenoverat.

Lagerman

Medlem
Bumpar denna.

Tog två bonusbiljetter i C med SAS till Shanghai med en kompis i början av september. Blir fredag till måndag på plats och tittar nu lite på hotell. Om vi väljer något inom Hilton så står det mellan Conrad och Sukhothai (som nu kommit upp som bokningsbart genom integreringen av SLH) - priser för våra nätter är i stort sett identiska (Sukhotai billigare om vi ska använd poäng men tveksamt värde).

Någom som bott på bägge och kan dela erfarenhet? Ser ut att vara ungefär samma område (vi har aldrig varit i Shanghai men förstår att dessa hotell ligger "rätt"). Bra executive lounge på Conrad så man har något mervärde där (inlägget ovan detta indikerar på att så inte är fallet)?

Jag har bott en hel del på Conrad. Dock ej på Sukhotai.

Conrad har ett antal fördelar kontra andra Shanghaihotell tycker jag.

Läget är idealiskt med närheten till både Nanjing roads shoppingkvarter, People Square Metrostation (tänk T-Centralen) samt rejält utbud av både finare restauranger och genuint lokalt (våga ge er in i gränderna)!

Loungen på Conrad är också mycket trevlig.
Bl.a. erbjuds var mat o form av nudelkock som tillagar enligt dina önskemål.
Utsikten från loungen är också i mitt tycke Shanghais bästa.
Utbudet på dryck är dock främst av standardkaraktär, dvs, vin, öl, bubbel och basic-sprit.

Även gymmet på Conrad är bra.
Välutrustat och rymligt.

Det var mina 5-cent…

Glenn E

Medlem
Jag undvek oftast området kring Nanjing Road då jag bodde i Shanghai. Risken att råka ut för bråk eller rån i Shanghai är nära noll. Bondfångeri och bedrägeri är det man ska passa sig för. Man ska inte gå med någon till ett te hus då det kan bli oerhört dyrt.
Men visst finns det väldigt billiga dimsum ställen i området.
Jag tycker om området runt Jingan Temple, French Quarters och the Bund.
Waldorf Astoria samt Piece Hotel vid the Bund är fina men dyra hotell.
The longbar på Waldorf är en berömd bar.

TP12

Medlem
Tack alla för input! Får fundera lite på områdena. Blir halva priset på Hilton Hongqiao vs Conrad (jag brukar dock föredra Condrad men du lägger fram ett bra case för Hilton, Glenn).

Såg att vi har en corporate rate på Park Hyatt för CNY 1300 (plus skatter) per natt så det gled upp som en liten slamkrypare (men ingen lounge då samt "fel" sida om floden) samt att jag kan säkra upp min GHA titanstaus om jag väljer något av Kempinskihotellen.... Inte lätt med alla dessa alternativ...

Lagerman

Medlem
Tack alla för input! Får fundera lite på områdena. Blir halva priset på Hilton Hongqiao vs Conrad (jag brukar dock föredra Condrad men du lägger fram ett bra case för Hilton, Glenn).

Såg att vi har en corporate rate på Park Hyatt för CNY 1300 (plus skatter) per natt så det gled upp som en liten slamkrypare (men ingen lounge då samt "fel" sida om floden) samt att jag kan säkra upp min GHA titanstaus om jag väljer något av Kempinskihotellen.... Inte lätt med alla dessa alternativ...
Kempinskihotellen I Kina tycker jag håller övervägande hög kvalitet. Kan absolut också vara bra alternativ.

Hade jag besökt Shanghai som turist hade jag nog tyckt att Hongqiao hade varit lite ”offside” men det beror ju helt på vad man vill göra/uppleva.

Glenn E

Medlem
Hilton Hongqiao är lite off men det går ganska snabbt med taxi. Det finns även busslinje 69 och jag tror 701.
10 minuter promenad bort finns buss 71 har egen bussfil och stannar vid Jingan med ändhållplats bredvid Waldorf på the Bund.
För att åka kollektivt dit från flygplatsen skaffar man först ett Shanghai transport kort vid tunnelbane stationen. Fyll på 100 cny. Sedan tar man Maglev för 40 cny till Longyard Road. Sedan tunnelbana linje 2 till Century Avenue sedan linje 9 till Caohejing Hi-tech park. Exit 1 bakom tåget sedan gå 50 meter till busshållplatsen för linje 701 (tror jag). 2 hållplatser till Hongsong Rd.
För att åka därifrån ta buss 69 kanske 4 hållplatser till tunnelbana linje 2. Sedan till Langyard Rd och byt till Maglev. Linje 2 går även till Jingan samt People’s Squaire.

Ladda ner appen ”Explore Shanghai” för tunnelbanekarta.
Ladda även ner appen ”Bon app!” För restauranger och barer.

IMG_0814.png
IMG_0813.png

IMG_0815.png

Lagerman

Medlem
Om någon är intresserad så kan jag berätta om hur det slutade. Blev inget Hilton utan Kempinski The One ( https://www.kempinski.com/en/the-one-executive-suites ). De bekräftade uppgradering två snäpp (GHA Titan) och utcheckning 16.00 i förväg så får familjesvit på ca 110 kvadrat med två sovrum för ca SEK 1 700/natt inklusive skatter. Ingen lounge men separata sovrum vägde över.
Snyggt. "Not so shabby for 1700 SEK"! ;):cool:

Toppen