Senaste nytt

Vilken är den bästa businessclass produkt du har testat?

Jag har följande ranking i businessupplevelse(longhaul + längre domestic US);
- Klar ett är Air New Zealand 777 med mkt bra hårdvara och Helt. Fantastisk. Service! Service i nivå med några First!
Denna kan jag verkligen rekommendera!( jag kan utveckla på begäran, annan tråd isf?)
- British Airways, är lite trång med många i bredd på 777 och 747 men har i mitt tycke mkt bra service
- Delta, mkt bra hårdvara i BusinessFirst och bra service
- Quantas, bra stol och mkt trevlig service, jag gillar verkligen aussietjejerna.
- Air New Zealand 767, reclinerstolar, I say no more, dock mkt bra service - inte som 777 men bra.
- United, bra hårdvara, service...ansträngd
- SAS väntar till de nya planen kan bokas, avstår bedömningen här.

Dessa kommer jag på just nu kan kompletteras/J
 
Av de premiumkabiner jag testat de senaste åren rankar jag dssae enl. följande. (Dock samtliga enbart long-haul)

  1. Emirates - bara provat (First STO-DXB-JNB, CPT_DXB, STO)
  2. Qatar - First Class på deras A332 mellan DOH - KUL
  3. SAS (Nya kabinen)
  4. Lufthansa - (Nya kabinen)
  5. United (P.S.)
  6. Finnair
  7. Swiss
  8. BA
  9. Air Mauritius
  10. SAA
?? Qatar (igen) - Skall prova deras business i påsk B787 samt A380
 
Av de premiumkabiner jag testat de senaste åren rankar jag dssae enl. följande. (Dock samtliga enbart long-haul)

  1. Emirates - bara provat (First STO-DXB-JNB, CPT_DXB, STO)
  2. Qatar - First Class på deras A332 mellan DOH - KUL
  3. SAS (Nya kabinen)
  4. Lufthansa - (Nya kabinen)
  5. United (P.S.)
  6. Finnair
  7. Swiss
  8. BA
  9. Air Mauritius
  10. SAA
?? Qatar (igen) - Skall prova deras business i påsk B787 samt A380
Ehh, det här är fråga om "Vilken är den bästa businessclass produkt du har testat?", varför First class är med i svaret?
Qatar - First Class på deras A332 mellan DOH - KUL
Finns det First class på Qatar Airways A330 förutom på intra-Gulf flygningar?
 
Bäst avseende utseende och plats:
1. SAS nya kabin (gillar lädret i "skåpet")
2. BA Club World A380 (gillar att man kan sitta mitt emot varandra)
3. KLM (gillar ginflaskorna man får efter flygningen)

Håller med att SAS kan med små medel höja upplevelsen.
Deras viner är ju inte ens exklusiva, ingen chateauneuf de pap :-(
och deras amenity kit är ett stort skämt
 
Min egen ranking ändrar sig med jämna mellanrum. För ett halvår sedan hade jag haft Singapore Airlines och Emirates längre ned på listan och Qatar kanske högst. Men efter 8 long haul leg i Emirates 380 senaste året så är det som helhetsupplevelse kanske den bästa (däremot är deras 777 inte alls bra). Stolen vid fönstret är OK, maten är ganska bra, ostbrickan en av de bättre i luften, dock inte provat Air France som jag misstänker excellerar här. Servicen är ofta bra men inte lika jämn som hos Singapore Airlines. Men underhållningssystemet är ypperligt och baren gör att man slår ihjäl några timmar med trevlig konversation när man tröttnat på filmerna.

Som delad etta har jag Singapore Airlines. Har varit mindre förtjust i dem då de från Brisbane till Singapore kör med en gammal regional businessklass kabin. Men har nu haft 2 ben i deras 380 mellan London, Paris och Singapore. Jag tycker det är den bästa business stolen, bredden och lädret och dessutom bäddmadrass. Servicen är superb och av oerhört jämn kvalitet (hur lyckas man med en sådan corporate culture?), maten bra och dom har en ärlig attityd mot kunden. Vid ett tillfälle spökade IFE och genast CC framme och bad om ursäkt och en voucher på 200 dollar. Samma sak hände när jag hjälpte till vid en enklare medicinsk situation ombord.

Qatar har en ypperlig vinlista och bra mat, jag har inte drabbats av deras dåliga service ännu, men hustrun har missat sin favorit mat vid 2 tillfällen. Pyjamasen är trevlig, stolarna utmärkta på 787 och 350, men på de långa sträckorna +12h, så saknar jag baren och 380ans låga ljudnivå.

Cathay Pacific är också mycket bra och jag gillar som någon tidigare nämnt även den gamla businesstolen. Som faktiskt har riktigt mycket plats vid huvudändan när man ligger ner, trevligt att ligga där och titta ut. Men den nya är bättre.

Thai har en bra stol nuförtiden, men mat och service räcker inte riktigt till.

Qantas kan vara riktigt bra, enda pyjamasen i 100% bomull, servicen ofta bra, men maten har blivit sämre på sista tiden.

Swiss och Austrian. Tycker att Swiss är riktigt bra i Europa men Austrian har bättre mat på longhaul

Lufthansa och British Airways i C har jag inte så mycket till övers för. För trångt på BA och LH har många gamla kabiner i omlopp, mat och service korrekt men inte fantastisk.

Malaysian Airways är OK, speciellt om man gillar kycklingspett med satay sås, men också många gamla C kabiner.

SAS har jag bara provat i den gamla kabinen som är katastrofalt omodern. Men servicen ofta trevlig.

I slutändan handlar det mycket om hur ofta man kan räkna med en modern kabin. Tittar numer mycket på vilken flygplanstyp som jag kommer att åka med. Jag föredrar 380, 350, 787, 777 och 330/340 i den ordningen. Oj, det blev mycket det här.
Skulle vara kul om du lyckas prova SAS nya business för att se var den kvalar in. En bra samling med olika business-kabiner är det helt klart.
 
Ehh, det här är fråga om "Vilken är den bästa businessclass produkt du har testat?", varför First class är med i svaret?

Helt rätt, "lite off topic".. men anledningen till att jag nämnde EK är att de har ibland FIRST kampanjer som gör mellanskillnaden mot C fr ARN så pass liten att den som ändå är beredd att satsa på buinsess kanske kan tänka sig F då priset typ kan vara typ ´bara" tvåtusen.. kr mer ...
Och Qr kan ma med lite tur partiellt åka både C och F... :)

Finns det First class på Qatar Airways A330 förutom på intra-Gulf flygningar?

Jag hade turen och råkade ut för en "Intra Gulf" maskin mellan DOH - KUL, och hade dessutom turen att den fattige ;) Shejk Ali Hassan ville vara ekonomisk och hade köpt 6 st Business biljetter till sig och sin familj till KUL. Då konfigen var 2-2-2 så fick helt enkelt hela familjen inte plats på samma rad... kabinpersonalen ville du att vi skulle byta från fönster sektionen till mitt sektionen, men jag sa nej o_O, men däremot så kan jag tänka mig att flytta fram till F istället. Efter lite grubblerier så gick de med mitt "krav". Snacka om Win - Win situation,,,både jag och Ali Hassan var nöjda :cool:
 
Skulle vara kul om du lyckas prova SAS nya business för att se var den kvalar in. En bra samling med olika business-kabiner är det helt klart.

Nya SAS kabinen när riktig BRA, bäst av de Europeiska bolag jag testat (dock saknas LX nya 777 och AY's nya 350). Den äldre SK helt kass!
Men hel long-haul flottan är väl nu uppgraderad och klar...vill inte ha den gamla till LAX i sommar :eek:
 
Toppen