Senaste nytt

Vilken kamera använder du när du tar bilder ombord?

Plåtar en hel del med båden Nikon DSLR och Sony NEX-5 samt Ricoch GRIII. Men för presentation på webben som här i BC har jag blivit förvånad hur bra bilder iPhone 4S tar om ljuset är bra. Speciellt med bildbehandling i Snapseed som kan göras direkt i telefonen (fungerar faktiskt) eller på paddan eller i din Mac. Bifogar en flygande Qatar motor och frukost salladen.

iPhone 1 (1).jpgiPhone 2 (1).jpg

Har uppdaterat mig till en Sony Nex7 och är tre veckor in på ägandet väldigt nöjd. Ska prova den på "riktigt" om en månad när jag tar med mig frugan på en total award vacation. Flyg Amex 2-4-1, hotell i nio dagar på Carlsonpoints. BKK, here we come. Total kost 1140:- för nio nätter o resa, överkomligt må jag säga.

Jag bytte min trotjänare SE K750i mot Nokia X2-00 och upptäckte att det blev en downgrade trots flex Mpix. Nu kommer jag nog packa min Canon SX100IS med på resorna då jag vill ha bättre bilder.
Efter att Nokian blev överkörd av en bil har bilderna en blå nyans och suddiga vid kanterna. Men en DSLR orkar jag inte släpa med.

Min gamla Sony DSLR från 1997 tar bättre bilder än de flesta mobilkameror trots att den har en upplösning på 1,4M eller så. Megapixels är ett konsumentmått som inte alls betyder speciellt mycket när man tittar på bilder, undantaget när man vill skriva ut dem.

Min gamla Sony DSLR från 1997 tar bättre bilder än de flesta mobilkameror trots att den har en upplösning på 1,4M eller så. Megapixels är ett konsumentmått som inte alls betyder speciellt mycket när man tittar på bilder, undantaget när man vill skriva ut dem.

Har haft ett gäng Ixus, ingen tog så bra bilder som den första en Ixus 2 på 2MP. Sen att varenda en har havererat av samma orsak är väl orsaken till att jag övergav Ixus. Famlijen är väl helt enkelt inte kompatibel med optiken på Ixus. Alla objektiv fastnade... Slutsats: sand+Ixus=kajko:confused:

Om jag har ork och plats: Canon EOS450D med Canon 18-200 + 50/1.8.
Om jag inte har ork och/eller plats: Panasonic DMC-TZ5
Mobil Samsung Galaxy S2

Någon som har förslag på vilket av följande kameror/erbjudande som e värt att satsa på?

Canon, EOS 1100D 18-55mm DC 349,90 €

Canon, EOS 1100D 18-55mm +75-300mm 449,90 €

Nikon, D3100 +18-55VR 429,90 €

Nikon, D3100 tuplakit 18-55 +55-200mm 499,90 €

Nikon 3200 är en rätt så skaplig uppgradering från Nikon 3100. Samma sensor som i Sony NEX 7 som kostar dubbla pengen. Dessutom är nu bildskärmen på baksidan högupplöst och videofunktionen förbättrad. På Ebay UK verkar priset vara med 18-55 optik 449 pund. Canon kan jag inte så mycket om. Är prisskillnaden mindre än en tusenlapp skulle jag nog ta 3200 istället för den utgående modellen.

Toppen