Senaste nytt

Vilken hotelkedja ska jag välja?

NCH poäng går att använda för att boka frinätter i Europa. Jag har dock inte gjort det själv(ännu), så jag har ingen info om eventuella begränsningar, hur man bokar etc.

Det hade jag inte sett. Från ovanstående länk:

Så bokar du bonusnatt i Europa

Kontakta Kundservice så hjälper de dig! Kundservice kan bara boka rum i Europa för 2 personer. Behöver du en extrasäng? Kontakta då hotellet direkt för att se om det går.

Lite blandat utbud, från Comfort Inn Edgware Road i London för 35000p till Clarion Collection Hotel Principessa Isabella i Rom för 30000p.

Jag tror inte ni ska rikta in er alltför mycket på att kunna använda poängen på Choicekoncernen ute i världen. Stordalen verkar ju separera NC helt från dem snart med namnbyte till Strawberry. Man kan väl misstänka också att Choice på några år sikt kommer att köpa upp även rest-Radisson i likhet med Radisson America och då blir ju de ganska starka i Norden också, Stordalens hemmamarknad.

Hur ser det ut med kampanjer hos Hilton, Best western och Marriott?
Har de likt NCH perioder med både 2x och 3x poäng för vistelserna?

Värdet på NCH poängen blir tyvärr väldigt lågt när man använder dem utanför Norden.

Nackdelen med de stora globala hotellkedjorna är att de är ganska svaga i norden och finns mest i huvudstäderna om de överhuvudtaget har något.

Hilton finns i Sthlm och några hotell i Finland, inga i Danmark och Norge.

Marriott finns i huvudstäderna med en hel del hotell förutom i Oslo med bara ett utanför själva huvudstaden.

IHG finns inte i Sverige överhuvudtaget men har några hotell i de andra nordiska länderna.

Hyatt har en handfull hotell, de flesta i Sthlm.

Då återstår egentligen bara BW och Radisson med de nackdelar deras program har.

Nackdelen med de stora globala hotellkedjorna är att de är ganska svaga i norden och finns mest i huvudstäderna om de överhuvudtaget har något.

Hilton finns i Sthlm och några hotell i Finland, inga i Danmark och Norge.

Marriott finns i huvudstäderna med en hel del hotell förutom i Oslo med bara ett utanför själva huvudstaden.

IHG finns inte i Sverige överhuvudtaget men har några hotell i de andra nordiska länderna.

Hyatt har en handfull hotell, de flesta i Sthlm.

Då återstår egentligen bara BW och Radisson med de nackdelar deras program har.
Tack för din input.
Vilka nackdelar ser du med BW?

Jag kan egentligen ingenting om BW, generellt är så är väl deras hotell enklare och verkar vara en hel de ups and downs om man kollar på det här forumet.

Glömde bort Accor men även de har en svag närvaro i Norden.

Hur ser det ut med kampanjer hos Hilton, Best western och Marriott?
Har de likt NCH perioder med både 2x och 3x poäng för vistelserna?

Värdet på NCH poängen blir tyvärr väldigt lågt när man använder dem utanför Norden.
Hilton känns det som de har kampanj hela tiden. På nivån att det känns dumt att boka Hilton när det mot förmodan inte är kampanj.

Marriott hade det förut men har blivit svagare på kampanjer på sistone, utom för amerikanska kortinnehavare.

BW är solid och speciellt i Sverige.
Dock franchise så kvalitet varierar.
Hade jag valt mellan BW och Radisson (jag har högsta status i båda programmen) hade jag absolut i nuläget valt BW.

Det som talar för Nordic Choice är om man har kreditkortet och bor en del i Sverige.
Utanför Sthlm och för flygplatsövernattningar använder jag Nordic Choice pga Alumni rabatter och ofta 3x poäng osv.

BW är solid och speciellt i Sverige.
Dock franchise så kvalitet varierar.
Hade jag valt mellan BW och Radisson (jag har högsta status i båda programmen) hade jag absolut i nuläget valt BW.

Det som talar för Nordic Choice är om man har kreditkortet och bor en del i Sverige.
Utanför Sthlm och för flygplatsövernattningar använder jag Nordic Choice pga Alumni rabatter och ofta 3x poäng osv.
Tycker också Nordic Choice levererar bra när det gäller insamling till frinätter. Är bara Blue där så uppgraderingarna lyser med sin frånvaro.

Radisson var bra på så vis att man nästan alltid var garanterad uppgradering som Gold. Dock tömt det nu efter ändringen som diskuterats.

Best Western har jag inte märkt ett smack av Diamond Select på alla år. Rätt slitna och trötta hotell. Dock alltid skitbra personal om det nu är viktigt.

Scandic har vi oftast bott på och samma där, nästan alltid uppgradering. Poängjagandet går rätt fort och finns ofta bra tillgänglighet på billiga poängnätter. Ramlat ner från Top till 3rd Floor.

En god vän bor ofta på Elite och tycker det är bäst.

Last edited:
Toppen