Senaste nytt

Vilken plats återvänder du helst inte till?

Nice ! - Var man än kom fanns enbart uppblåsta, pompösa fjantar som bistod med taskig service och skyhöga priser.

Kołobrzeg, Polen - Smutsigt, illaluktande och konstant dis. Kan ju hoppas det blivit bättre sedan man var där

Kanske blivit miljöskadad efter allt mitt resande i sydostasien och indien men var i jakarta var du om du bara såg skräp överallt? Tycker det är en relativt ren stad sett till BNP och folkmängd.
Om jag minns rätt hette området Beverly Hills (!) och det var väldigt fint innanför grindarna (bodde i ett gated community) men utanför var det mindre fint. Man jag har inte varit i Indien så det är kanske jag som behöver vidga mina perspektiv innan jag uttalar mig :eek:

Cebu, Filippinerna. Fult, smutsigt, och farligt. Personalen på (det otroligt sjaskiga) Hilton Cebu avrådde oss från att lämna hotellet med några som helst värdesaker.

Har varit på många fantastiska platser i Filippinerna dock, så inget ont om landet i sig.

DOH, busstransfer i ökenhetta går fetbort och sedan att flygplatsen är både liten, trång och oerhört tråkig gör även sitt till för mitt beslut att aldrig sätta min fot där igen.

Guangzhou tågstation i Kina är ett stort no no för mig. Besökte denna plats när vi åkte tåg mellan Hong-Kong och Hanoi.

Då det inte gick att köpa biljetter för hela resan från HKG så var vi tvungna att köpa nya i Guangzhou. Här var det svårt att hitta människor som kunde tala engelska, och alla skyltar stod skrivna på kinesiska.

Efter ett tag förstod vi i alla fall att vi inte fick komma in på stationen innan vi hade biljetter och för att köpa dem var vi tvungna att ta oss till en annan byggnad. När vi väl hade hittat den visade det sig att det fanns ungefär 40 st kassor, kunde man ställa sig i vilken som helst eller var man tvungen att stå i någon speciell? Vi delade på oss, två vaktade bagaget medan två försökte hitta någon som kunde hjälpa oss att hitta rätt kö. Till slut ställde vi oss i olika köer, alla tog evigheter och när väl en av oss kom fram till kassan visade det sig att det tåg vi hade tänkt ta var fullt så vi fick biljetter till ett senare tåg istället. Redan i Hong Kong hade vi ordnat så att vi hade lappar som var skrivna på kinesiska där det stod var vi skulle och att vi önskade en sovkupé för fyra personer, de lapparna visade sig vara till stor hjälp när vi väl köpte våra biljetter.

Eftersom vi inte kom på det tåg som vi hade planerat att åka var vi nu tvungna att vänta i ca 5 timmar innan nästa tåg skulle gå. Vi gick ut från biljettbyggnaden och kom ut på ett enormt stort torg som var fullt av folk, det var som en enda stor väntsal. Det var tusentals personer på torget, de var överallt och de som inte stod upp låg eller satt på gamla tidningar. När vi gick igenom torget bildades det snabbt grupper av människor runt oss som följde efter och granskade oss, kändes riktigt obehagligt.

Runt torget fanns bemannade polisbås med beväpnad polis, så vi antog att det kanske inte var den bästa platsen att vänta på, vi letade istället upp en restaurang; Kung Fu där åt vi kinesisk snabbmat (helt ok) medan vi väntade. Efter ungefär tre timmar började personalen titta riktigt argt på oss och efter fyra timmar blixtrade det om deras ögon, men eftersom de inte kunde någon engelska så vågade väl ingen av dem slänga ut oss, tur för oss :)

Nej denna plats hoppas jag slippa i framtiden.

Guangzhou tågstation i Kina är ett stort no no för mig. Besökte denna plats när vi åkte tåg mellan Hong-Kong och Hanoi.

Då det inte gick att köpa biljetter för hela resan från HKG så var vi tvungna att köpa nya i Guangzhou. Här var det svårt att hitta människor som kunde tala engelska, och alla skyltar stod skrivna på kinesiska.

Efter ett tag förstod vi i alla fall att vi inte fick komma in på stationen innan vi hade biljetter och för att köpa dem var vi tvungna att ta oss till en annan byggnad. När vi väl hade hittat den visade det sig att det fanns ungefär 40 st kassor, kunde man ställa sig i vilken som helst eller var man tvungen att stå i någon speciell? Vi delade på oss, två vaktade bagaget medan två försökte hitta någon som kunde hjälpa oss att hitta rätt kö. Till slut ställde vi oss i olika köer, alla tog evigheter och när väl en av oss kom fram till kassan visade det sig att det tåg vi hade tänkt ta var fullt så vi fick biljetter till ett senare tåg istället. Redan i Hong Kong hade vi ordnat så att vi hade lappar som var skrivna på kinesiska där det stod var vi skulle och att vi önskade en sovkupé för fyra personer, de lapparna visade sig vara till stor hjälp när vi väl köpte våra biljetter.

Eftersom vi inte kom på det tåg som vi hade planerat att åka var vi nu tvungna att vänta i ca 5 timmar innan nästa tåg skulle gå. Vi gick ut från biljettbyggnaden och kom ut på ett enormt stort torg som var fullt av folk, det var som en enda stor väntsal. Det var tusentals personer på torget, de var överallt och de som inte stod upp låg eller satt på gamla tidningar. När vi gick igenom torget bildades det snabbt grupper av människor runt oss som följde efter och granskade oss, kändes riktigt obehagligt.

Runt torget fanns bemannade polisbås med beväpnad polis, så vi antog att det kanske inte var den bästa platsen att vänta på, vi letade istället upp en restaurang; Kung Fu där åt vi kinesisk snabbmat (helt ok) medan vi väntade. Efter ungefär tre timmar började personalen titta riktigt argt på oss och efter fyra timmar blixtrade det om deras ögon, men eftersom de inte kunde någon engelska så vågade väl ingen av dem slänga ut oss, tur för oss :)

Nej denna plats hoppas jag slippa i framtiden.

OT svar

Om du vill köpa tågbiljett i Kina rekommenderar jag dig att gå till närmaste hotell och be dem att ordna tågbiljetten.
De tar så klart avgift men det brukar ligga 15-30 CNY (ungefär lika mycket i SEK) per biljett så det är klart värt för pengarna.

De meddelar dig en tidpunkt du kan hämta biljetten hos dem så du kan spendera din tid på något annat.

OT svar

Om du vill köpa tågbiljett i Kina rekommenderar jag dig att gå till närmaste hotell och be dem att ordna tågbiljetten.
De tar så klart avgift men det brukar ligga 15-30 CNY (ungefär lika mycket i SEK) per biljett så det är klart värt för pengarna.

De meddelar dig en tidpunkt du kan hämta biljetten hos dem så du kan spendera din tid på något annat.

Vi försökte detta men denna resa genomfördes 2009 och då sa de att de inte hade möjlighet att genomföra det.

Zurich, visst, den äldre stadsdelen är väldigt lik gamla stan i Stockholm fast mer kuperad. Även kullarna och bergen vid vattnet kan anses vara pittoreska men ändå är det något som saknas i denna stad. Jag tycker att staden saknar själ och är totalt ocharmig. Däremot verkar det vara en stad med gott om pengar vilket bidrar till att allt är riktigt dyrt, exempelvis kostar en pizza på en lokal sylta från 200 kronor och uppåt.

Utan inbördes ordning:

Hurghada (Egypten)

Delar tidigare skribenters åsikter om det här stället. Var där någon gång på andra sidan millennieskiftet, och det enda jag minns är öppna kloaker och byggarbetsplatser. Samt en nästan fientlig lokalbefolkning.

Coca (Ecuador)

Väntade på en flodbåt här i ett par dagar. Riktigt sunkig oljestad i Amazonas. Dessutom lyckades jag pricka någon sorts frireligiös kristen festival, så det var bönemöten à la livets ord hela dagarna.

Palmyra (Syrien)

Förutom ruinerna så är det regionens kanske tristaste turistghetto. Sämsta maten och otrevligaste människorna i ett annars härligt Syrien.

Moshi (Tanzania)

Turistghetton är vedervärdiga var man än är i världen, men i Afrika har de en tendens att vara ännu deppigare. Var glad att jag bara reste igenom till/från Kilimanjaro.

Sihanoukville (Kambodja)

När folk har blivit för nerdekade och urfattiga för att ha råd med att longstaya i Pattaya så flyttar de hit istället.

Har trivts i nästan alla storstäder, där finns alltid något bra att leta fram. Blir förvånad över att folk i tråden inte gillar Bryssel, mina minnen är god mat, god öl och trevliga människor. Någon tog upp lake Sevan i Armenien, som kan ha varit det trevligaste land jag har besökt. Många verkar ogilla Thailand, men där är det sån oerhörd skillnad på platser med många/få turister.

Mer eller mindre städer vi inte vill besöka, ingen ordning och kanske missat någon ;)

Beijing
Budapest
Bukarest
Bangkok
Delhi
Göteborg
Narva
Rom
Edsbyn
Kairo X6
Lassi Kefalonia
Birmingham