Senaste nytt

Vilken bonusprogram för att lättast behålla Guld inom Star Alliance?

All right! Låter ju spontant OK.
Så 6 stycken flights med Aegan i vilken bokningsklass som helst? Och dessa 36.000 miles, de kan jag samla ihop på vilken annan *Abolag som helst?

Jag reser inom eEropa i economy i stort sett varje helg. Ett par long hauls om året, också i economy. Känns som att det borde gå att styra 6 flights till A3 och kanske toppa upp LH efter att M&M går ut där i feb 2026.

Om du reser inom Europa i stort sett varje helg kan du väl satsa helt på Miles and More?

Du behöver 2000 poäng för att uppnå Senator på Miles and More. En tor i eco ger 20 poäng per ben, med byte då (vilket jag antar det blir, om du inte stannar i Frankfurt eller någon av de andra hubbarna) 80 poäng per resa. Det ger alltså att du behöver resa 25 gånger vilket du klarar lätt om du reser varje helg. 1000 av poängen behöver dock vara inom Lufthansagruppen men om du ändå flyger med dem spelar det ju ingen större roll.

Jag har räknat på det där också, men att köra det fullt ut med LH blir tufft. Kommer nog bli en del SAS också. 2 år kvar till LTG. Blir till att hålla två bollar i luiften samtidigt här. Därför var jag lite inne på att bara köra ett Aegan-ryck en helg och sen toppa upp med de miles som behövs i annat *A-bolag under året.

I och med att jag 100% satsat på SAS fram tills nu, så är jag ny till att räkna i miles. Således är jag lite osäker på vad det innebär i praktiken att flyga ihop 36.000 miles?

Jag har räknat på det där också, men att köra det fullt ut med LH blir tufft. Kommer nog bli en del SAS också. 2 år kvar till LTG. Blir till att hålla två bollar i luiften samtidigt här. Därför var jag lite inne på att bara köra ett Aegan-ryck en helg och sen toppa upp med de miles som behövs i annat *A-bolag under året.

I och med att jag 100% satsat på SAS fram tills nu, så är jag ny till att räkna i miles. Således är jag lite osäker på vad det innebär i praktiken att flyga ihop 36.000 miles?

Ah, okej, jag trodde du helhjärtat skulle vara kvar i Star Alliance.

Du får kolla på gcmap.com och räkna lite i de relationerna du brukar flyga. Exempelvis är sträckan ARN-CPH 340 miles, men flygbolagen har olika minimiantal miles de ger och olika multiplikatorer, exempelvis får du ofta dubbel eller trippel mängd miles om du flyger business och ofta straff på de billigaste ekobiljetterna där du bara tjänar 1/4 av mängden miles.

Någon annan kan säkert svara på exakt hur Aegean räknar och hur andra bolag krediterar dit.

När du väl kvalificerat dig till guld på Aegean är det ju en barnlek att behålla guldet. 4 segment med Aegean och totalt 12 000 miles är nog "bäst i klassen". Dessutom får du 4 upgrade vouchers som A3 gold, så de fyra segmenten kan du boka i ekonomi och åka business (tillgängligheten brukar vara god). Att åka Aegean är heller ingen uppoffring - de håller en hög nivå på sin service ombord (ett av få flygbolag som t o m serverar en enklare varm måltid i ekonomi inom europa).

När du väl kvalificerat dig till guld på Aegean är det ju en barnlek att behålla guldet. 4 segment med Aegean och totalt 12 000 miles är nog "bäst i klassen". Dessutom får du 4 upgrade vouchers som A3 gold, så de fyra segmenten kan du boka i ekonomi och åka business (tillgängligheten brukar vara god). Att åka Aegean är heller ingen uppoffring - de håller en hög nivå på sin service ombord (ett av få flygbolag som t o m serverar en enklare varm måltid i ekonomi inom europa).
Jag har varit Aegean Gold länge (ända sedan BD*G blev BA-status). Det var då A3*G brukade förnyas automatiskt med noll flygning. Men på senare år har Aegean höjt kravet på grundkvalifikationer. Jag tror att Aegean återigen kommer att höja kravet på att förnya A3*G-status också. Förmodligen inom de närmaste 12-15 månaderna om inte ens tidigare.

Jag har lite samma fråga som trådstartaren.
Flyg cirka 10 gånger per år t/r till Malta i LH Business. Det är mao 40 flygningar, men alla inom Europa.
Det räcker mig inte över Points som behövs för att behålla Senator inom LH tyvärr.

Frågan är då, är det smartare att kreditera LH Biz (alla bokningsklasser) till något annat program för att kunna behålla *A Guld på den vägen?

Jag har lite samma fråga som trådstartaren.
Flyg cirka 10 gånger per år t/r till Malta i LH Business. Det är mao 40 flygningar, men alla inom Europa.
Det räcker mig inte över Points som behövs för att behålla Senator inom LH tyvärr.

Frågan är då, är det smartare att kreditera LH Biz (alla bokningsklasser) till något annat program för att kunna behålla *A Guld på den vägen?
Du kommer ju dock vara väldigt nära Senator då varje resa ger 160 QP och du behöver 2000QP.
Om några av resorna går att få till med två stopp på vägen så är du ju hemma.

Det som saknas är 400 points och de kan du flyga in på annat sätt om du har andra resor än just med LH.

Toppen