Senaste nytt

Vilken plats är den bästa/vackraste du någonsin varit på?

Kanonbilder, Traveller! Du gör skäl för nicket :)
Precis hemkommen från en långresa men när man ser dina bilder börjar det suga i restarmen igen.
Fraser Island låter ju otroligt läckert, har aldrig hört om de där sjöarna förr!

Fraser Island är grymt kul att köra runt på. En liten varning kan dock vara att man inte alltid hyr jeepen själv (ofta är man 8 som ska dela på den), de andra som kör är kanske inte de bästa bilförararna vilket jag fick erfara. En 19-årig holländsk tjej som precis tagit körkort hemma i Holland (eller om hon hittade det i ett corn-flakes paket) var ingen trevlig upplevelse. Jag hade lite otur och fick en rätt "dålig" grupp där det bildades 2 läger. Vi var 3 svenskar och 5 andra som rest tillsammans ett tag. Vi kom inte helt överens kan man ju lugnt säga. När dom började bråka om vem som hade fått mest feta-ost i salladen så blev det bara för mycket.

Ön i sig bjöd på en massa kul upplevelser, var lite speciellt att åka i 80 km/h på stranden och sedan bli omkörd av massa andra jeepar. Skulle absolut vilja göra om äventyret men inte med en helt okänd backpackergrupp.

Fraser Island är grymt kul att köra runt på. En liten varning kan dock vara att man inte alltid hyr jeepen själv (ofta är man 8 som ska dela på den), de andra som kör är kanske inte de bästa bilförararna vilket jag fick erfara. En 19-årig holländsk tjej som precis tagit körkort hemma i Holland (eller om hon hittade det i ett corn-flakes paket) var ingen trevlig upplevelse. Jag hade lite otur och fick en rätt "dålig" grupp där det bildades 2 läger. Vi var 3 svenskar och 5 andra som rest tillsammans ett tag. Vi kom inte helt överens kan man ju lugnt säga. När dom började bråka om vem som hade fått mest feta-ost i salladen så blev det bara för mycket.

Ön i sig bjöd på en massa kul upplevelser, var lite speciellt att åka i 80 km/h på stranden och sedan bli omkörd av massa andra jeepar. Skulle absolut vilja göra om äventyret men inte med en helt okänd backpackergrupp.

Jag vet inte vart du hyrde din jeep men att hyra Jeep för eget bruk är inga som helst problem. Det finns mängder av företag på fastlandet som hyr ut dessa. Själv hade jag en Land Rover för oss fem. En annan häftig grej som hände oss var på kvällen innan vi for över till Fraser Island från Harvey Bay. Tusentals enorma fladdermöss täckte himlen. Dom kom från Norr som ett stort svart moln, undrade vad det var och plötsligt var dom över oss. DSC_0104.jpg Det här är något man kan få se då och då i Harvey Bay och vissa invånare täcker över sina bilar på kvällar/nätter för att inte spillningen från fladdermössen skall fräta sönder lacken.

Fraser Island. Kan bara hålla med. Eder undertecknad med en öl i handen, XXXX förstås, på Fraser. Tjejen på bilden är nu 18 år. Det är inte bara vi som flyger......
Skärmavbild 2013-02-24 kl. 19.12.07.jpg
Fraser.jpg

Last edited by a moderator:
Vill bara påminna om att Sverige inte är så tokigt att vila ögonen på, inte ens på vintern ;)

DSC_5079.jpg

Bilden är tagen för några veckor sedan i Norrbotten

Jag vet inte vart du hyrde din jeep men att hyra Jeep för eget bruk är inga som helst problem. Det finns mängder av företag på fastlandet som hyr ut dessa. Själv hade jag en Land Rover för oss fem.

Jag var ju backpacker på den tiden det begav sig och åkte på turer med jeep som var för 8-10 personer där man körde själv. Självklart kan man hyra egen jeep och åka runt med och det är nog något jag skulle göra idag om jag gjorde om det.

Skönt att se Traveller, att vi verkar ha besökt samma ställen! Trots alla platser jag besökt, så gillar jag också att slå ett slag för sommarsverige som i mina ögon i många fall är oslagbart vackert. Nu när Traveller tog Harstena som exempel så pushar jag för den norra delen av landet, Sarek...

SAM_2124.jpg

Attachments

• SAM_2122.jpg
    SAM_2122.jpg
    115,5 KB · Visningar: 399
Last edited:
ALU, kul! Här är ett annat fantastiskt alternativ som ligger i närheten av Kebnekajse. En plats som som är underbart vackert och erbjuder riktigt bra flugfiske;

TJOUNAJOKK ( http://www.tjuonajokk.se ):
DSC01034.jpg
Den här bilden tog jag i slutet av september 2010. En magisk bild av vår fjällvärld som kan trollbinda nåstan vem som helst. Här kan den mest stressade själ finna ro. Mobiltäckningen saknas så det är bara att inse att det här är långt från stressen på våra flygplatser eller kontor. Toppen längst bort till höger på bilden är Kebnekajse.
DSC00939.jpg
Till Tjounajokk flyger man med helikopter från Kiruna flygplats. En härlig flygtur över fjällvärlden och som sker på ganska låg höjd. Nedanför ser du hur skog, träsk samt ren och älg passerar under dig. En skön upplevelse som sker med spänning på resan mot Tjounajokk samt med en känsla av att vilja komma tillbaka då man lämnar. .
DSC00948.jpg
Fisket här är fantastiskt. Här gäckar både stort och smått och de du inte lägger tillbaka smakar otroligt gott. Här bor man i ett läger med en storstuga där det finns både kiosk och restaurang. Det är inte direkt gratis att ta sig några dagar här i ödemarken men väl värt det. Bor gör man i någon av de 20 stugorna som dom hyr ut. Tjounajokk stänger för säsongen 1 oktober och öppnar igen 1 maj.
DSC00963.jpg
Vädret kommer snart att slå om. Nederbörden lurar runt hörnet och de unga lägre molnen drar in över Tjounajokks vildmark. Solen bistår ännu med sitt sken fast klockan passerat åtta på kvällen. Bara att låta blicken falla mot himlen och horisonten värmer den kalla själen som blivit sval i de 6 grader det var vid den här tiden. I luften fanns det ännu många som ville suga mitt blod, myggens tid var inte över.

Last edited:
Toppen