Senaste nytt

Vilken kamera använder du när du tar bilder ombord?

Vilken kamera använder du när du tar bilder onboard?

Om någon är intresserad har jag en Nikon D80 liggandes till salu (bara huset)?

Börjar dock tröttna på DX formatet p.g.a den usla kvalitén på bilderna och kassa ISO prestandan, så det blir nog uppgradering till FX format inom en snar framtid.

Jasså? På pappret är ju D7000 minst lika bra som D300s vad gäller sensorn och jag kan inte säga att jag har några som helst problem med varken bildkvalité eller ISO på min D300s.

En annan fråga, gnäller de inte på att du sitter med en 2kg klump i handen under start och landning? Eller har du någon mindre kamera då?

Jag använder min iPhone för att ta "enklare" bilder. Annars kör jag med en Canon EOS 500D med 70-300 mm Tamron. Lite för begränsat objektiv så jag kikar på en ersättare som man kan använda på "normala" avstånd.

Jasså? På pappret är ju D7000 minst lika bra som D300s vad gäller sensorn och jag kan inte säga att jag har några som helst problem med varken bildkvalité eller ISO på min D300s.

Jag hade faktiskt en D300 tidigare som jag sålde med god vinst och köpte en D7000 :cool:

Men visst på pappret är kamerorna likvärdiga, men i verkligheten är det lite annorlunda. Då D7000 är en konsumentkamera, så har Nikon byggt in en del "flaws" främst i differentieringssyfte för att inte skada försäljningen av proffsmodellerna. RGB sensorn är t.ex avsiktligt modifierad för att leverera överexponerade bilder (det har släppts ett antal firmware updates, men problemet kvarstår) tillskillnad från D300s där exponeringarna kommer ut som helt jämna i 90% av fallen. Även lågpassfiltret på D7000 & alla andra consumer modeller är modifierat för att ge aningen försämrad skärpa på bilderna. Man körde en jämförelse mellan D7000 och D800 i crop mode, vilket tydligt bevisade detta. På D800 var bilderna kristallklara, trots aningen lägre upplösning i DX läge.

Trots detta skulle jag nog säga att D7000 och D300s är ytterst likvärdiga. Och jag har överlag varit riktigt nöjd med min D7000.

En annan fråga, gnäller de inte på att du sitter med en 2kg klump i handen under start och landning? Eller har du någon mindre kamera då?
Har kameran hängandes runt halsen. Det enda de kollar när de går förbi är om kameran är avstängd eller inte.

Här kommer en katt bland hermelinerna, eller anti-prynörden:) Den 7 år gamla kompaktkameran började trilskas så jag panikköpte en Canon Powershot A3200 IS innan jag stack till HK i början av april. Det var tack vare David som gjort ett likande panikköp och jag tyckte att Davids bilder såg ok ut. Mina bilder från Svalbard är tagna med den och den funkar, typ:eek:

Ett bevis på min anti-prylnördighet är kanske att jag köpte en systemkamera till min fru för 2 år sedan som var 5-7 gånger så dyr som den jag har och frun får ha sin kamera i fred:D Men hade hon fått en pulsklocka med inbyggd GPS, så hade jag nog slitit ut den åt henne. Så helt anti-prylnörd är jag nog inte:D

Just nu en gammal hederlig D200. Är dock på jakt efter objektiv. Lånar D3 och numera D4 av pappsen vid tyngre reportage.

Jag har kört med flera olika Canon pocketkameror genom åren men kvaliteten blir aldrig lika bra som på en DSLR. Tipset är att kolla efter 28mm vidvinkel eller ännu hellre 24mm för det behövs när man fotograferar på flygplan. Ju mer ljuskänslig kameran är desto bättre - bra optik och sensor gör skillnaden.

iPhone ligger ju väldigt nära till hands - bokstavligen - när man ska ta bilder men den fixar inte situationer där det är mörkt.

Bilderna tagna med min Canon EOS 5D Mk2 och L-optik är märkbart bättre och brusfriare än något annat jag tagit.

Toppen