Senaste nytt

Vilken ersättning får man för trasig resväska?

Jag funderade här om veckan om jag skulle starta en tråd om exakt detta ämne för vår resa med Cathay där alla våra tre Rimowa väskor kom tillbaka trasiga, dessa kostar 13-15k SEK styck. Vi blev informerade att de skulle täcka kostnaden att laga våra väskor. Väl hos Rimowa så kunde de absolut laga två av väskorna, men min väska som helt spruckit gick inte att laga, vilket de var beredda att intyga och de enda sättet att "laga" väskan var att köpa en ny, för cirka 14k SEK. Sagt och gjort skickade vi sedan in alla papper till Cathay, fick vänta cirka 2 månader på svar innan det tillslut kom.

Då råkade vi ut för exakt samma, min Rimowa var 3 år gammal, så de gjorde åldersavdrag på 30% på min väska som ersatts med ny och betalade fullt för de två som lagats. Jag sa det kan ni glömma då vi inte hade någon intention att köpa nya väskor, utan detta va Rimowas lösning när vi bad att få väskorna lagade. Fram och tillbaka emailade vi med Cathay, men trots 3 mail och försök att ringa dom (de ville inte prata på telefon) vägrade de förbättra deras bud.

Det slutade med att jag va tvungen att läsa på om de finstilta i Cathays resekontrakt, om just Montreal konventionen och googlade fram att det finns 2 stycken prejudikat på där åldersavdrag inte godtogs av domstol. Jag hänvisade till dessa domstols-case och skrev att vårat avtal följer Montreal convention och jag kommer ta dem till Hong Kong Small claims court om de inte ger mig full ersättning. Helt plötsligt blev de andra tongångar, de bad om ursäkt för hur jag behandlats och "a one-time offer we would like to offer a full reimbursement". Så nu ska vi få fullt betalt tillslut, pengarna har inte landat på kontot än dock. 3 månader har processen tagit..

Jag funderade här om veckan om jag skulle starta en tråd om exakt detta ämne för vår resa med Cathay där alla våra tre Rimowa väskor kom tillbaka trasiga, dessa kostar 13-15k SEK styck. Vi blev informerade att de skulle täcka kostnaden att laga våra väskor. Väl hos Rimowa så kunde de absolut laga två av väskorna, men min väska som helt spruckit gick inte att laga, vilket de var beredda att intyga och de enda sättet att "laga" väskan var att köpa en ny, för cirka 14k SEK. Sagt och gjort skickade vi sedan in alla papper till Cathay, fick vänta cirka 2 månader på svar innan det tillslut kom.

Då råkade vi ut för exakt samma, min Rimowa var 3 år gammal, så de gjorde åldersavdrag på 30% på min väska som ersatts med ny och betalade fullt för de två som lagats. Jag sa det kan ni glömma då vi inte hade någon intention att köpa nya väskor, utan detta va Rimowas lösning när vi bad att få väskorna lagade. Fram och tillbaka emailade vi min Cathay vägrade förbättra deras bud.

Det slutade med att jag va tvungen att läsa att det finstilta om just Montreal konventionen och det finns 2 stycken predikat på där åldersavdrag inte godtogs av domstol. Jag hänvisade till dessa domstols-case och skrev att vårat avtal följer Montreal convention och jag kommer ta dem till Hong Kong Small claims court om de inte ger mig full ersättning. Helt plötsligt blev de andra tongångar, de bad om ursäkt för hur jag behandlats och "a one-time offer we would like to offer a full reimbursement". Så nu ska vi få fullt betalt tillslut, pengarna har inte landat på kontot än dock. 3 månader har processen tagit..

Tack, lyckades hittar dem!

Last edited:
1.Sunclass Airlines Sverige
2. Ja, anmäldes på Arlanda, ersättningskrav med PIR nummer skickades till Sunclass. Snabbt svar om 25% åldersavdrag från nuvarande marknadspris (dottern skickade inte med kvitto eftersom inköpspriset var 200 kr lägre än billigaste priset idag på internet för samma modell.

Är det en bra idé att hon skicka kvittot till Sunclass nu för att styrka åldern och kräver ett lägre åldersavdrag. Eller finns risk att de sänka ersättning till 75% av inköpspriset istället för dagens marknadspris?

Ok! Bra där!
Jag känner att det är helt ovidkommande med åldersavdrag!
Laga eller likvärdig väska!
Det handlar ju inte om en monetär ersättning, du vill ju ha en väska som du kan nyttja på nästa resa!

Kan inte se nånting att åldersavdrag ska vara rimligt varken i Artikel 22 i Montrealkonventionen eller på Sunclass hemsida

De säger sig följa "lagen om luftfart" vilken jag killgissar är Montrealkonventionen

Jämför om du köper en ny TV, 2022 när du köper den kostar den 20000:-
2023 går den sönder, Du reklamerar den där du köpte den(givetvis har du inte köpt den på Elgiganten utan en vettig återförsäljare)
Då har du ju rätt enligt konsumentköpslagen till att fritt välja:
1/ Laga
2/ Pengarna tillbaka
3/ Likvärdig vara
Då 2022 års TV inte finns och den nya modellen 2023(med helt likvärdiga finesser) kostar 21000:-
Så behöver du givetvis inte lägga till 1000kr!

Jag tycker det känns helt orimligt att du ska behöva straffas ekonomiskt för att Sunclass haft sönder din väska, laga eller ersätt med likvärdig väska!
De flesta flygbolag har ju ersättningsväskor att ge ut direkt, eller så får man gå till en väskaffär!
Jag har jobbat med ankomstservice i ca 8 år, men det börjar vara ett tag sen nu(slutade 2015)

Toppen