Senaste nytt

Vilken ersättning får man för trasig resväska?

mrestes

Medlem
Hoppas någon kan vägleda mig här.

Gav dottern en resväska till jul för 10 månader. Kostade 1299 kr då. Andra gången hon använde den på flyg till Grekland hade Sunclass Airlines sönder den.

Samma Epic modell kostar 1699 kr idag (minst, finns även för 1799 hos Epic. Sunclass vill bara ge henne 1275 kr pga ålder och saknad av kvitto. Jag har kvittot kvar, 1299. Om man skicka med kvitto som bevisar att det är mindre än 1 år gamla kan man begär ersättning för vad det kostar idag? Eller får man bara det man betalade för väskan?
 
Hoppas någon kan vägleda mig här.

Gav dottern en resväska till jul för 10 månader. Kostade 1299 kr då. Andra gången hon använde den på flyg till Grekland hade Sunclass Airlines sönder den.

Samma Epic modell kostar 1699 kr idag (minst, finns även för 1799 hos Epic. Sunclass vill bara ge henne 1275 kr pga ålder och saknad av kvitto. Jag har kvittot kvar, 1299. Om man skicka med kvitto som bevisar att det är mindre än 1 år gamla kan man begär ersättning för vad det kostar idag? Eller får man bara det man betalade för väskan?
EU261 täcker inte bagage. Är du inte nöjd med ersättningen från flygbolaget så får du vända dig till din hemförsäkring eller reseförsäkring, men jämfört med ett åldersavdrag på 24 kronor för en ett år gammal väska så tror jag inte att du får en bättre deal från försäkringen.
 
EU261 täcker inte bagage. Är du inte nöjd med ersättningen från flygbolaget så får du vända dig till din hemförsäkring eller reseförsäkring, men jämfört med ett åldersavdrag på 24 kronor för en ett år gammal väska så tror jag inte att du får en bättre deal från försäkringen.
Tack. Men det känns surt att hon måste betala 400 kronor mer än ersättningen för att få en likvärdig resväska när det var bara andra gången hon använde den.
 
Tack. Men det känns surt att hon måste betala 400 kronor mer än ersättningen för att få en likvärdig resväska när det var bara andra gången hon använde den.
Sometimes you win, sometimes you lose. Det kunde lika gärna varit tvärtom att väskan nu kostade 800 och man "tjänat" 400 kronor.
 
  • Gilla
Reactions: pep
Hoppas någon kan vägleda mig här.

Gav dottern en resväska till jul för 10 månader. Kostade 1299 kr då. Andra gången hon använde den på flyg till Grekland hade Sunclass Airlines sönder den.

Samma Epic modell kostar 1699 kr idag (minst, finns även för 1799 hos Epic. Sunclass vill bara ge henne 1275 kr pga ålder och saknad av kvitto. Jag har kvittot kvar, 1299. Om man skicka med kvitto som bevisar att det är mindre än 1 år gamla kan man begär ersättning för vad det kostar idag? Eller får man bara det man betalade för väskan?
Fel tråd,
Men generellt gäller att flygbolaget ska laga din väska eller ersätta med "likvärdig"
 
EU261 täcker inte bagage. Är du inte nöjd med ersättningen från flygbolaget så får du vända dig till din hemförsäkring eller reseförsäkring, men jämfört med ett åldersavdrag på 24 kronor för en ett år gammal väska så tror jag inte att du får en bättre deal från försäkringen.

Hoppas någon kan vägleda mig här.
Gav dottern en resväska till jul för 10 månader. Kostade 1299 kr då. Andra gången hon använde den på flyg till Grekland hade Sunclass Airlines sönder den.

Samma Epic modell kostar 1699 kr idag (minst, finns även för 1799 hos Epic. Sunclass vill bara ge henne 1275 kr pga ålder och saknad av kvitto. Jag har kvittot kvar, 1299. Om man skicka med kvitto som bevisar att det är mindre än 1 år gamla kan man begär ersättning för vad det kostar idag? Eller får man bara det man betalade för väskan?

Rätt till ersättning följer av Montrealkonventionen. Jag är tveksam till om det finns något rättsfall som man kan stödja sig på i sådana här detaljfrågor. Jämförelsevis gör försäkringsbolag regelmässigt avdrag för ålder och bruk. Om däremot väskan som du skriver var yngre än ett år, och framförallt enbart använd vid en tidigare resa och därmed i princip var närmast ny, och samma modell alltjämt säljs, dvs. omodernitet motiverar ingen nedsättning, så tycker jag en rimlig ersättning vore anskaffningskostnaden idag - möjligen kanske 100 kr på grund av åldern. Plast kan bli något sämre med åldern, och en väska kanske bara är byggt för att hålla 100 flygningar. Men att göra mer än 100 kr i avdrag kan jag inte se skulle vara skäligt med hänsyn till det ringa brukandet av väskan. Vad som betalades för väskan för 10 månader sedan saknar betydelse då det är värdet på skadedagen som är det relevanta, även om en handläggare på ett flygbolag säkert kan få för sig att hävda något annat.

Förutsatt att flygningen gick från en flygplats i Sverige är ARN och de allmänna domstolarna behöriga att pröva en tvist mot flygbolaget. Däremot har du alltid rätt att framställa anspråk mot banken om du betalat med kreditkort, 29 § andra stycket konsumentkreditlagen:
"Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten".

Det har alltså ingenting med någon reseförsäkring att göra utan bestämmelsen reglerar kreditgivarens/bankens ansvar att matcha säljarens/flygbolagets ersättningsansvar. Vilket ofta kan vara lämpligt om man t.ex. köper en vara på semester i Indien. Om varan går sönder hemma i Sverige ska man då kunna kräva sin svenska bank på ersättning. I praktiken är dock bankerna något ovilliga till att ersätta den typen av anspråk eftersom ersättningen kommer från deras egen ficka.
 
Hoppas någon kan vägleda mig här.


Rätt till ersättning följer av Montrealkonventionen. Jag är tveksam till om det finns något rättsfall som man kan stödja sig på i sådana här detaljfrågor. Jämförelsevis gör försäkringsbolag regelmässigt avdrag för ålder och bruk. Om däremot väskan som du skriver var yngre än ett år, och framförallt enbart använd vid en tidigare resa och därmed i princip var närmast ny, och samma modell alltjämt säljs, dvs. omodernitet motiverar ingen nedsättning, så tycker jag en rimlig ersättning vore anskaffningskostnaden idag - möjligen kanske 100 kr på grund av åldern. Plast kan bli något sämre med åldern, och en väska kanske bara är byggt för att hålla 100 flygningar. Men att göra mer än 100 kr i avdrag kan jag inte se skulle vara skäligt med hänsyn till det ringa brukandet av väskan. Vad som betalades för väskan för 10 månader sedan saknar betydelse då det är värdet på skadedagen som är det relevanta, även om en handläggare på ett flygbolag säkert kan få för sig att hävda något annat.

Förutsatt att flygningen gick från en flygplats i Sverige är ARN och de allmänna domstolarna behöriga att pröva en tvist mot flygbolaget. Däremot har du alltid rätt att framställa anspråk mot banken om du betalat med kreditkort, 29 § andra stycket konsumentkreditlagen:
"Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten".

Det har alltså ingenting med någon reseförsäkring att göra utan bestämmelsen reglerar kreditgivarens/bankens ansvar att matcha säljarens/flygbolagets ersättningsansvar. Vilket ofta kan vara lämpligt om man t.ex. köper en vara på semester i Indien. Om varan går sönder hemma i Sverige ska man då kunna kräva sin svenska bank på ersättning. I praktiken är dock bankerna något ovilliga till att ersätta den typen av anspråk eftersom ersättningen kommer från deras egen ficka.
Otroligt tacksam för detta svar. När det gäller ARN, kan man vända sig till dem om resan, paketresa, köptes i Sverige men skadan skedde på hemresa till Arlanda? Eller måste man då vända sig till något som liknar ARN i Grekland?
 
@mrestes
Det var alltså en paketresa(charter), och på hemresan till Arlanda skadan skedde?

1/ Vilken flygbolag var det?
2/ Anmälde du skadan vid ankomst och fick en PIR-rapport?
 
@mrestes
Det var alltså en paketresa(charter), och på hemresan till Arlanda skadan skedde?

1/ Vilken flygbolag var det?
2/ Anmälde du skadan vid ankomst och fick en PIR-rapport?
1.Sunclass Airlines Sverige
2. Ja, anmäldes på Arlanda, ersättningskrav med PIR nummer skickades till Sunclass. Snabbt svar om 25% åldersavdrag från nuvarande marknadspris (dottern skickade inte med kvitto eftersom inköpspriset var 200 kr lägre än billigaste priset idag på internet för samma modell.

Är det en bra idé att hon skicka kvittot till Sunclass nu för att styrka åldern och kräver ett lägre åldersavdrag. Eller finns risk att de sänka ersättning till 75% av inköpspriset istället för dagens marknadspris?
 
Toppen