Senaste nytt

Vilken kabinväska använder du?

Hej hej!
Inte ofta jag skriver i denna kategori. Men jag har en intressant väska. Startade som ett kickstarterprojekt. BLUESMART!!!

Den innehåller våg, laddare (USB), blåtandslåsning, larm om man är för lågt bort från väskan, spårbarhet världen över m.m.

Kolla på hemsidan Bluesmart

Den är 22´´*14´´*9´´ vilket gör att den går in i de flesta kabiner (SAS har 22*16*9 som gräns). Den väger lite mer än vanligt, 4,2 kg, men då innehåller den batterier m.m. för laddning via USB (10 000 mAh). Den 34 liter stor. Har fyra hjul.

Jag skall försöka skriva en liten recension när jag kommer hem om en vecka. Då den varit med om åtminstone en resa.

Last edited by a moderator:
Mät väskan. Företaget har ju justerat måtten efteråt på hemsidan efter en review.
Väskan kan vara större än du tror och över måtten vad som är accepterat av många flygbolag.

Har någon koll på vad som händer med Rimowas distribution i Sverige? De verkar ha bytt villkor och försöker att bara få premium återförsäljare. Ny distributionsstrategi med ny importör?

Hej hej!
Inte ofta jag skriver i denna kategori. Men jag har en intressant väska. Startade som ett kickstarterprojekt. BLUESMART!!!

Den innehåller våg, laddare (USB), blåtandslåsning, larm om man är för lågt bort från väskan, spårbarhet världen över m.m.

Kolla på hemsidan Bluesmart

Den är 22´´*14´´*9´´ vilket gör att den går in i de flesta kabiner (SAS har 22*16*9 som gräns). Den väger lite mer än vanligt, 4,2 kg, men då innehåller den batterier m.m. för laddning via USB (10 000 mAh). Den 34 liter stor. Har fyra hjul.

Jag skall försöka skriva en liten recension när jag kommer hem om en vecka. Då den varit med om åtminstone en resa.

Jag har länge varit skeptisk mot dessa som faktiskt handbagate av flera anledningar.
Här är en bra anledning att vara försiktig med dem: How Bluesmart's connected luggage nearly got me kicked off a flight

Däremot gillar jag hur man lägger i och tar ut laptopen enkelt i Bluesmartväskan. Det designtänket är riktigt smidigt. Själva tekniken klarar jag mig utan.

Förmodligen likartade problem för alla nya "smarta" väskor som kan ladda enheter och väga och dona...
Det är nog inte just bluesmart som gjort något specifikt fel, utan jag hade nog avvaktat med alla tekniska kabinväskor.

Har du helt rätt i @agehall, funkar det rent praktiskt med de "små" hjulen på Alpha 2 med 4 hjul?

Vi är nog nöjda både jag och @agehall med 2 respektive 4 hjul så det är nog en smaksak.
Du får rulla, klämma och känna på båda varianterna innan du bestämmer dig @olo :)

Funkar rätt bra. Och iochmed sista uppdateringen är inte hjulen så små längre.
Jag får tacka "Fråga Tumi-panelen" a.k.a @agehall och @Crille81 och nu kan jag anmäla mig till er klubb!
Det blev en Alpha 2, med 4-hjul. Var mycket fundersam gällande hjulen, men det krävdes inte lång tid av användande innan jag var övertygad om att det var rätt beslut. Så nöjd!

Att Tumi gör jäkligt bra väskor lärde jag mig redan när jag köpte en Expandable Organizer Laptop Breif
Tumi Global Site | Homepage
Nog den bästa väska jag ägt. Så mycket mer än vad jag trodde när jag köpte den.

Om man går i Tumi-tankar så är det, som någon här tipsade mig om, Bagman i Malmö som gäller. Christian på Bagman är superbra att ha och göra med och ger sjyssta priser. Han är förövrigt den ena i Sverige som får/kan göra service på Tumi och Rimowa så han kan det här med väskor! Att han själv kör Tumi säger också en del.

Toppen