Det är inte alls någon ”larvig jämförelse”, tvärtom är den högst relevant. I programvillkoren för HiltonHonors så står det klart och tydligt att medlemskapet är personligt och det går inte att överlåta eller ”låna ut” medlemskapet/kortet eller de förmåner som kommer med ens status. Bryter man mot den regeln har Hilton rätt att omedelbart avsluta ens medlemskap.
Man kan heller inte ”ge bort poäng” hos SAS. Man kan betala fem öre per poäng i ”överföringsavgift” för tjänsten att föra över men det är sannerligen inget som är gratis. Det är alltså en tjänst, överföring, som bolaget SAS säljer till dig.
Att jämföra en köpt tjänst med att ge bort förmåner, gratis perks som kommer med hotellstatus - och dessutom hos ett helt annat bolag, en helt annan koncern - är verkligen att försöka jämföra äpplen och päron.
Att du, för poäng som du har tjänat in, köper en vistelse och ger din son, är helt enligt villkoren. Däremot skall vare sig han eller du räkna med att han får några som helst av dina guldförmåner. Allt annat är bara larvigt önsketänkande.