Senaste nytt

Vilket bonusprogram i vilken flygallians bör jag välja? (för swede77)

Kom ihåg ändringar gällande UAMP från 2014-01-01 gällande spending på United. Skulle avråda UAMP om man bor i Europa och man INTE åker med UA:

Mileage Plus 2014 - Program Updates

Sen är det lite otydligt var som gäller runt folkbokföring i USA vs andra delar av världen..

Det finns tyvärr gott om missförstånd kring UAMP här på Bc.se. Som europé är det inga som helst förändringar. Spendkravet gäller amerikanska konton. Jag har själv ändrat mitt konto från att vara NYC-reggat till att vara Malta-reggat. UA har efter lite diskussioner fram och tillbaka kring ändringen bekräftat att jag INTE kommer att omfattas av spendkravet. Kravet om 4 legs på UA har funnits sen tidigare. Man bör förstås avstå UAMP om man inte flyger minst 4 legs med UA.

Med tanke på Swede77 resmönster och val av bokningsklasser så skulle jag nog föreslå Miles&More.

För United Mileage Plus ser det ut som följer:

Swiss P ger 150% till UAMP (dock ej LH P). UAMP är generöst med själva poängintjäningen i framför allt ekonomi men även i C och F. Viktigt att notera är att nivåkvalificerande poäng dock är relativt låga i C och F (som högst 150%). Å andra sidan är kvalificeringsnivåerna ganska lågt satta.

På plussidan för ett UAMP medlemskap är:

+UA genomgår som jag ser det just nu ett ordentligt förbättringsarbete av sin produkt och service. Jag upplever det som att varje gång är lite bättre än den förra.
+UA statusnivåer ger absolut bäst värde för oss som relativt ofta reser i ekonomi. Upgrades och fri seating i Economy Plus direkt vid bokning på både SH och LH är förmåner jag uppskattar.
+Awards går att boka online (även partners och multi-city).
+Inga bränsletillägg på awards.
+Lätt att nå "Million Miler" om man reser frekvent i några år.
+Mycket god tillgång på awards för Premier members.
+Höga Premier members bonus poäng även på utvalda partners (upp till 100% beroende på statusnivå).
+UA är mycket bra på status recognition och har ett i mitt tycke mycket generöst, "rättvist", tydligt och lättöverskådligt uppgraderingssystem i Nordamerika.

Nackdelar:

-Ger inga extra fördelar än något annat *G kort om man sällan/aldrig reser med UA. Men vilket kort gör det?
-UA*G ger inte tillgång till lounger på inrikesresor i USA.
-UA kräver 4 legs på UA för att uppnå statusnivåer vilket jag tycker är fullt rimligt men omöjliggör ett vettigt medlemskap för den som inte reser med UA.

Men som sagt. Reser man sällan/aldrig med UA och/eller mestadels i C och F så är nog Lufthansas Miles&More oslagbara. Även om man då får finna sig i höga bränsletillägg och lägre poängintjäning. Tillgången till F awards inom LH-group är ju avsevärt bättre än vad som erbjuds deras partners.

Last edited:
Till att börja med skulle vilja tacka alla som bidragit hittills till denna tråd och för den värdefulla informationen!
LH var faktiskt det som jag tyckte verkade passa bäst efter mina förutsättningar, som ni nu har bekräftat.

Det enda som jag skulle vilja dryfta är att HON circle initialt verkar vara väldigt väldigt mycket miles som bara kan tjänas in i Business eller First(600 000 HON miles krävs). Efter en snabb kalkyl så krävs det alltså 25000 HON miles/månad, VARJE månad i TVÅ år!

Exempel 1: Men bryter man ner detta, exempelvis ZRH-FRA-ARN i LH C eller D klass enligt Lufthansas Mileage calc, så tjänar jag 10 000 HON miles t/r. Eller 5000 HON miles vid en direktflight ZRH-ARN med Swiss i C eller D t/r. Korrekt? Jag förutsätter att distansmiles kalkyleras på samma som HON (inkluderat 25% bonus för om man är Frequent Traveller eller SEN)? Det verkar ju i så fall som det gör mycket stor skillnad om jag flyger direct eller connecting flight i vissa fall?!

Exempel 2: En resa med LH ZRH-FRA-HKG i C.D.J t/r skulle ge30 596 HON miles. Och en direktflight ZRH-HKG med Swiss I C,D,J t/r skulle ge 25 952 HON miles?

När man bryter ner det på detta sätt känns det absolut uppnåeligt om jag nu verkligen uppfattat det korrekt? :confused:
Dock så blir det nog INGET testa på andra bolag utanför LH gruppen om man vill nå HON. Inte förrän man kvalificerat sig alla fall. :eek:

Du kan läsa lite mer om HON här:
http://www.businessclass.se/forum/l...nklast-billigast-miles-more-fran-sverige.html

Jag vet inte vad som är otydligt med detta? Kanske du har läst annat på andra ställen som motsäger nedan?

Om man inte åker 4 ben på ett år med UA/Copa så avråder jag också :)

Mvh
/NotRyan

Det finns tyvärr gott om missförstånd kring UAMP här på Bc.se. Som europé är det inga som helst förändringar. Spendkravet gäller amerikanska konton. Jag har själv ändrat mitt konto från att vara NYC-reggat till att vara Malta-reggat. UA har efter lite diskussioner fram och tillbaka kring ändringen bekräftat att jag INTE kommer att omfattas av spendkravet. Kravet om 4 legs på UA har funnits sen tidigare. Man bör förstås avstå UAMP om man inte flyger minst 4 legs med UA.

Nu har jag varit medlem av UAMP sedan 1993 och det samma med gamla CO OnePass så lite insikt har man bygd på sig under 20 år :)

Det sköna är att Alx validerade min poäng: att det inte var så glasklart då han behövde få detta bekräftat ett antal gånger från UAMP.

Min poäng var att det explicit bara talar om "The Lower 48 + Hawaii/DC" samt vad som gäller för en medlem i utrikestjänster, så allt annat var implicit. Älskar nämligen när amerikanerna glömmer bort att berätta explicit vad som gäller utanför USA som att det inte fanns något utanför USA :)

Skall bli intressant att se om deras system kan hantera valuta? Jag menar, vad händer om en UAMP 1K i New York köper en 016 biljett på ARN för ARN-EWR? Jag tror att detta är ett argument varför man inte lägger kravet utanför USA.

Nu har jag varit medlem av UAMP sedan 1993 och det samma med gamla CO OnePass så lite insikt har man bygd på sig under 20 år :)

Det sköna är att Alx validerade min poäng: att det inte var så glasklart då han behövde få detta bekräftat ett antal gånger från UAMP.

Skall bli intressant att se om deras system kan hantera valuta? Jag menar, vad händer om en UAMP 1K i New York köper en 016 biljett på ARN för ARN-EWR? Jag tror att detta är ett argument varför man inte lägger kravet utanför USA.

Då har du varit medlem långt mycket längre än mig!

Jag tror att du missförstod anledningen till att jag kände mig tvungen att få det bekräftat av United. Enda anledningen till min osäkerhet var att mitt konto tidigare var registrerat på min adress i New York. Därmed ansågs jag vara "amerikansk" medlem i UA ögon. Men efter att jag skickat in kopia av några "bevis" på att jag faktiskt bor i Europa så var allt grönt! Hade jag från början varit registrerad medlem utanför USA hade jag inte varit det minsta osäker om vad som gäller.

Jag tror liksom du, att en av anledningarna att spendkravet inte ska gälla för utländska medlemmar skulle kunna vara amerikanernas svårigheter att förstå/hantera att allt inte handlas i $$$

Det som dock motsäger detta är väl att även en amerikansk medlem kan tänkas köpa biljetter i andra valutor m.m.

Annars kanske det helt enkelt beror på samma "logik" som att man släpper in andra *G medlemmar i sina lounger på inrikes samtidigt som man förvägrar sina egna detsamma! :rolleyes:

Det enda som jag skulle vilja dryfta är att HON circle initialt verkar vara väldigt väldigt mycket miles som bara kan tjänas in i Business eller First(600 000 HON miles krävs). Efter en snabb kalkyl så krävs det alltså 25000 HON miles/månad, VARJE månad i TVÅ år!

HON är för de som reser MYCKET och långt. Du reser inte jätteofta och inte heller speciellt långt så du lär få kämpa för att komma upp till HON. För att få HON utan att göra en massa strategiska resor bör nog ditt resmönster omfatta minst en T/R i longhaul per vecka, helst två.

HON är för de som reser MYCKET och långt. Du reser inte jätteofta och inte heller speciellt långt så du lär få kämpa för att komma upp till HON. För att få HON utan att göra en massa strategiska resor bör nog ditt resmönster omfatta minst en T/R i longhaul per vecka, helst två.

Jag har träffat en HON som pendlade GOT-MUC-KRK ungefär varje vecka. 10 000 poäng på varje resa, 60 resor på två år. Inte omöjligt eller galet mycket med 30 sådana resor på ett år.

Mitt tips är att (nästan alltid) lägga poängen på det flygbolag man reser med om man reser mycket och inte alltid i billigaste biljettklass. T.ex. efter min skillmässan från SAS EB i 2001, har vi nu återfunnit varandra och håller på att gifta oss igen då mina SAS resor ger ingenting på Miles & More med SAS Plus. Visst, kul med lite EBG challange nu, men det är inget mål för mig. Bara hamstra mer och bättre poäng.

Ursäkta, men hur blir det 10k per resa?

GOT-MUC-KRK är ca 1000 miles enkel. 2x för T/R och 2x för business blir bara 4k. Är det någon minimi-intjäning som kickar in och gör att man får minst 2500 miles för sträckorna som sedan multipliceras med 4?

Ursäkta, men hur blir det 10k per resa?

GOT-MUC-KRK är ca 1000 miles enkel. 2x för T/R och 2x för business blir bara 4k. Är det någon minimi-intjäning som kickar in och gör att man får minst 2500 miles för sträckorna som sedan multipliceras med 4?

Så är det... Som FTL eller SEN redan så blir varje resa:
4 x 2 000 Miles = 8 000
4 x 25% av 2 000 som är 4 x 500 = 2 000
Totalt 10 000

Detta i D, C, J klass. Tror han bokade D

I Z klass skulle det bli:
4 x 1 250 = 5 000
4 x 313 = 1 252
Total 6 252

Det är skälet att jag letade efter många bra D-klass resor i vintras, men dom är f... mig borta alla. Lufthansa var väldigt frikostiga i antal segment, inte Swiss på dessa.

Så är det... Som FTL eller SEN redan så blir varje resa:
4 x 2 000 Miles = 8 000
4 x 25% av 2 000 som är 4 x 500 = 2 000
Totalt 10 000

Detta i D, C, J klass. Tror han bokade D

Det är skälet att jag letade efter många bra D-klass resor i vintras, men dom är f... mig borta alla. Lufthansa var väldigt frikostiga i antal segment, inte Swiss på dessa.

Måste faktiskt säga att just den typen av variant känns frikostig, 10k HON miles för en sådan resa kan bli räddningen på min jakt till HON. Får hoppas att det går att hitta C,D biljetter samt att jag får trolla lite och köra connecting flights istället för att flyga direkt om jag skall kunna skrämma fram HON kvalificeringen.

Tack Senator för den värdefulla informationen. Det verkar som du har rätt bra koll på M&M.

Skall nu "plugga" M&M info på FT och här för att maximera min chans.

Jag kan inte så mycket i livet men M&M kan jag hyfsat väl :cool:

"Chans" är inte så svårt med ditt resmönster, frågan är om det smakar lika gott som det kostar? Personligen har jag rest och pendlat nog under 15 år att detta inte känns så attraktivt längre. Två F resor till USA per år för SEN, det blir bra för min del :)

Jag kan inte så mycket i livet men M&M kan jag hyfsat väl :cool:

"Chans" är inte så svårt med ditt resmönster, frågan är om det smakar lika gott som det kostar?

Tror att hyfsat väl är en underdrift men jag upskattar ödmjukhet.
Det som gör mitt resande lite roligare skulle vara ett parallellt projekt som HON run. Alltid kul med lite mål i livet. Jag kommer börja med att flyga normalt utan större åthävor som får vi se hur många HON miles jag kan snitta de första 3 månaderna. Om det inte riktigt räcker till får jag ta connecting flights för att öka snittet. Vi får se :)

Toppen