RobHK
Medlem
Jag funderade här om veckan om jag skulle starta en tråd om exakt detta ämne för vår resa med Cathay där alla våra tre Rimowa väskor kom tillbaka trasiga, dessa kostar 13-15k SEK styck. Vi blev informerade att de skulle täcka kostnaden att laga våra väskor. Väl hos Rimowa så kunde de absolut laga två av väskorna, men min väska som helt spruckit gick inte att laga, vilket de var beredda att intyga och de enda sättet att "laga" väskan var att köpa en ny, för cirka 14k SEK. Sagt och gjort skickade vi sedan in alla papper till Cathay, fick vänta cirka 2 månader på svar innan det tillslut kom.
Då råkade vi ut för exakt samma, min Rimowa var 3 år gammal, så de gjorde åldersavdrag på 30% på min väska som ersatts med ny och betalade fullt för de två som lagats. Jag sa det kan ni glömma då vi inte hade någon intention att köpa nya väskor, utan detta va Rimowas lösning när vi bad att få väskorna lagade. Fram och tillbaka emailade vi med Cathay, men trots 3 mail och försök att ringa dom (de ville inte prata på telefon) vägrade de förbättra deras bud.
Det slutade med att jag va tvungen att läsa på om de finstilta i Cathays resekontrakt, om just Montreal konventionen och googlade fram att det finns 2 stycken prejudikat på där åldersavdrag inte godtogs av domstol. Jag hänvisade till dessa domstols-case och skrev att vårat avtal följer Montreal convention och jag kommer ta dem till Hong Kong Small claims court om de inte ger mig full ersättning. Helt plötsligt blev de andra tongångar, de bad om ursäkt för hur jag behandlats och "a one-time offer we would like to offer a full reimbursement". Så nu ska vi få fullt betalt tillslut, pengarna har inte landat på kontot än dock. 3 månader har processen tagit..
Då råkade vi ut för exakt samma, min Rimowa var 3 år gammal, så de gjorde åldersavdrag på 30% på min väska som ersatts med ny och betalade fullt för de två som lagats. Jag sa det kan ni glömma då vi inte hade någon intention att köpa nya väskor, utan detta va Rimowas lösning när vi bad att få väskorna lagade. Fram och tillbaka emailade vi med Cathay, men trots 3 mail och försök att ringa dom (de ville inte prata på telefon) vägrade de förbättra deras bud.
Det slutade med att jag va tvungen att läsa på om de finstilta i Cathays resekontrakt, om just Montreal konventionen och googlade fram att det finns 2 stycken prejudikat på där åldersavdrag inte godtogs av domstol. Jag hänvisade till dessa domstols-case och skrev att vårat avtal följer Montreal convention och jag kommer ta dem till Hong Kong Small claims court om de inte ger mig full ersättning. Helt plötsligt blev de andra tongångar, de bad om ursäkt för hur jag behandlats och "a one-time offer we would like to offer a full reimbursement". Så nu ska vi få fullt betalt tillslut, pengarna har inte landat på kontot än dock. 3 månader har processen tagit..