Senaste nytt

Vilken hotelkedja ska jag välja?

ChrisB

Ny medlem
Hej,

Har följt forumet en längre tid men nu även blivit medlem.

Lyckas precis nå platinum på NCH
Men är kluven huruvida det är den optimala kedjan med tanke på att bonusnätterna inte kan användas till utlandsresor i Spanien, Italien och Kroatien som jag gärna åker till privat.

Resemönster, ca 35 övernattningar per år fördelat på:
Oslo: 12
Stockholm: 12
Helsingfors: 9
Århus (Dk): 3

Har senaste 12 månaderna lyckats skrapa ihop 100.000 poäng på NCH på 26 nätter vilket jag tycker är ganska bra valuta.
Fördelen är även restaurang kupongen man får då jag oftast äter på hotellet.

Vilken kedja är mest optimal och hur hade ni gjort i min situation?
Eller ska jag bara stanna kvar hos NCH som jag trots allt trivs med.

Med ditt resemönster verkar inte lovande mtp andra hotellekedjors footprint.
Kanske Hilton ända alternativ mtp Stockholm och Helsingfors.

Enda hotellkedjan som har täckning på samtliga av de orterna och någorlunda täckning internationellt är väl Radisson, med 35 nätter skulle du ju nå högsta status där. Marriot har väl ingen täckning i Århus och svag i Oslo (1 hotell) men helt ok i Sthlm och Helsingfors

Marriott har ett enda hotell i Oslo, och det ligger inte direkt i Oslo. Inget i Århus.

Hilton är ett riktigt dåligt alternativ med ingenting alls i Oslo eller Århus.

Den enda andra kedja som har bra täckning i de städerna är Radisson. Deras redemption värde är uselt nuförtiden, men det kan vara värt att räkna på. Det är ju lätt att nå status.

Alternativt skulle jag titta på hotels.com om det är just fria nätter som är det viktigaste, i områden där nch inte finns.

Men som du säger så måste det vägas mot kupongerna man får på nch. Man man maxa det så kan man "dra in" ganska mycket, och istället används denna cash för att boka semester hotellen.

Tycker att fortsätta med NCH borde vara bästa alternativet med tanke på täckningen och att du är Platinum där.
Du kan ju använda poängen till Choice hotell i Italien, finns totalt 8st

• Gilla
Reactions: hco
Tack för era tankar och input.
Det verkar som att NCH är ett ganska vettigt alternativ trots allt.
Men ska fundera på värdet att skaffa Choice kreditkortet för att kunna garantera Guld och kanske boka Marriott de gångerna NCH inte har deras kampanjer.

Radisson verkar ju tyvärr gå bort pga nya programmet.

Skulle också slå ett slag för hotels. När prisskillnaden är ingen, och det knappt finns några fördelar med att boka direkt med hotellen hade jag bokat allt på hotels.

Best Western är i mitt tycke enda alternativet men de har dålig footprint i Kroatien.
Radisson är helt kört imho.
Jag har väldigt liknande resmönster men betydligt fler nätter.
Körde förr Radisson då de var solid och faktiskt har lite bra hotell i Kroatien men nu mer är det svårt att få användning för poängen tyvärr.

Toppen