Senaste nytt

Vilken plats återvänder du helst inte till?

Kairo är ju stökigt. Risken för magsjuka hög. Kongressade där för några år sedan och undrade varför så många kollegor saknades på mötena. Ute och festade trodde jag. På hotellet och kräktes visade det sig när de dök upp bleka i synen några dagar senare.
Alexandria däremot fascinerande.

1. Lassi, Kefalonia (Grekland)
En av få charterresor jag gjort de senaste tio åren och här har jag mest mig själv att skylla. Kefalonia ska ju vara känt för att ha Greklands, och kanske världens, vackraste stränder, men utan hyrbil i en turistort som Lassi så hittar man dom inte. Hade jag gjort lite research innan så hade det inte hänt (det här var ett par år innan jag blev en medveten resenär…). Finns också en anledning till att jag i princip aldrig åker till Grekland: maten var under all kritik.

2. Birmingham (England)
Jag må älska England - pubarna, fotbollen och den alltid närvarande undermåliga standarden på allt har liksom sin charm. Men Birmingham är bara fult, rufft och ohanterligt. Som någon skrev här ovan: När det gäller brittiska storstäder så klarar man sig bra med London och Manchester.

3. Cardiff (Wales)
Se Birmingham.

Känner mig mycket oinspirerad att nånsin åka tillbaka till Thailand. Instämmer med några föregående talare där, de ser en som en pengamaskin. The land of smiles, they only smile because they want your money, Sorgligt men sant.

Sharm El Sheik är etter värre än Hurghada (har bott längre tid på båda ställena så jag vet vad jag talar om) men till Kairo och Alexandria återvänder jag gärna. Det är nåt visst med att bo och vistas i Egypten, man vänjer sig vid att bli arg ca 50 gånger om dan ;)

Bima på västra Sumbawa i Indonesien är inte heller nån höjdare, det går inte ens att köpa en öl i den strängt muslimska staden! Ingen stans! Och när vi ändå är inne på Indonesien, Ambon klarar jag mig rätt bra utan också faktiskt :)

1. Hässleholm - Här finns en tågstation, en galleria med standardbutiker och deprimerande kunder, en skobutik, ett par thairestauranger. Om man inte kan hitta någon av dessa saker på annan ort så finns plötsligt en anledning att åka hit.

2. Blackpool - Vad ska man säga? Vill man uppleva engelsk depression så är stan värd ett besök.

3. Johannesburg - Var där tidigt 90-tal. Brottsligheten var så hög att man avråddes från att vistas ute. Fick rådet att trampa gasen i botten om någon riktade ett vapen mot bilen.

4. Krabi/Ao Nang - Absolut sämsta semesterorten jag besökt. Förväntningarna var låga från början, men det var riktigt trist. Den uppfattningen verkade delas av en del andra resenärer. Vi fick frågan en dag om vi också bara väntade på att få åka hem.

Last edited:
1.Skellefteå, Anledning, åk dit och skyll dig själv.

2.Boden, Se punkt 1.

3.Sundsvall, Tja punkt 1 igen

4.Madison, WI, USA´s sömnigaste håla, allt dör kl 19.00 och vaknar igen 08.00.

Last edited:
1. Middlesbrough, England

Oh my god, skorstenar, industrier, grått och tråkigt.
Dessutom rätt nergånget centrum med stora problem med arbetslöshet och kriminalitet har jag hört i efterhand
Sen att de har en fin fotbollsarena som ligger vackert nere vid vatten är en parantes i misären.

Det finns en del sorgliga Engleska industristäder som totalt saknar karaktär (annat än pubar, fulla engelska arbetare och tråkiga industrier) som jag undviker om jag kan. I denna kategori faller tex:

Blackpool, Liverpool, Wolverhampton.

Prag är i och för sig en stad jag gillar, men allt och alla försöker att blåsa en, restauranger, taxi etc. vilket gör att upplevelsen förtas helt.

Hamburg är en stad jag totalt kommit på kant med - hittar bara sexbutiker och växlingskontor vart jag än går, samt diverse sunkiga hotell och många uteliggare och diverse drogpåverkat folk. Detta är den enda tyska stad jag haft en dålig upplevelse i flera gånger...

Indien, valfri stad. Men speciellt Calcutta.

Har svårt att finna något äckligare ställe. Det är nedgånget, smuts, sopor, äckel och stök precis överallt. Lägg sedan till den vanliga massan av folk som vill skinna dig på pengar precis överallt.

Försöker just nu återhämta mig från den senaste matförgiftningen, och då har jag ändå varit exemplariskt försiktig....men det är tydligt att det är lönlöst.

Ouch, lider med dig Moco. Om du vill se en helt annan sida av Indien kan jag rekommendera ett besök i Chandigarh. Det är svårt att tro att denna stad ligger i Indien...

Toppen