Kom ihåg ändringar gällande UAMP från 2014-01-01 gällande spending på United. Skulle avråda UAMP om man bor i Europa och man INTE åker med UA:
Mileage Plus 2014 - Program Updates
Sen är det lite otydligt var som gäller runt folkbokföring i USA vs andra delar av världen..
Det finns tyvärr gott om missförstånd kring UAMP här på Bc.se. Som europé är det inga som helst förändringar. Spendkravet gäller amerikanska konton. Jag har själv ändrat mitt konto från att vara NYC-reggat till att vara Malta-reggat. UA har efter lite diskussioner fram och tillbaka kring ändringen bekräftat att jag INTE kommer att omfattas av spendkravet. Kravet om 4 legs på UA har funnits sen tidigare. Man bör förstås avstå UAMP om man inte flyger minst 4 legs med UA.
Med tanke på Swede77 resmönster och val av bokningsklasser så skulle jag nog föreslå Miles&More.
För United Mileage Plus ser det ut som följer:
Swiss P ger 150% till UAMP (dock ej LH P). UAMP är generöst med själva poängintjäningen i framför allt ekonomi men även i C och F. Viktigt att notera är att nivåkvalificerande poäng dock är relativt låga i C och F (som högst 150%). Å andra sidan är kvalificeringsnivåerna ganska lågt satta.
På plussidan för ett UAMP medlemskap är:
+UA genomgår som jag ser det just nu ett ordentligt förbättringsarbete av sin produkt och service. Jag upplever det som att varje gång är lite bättre än den förra.
+UA statusnivåer ger absolut bäst värde för oss som relativt ofta reser i ekonomi. Upgrades och fri seating i Economy Plus direkt vid bokning på både SH och LH är förmåner jag uppskattar.
+Awards går att boka online (även partners och multi-city).
+Inga bränsletillägg på awards.
+Lätt att nå "Million Miler" om man reser frekvent i några år.
+Mycket god tillgång på awards för Premier members.
+Höga Premier members bonus poäng även på utvalda partners (upp till 100% beroende på statusnivå).
+UA är mycket bra på status recognition och har ett i mitt tycke mycket generöst, "rättvist", tydligt och lättöverskådligt uppgraderingssystem i Nordamerika.
Nackdelar:
-Ger inga extra fördelar än något annat *G kort om man sällan/aldrig reser med UA. Men vilket kort gör det?
-UA*G ger inte tillgång till lounger på inrikesresor i USA.
-UA kräver 4 legs på UA för att uppnå statusnivåer vilket jag tycker är fullt rimligt men omöjliggör ett vettigt medlemskap för den som inte reser med UA.
Men som sagt. Reser man sällan/aldrig med UA och/eller mestadels i C och F så är nog Lufthansas Miles&More oslagbara. Även om man då får finna sig i höga bränsletillägg och lägre poängintjäning. Tillgången till F awards inom LH-group är ju avsevärt bättre än vad som erbjuds deras partners.
Last edited: