Senaste nytt

Vilken champagne serveras ombord hos olika flygbolag?

Dragonair Business kortdistans (PEK-HKG): Charles Heidsieck

Cathay Pacific Business kortdistans (HKG-BKK): Billecart-Salmon Brut

Finnair Business långdistans (BKK-HEL): Joseph Perrier Cuvee Royale Brut Vintage 2000
Finnair Business kortdistans (HEL-ARN): Joseph Perrier

Uppdaterade tabellen med Qatar Airways.

FlygbolagKortdistans First:Kortdistans Business:Kortdistans Economy:Långdistans First:Långdistans Business:Långdistans Economy:
AeroflotN/ALouis RoedererN/ALouis Roederer
Air BalticN/AHeidsieck MonopoleN/A
Air ChinaCattier Brut
Air FranceN/ACharles Lafitte Brut - Cuvée SpecialeDuval-Leroy Brut
ANAKrug
Asiana AirlinesCattier BrutDe Venoge Blanc de Blancs 2002
British AirwaysN/APommeryLaurent-Perrier Grand Siècle cuveeTaittinger Brut Réserve
Cathay PacificBillecart-Salmon BrutAmour De Deutz Brut 2002Deutz /
Billecart-Salmon Brut
China AirlinesDrappier Brut
Continental AirlinesN/AHeidsieck Monopole Blue Top
DragonairCharles HeidsieckCharles HeidsieckN/AN/AN/A
FinnairN/AJoseph Perrier Cuvée Royale BrutN/AJoseph Perrier Cuvée Royale Brut Vintage 2000
LufthansaN/ALaurent-Perrier Millesime 2000Jacquart Brut Mosaique
Qatar AirwaysLa Grande Dame 1996, Grand Siecle 1996 eller Charles Gardet Rose 2001Laurent Perrier 1999La Grande Dame 1996, Grand Siecle 1996 eller Charles Gardet Rose 2001Laurent Perrier 1999
SASN/ANicholas FeuillateN/AHenriot vintage 2005Pommery
(till försäljning)
Singapore Airlines
Krug
Dom Perignon
Charles Heidsieck
SpanairN/AN/A
SWISSN/AJacquart
Heidsieck Monopole
Laurent-Perrier Grand Siècle cuveeJacquart Brut Mosaique
THAI
Dom Perignon
Bollinger
Piper Heidsieck
Turkish AirlinesGosset Brut Grande Reserve
United AirlinesHenriot Brut Millésimé 1996

[tbody]

[tr]

[tr]

[/tbody]

AF longhaul Economy: Jacquart Brut Mosaïque. Fick den CDG-IAD 2010, så jag vet inte om det gäller fortfarande... Intressant att det är den som serveras i C på LH och LX

Hemma igen efter en vecka i Seoul. Intressant var att LH hade olika champagne på dit och hemvägen.

FRA-ICN Piper Heidsieck och
ICN-MUC Jacquart Brut Mosaïque

Blev lite förvånad när det var Piper Heidsieck i menyn från Frankfurt och trodde att de hade bytt, men sen var det alltså Jacquart på vägen hem.

Asiana Airlines serverar Taittinger Comtes de Champagne 2000 samt Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 1999.
Inte för att jag kan så mycket och champagne men tyckte att Taittinger var strået vassare. Tyvärr hade de endast 3 flaskor av Taittingern och de flaskorna tog slut någon timme in i fighten :(

Asiana Airlines serverar Taittinger Comtes de Champagne 2000 samt Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 1999.
Inte för att jag kan så mycket och champagne men tyckte att Taittinger var strået vassare. Tyvärr hade de endast 3 flaskor av Taittingern och de flaskorna tog slut någon timme in i fighten :(

Vilken klass åkte du i? Antar att det var i första klass, skall lägga till det i tabellen när du bekräftat.

Kollar man till prislappen så är ju Comtes de Champagne 30% dyrare än Churchill kanske förklarar att den är strået vassare. Bland standardcueveerna föredrar jag Pol Roger framför Taittinger men det kanske är annorlunda hos prestigeceuveerna,

Personligen tycker jag historien angående namnet på Cuvée Sir Winston Churchill är intressant. Är det någon medlem som vet bakgrundshistorien till Comtes de Champagne?

Toppen