Senaste nytt

Vilka steg tar jag för att bli Eurobonus guld?

Det lär bli dyrt. :)

Tänkte mest i samma banor som @Hachans ovan. Om man reser mycket brukar man kunna gneta ihop ett guldkort och har då nytta av det. Om man reser lite mindre kan man behöva slå knut på sig själv för att få guldstatus och då är det ofta enklare/billigare att köpa exempelvis Sas Plus direkt på de resor man vill ha lounge/fast-track.

Tänkte mest i samma banor som @Hachans ovan. Om man reser mycket brukar man kunna gneta ihop ett guldkort och har då nytta av det. Om man reser lite mindre kan man behöva slå knut på sig själv för att få guldstatus och då är det ofta enklare/billigare att köpa exempelvis Sas Plus direkt på de resor man vill ha lounge/fast-track.
Har samlat 20k på 2mån, men kvalificeringsperioden är lite dum.

Håller med.
det är 45 enkelresor eller 45000 baspoäng som gäller för att nå guld. Har man svårt att få ihop det relativt enkelt så är det nog frågan om hur mycket man bör kämpa för något som man kanske inte egentligen har nytta av mer än att det är "bra att ha" etc. Vill man så är svaret enkelt - ut och flyg!
Annars är ju SAS plus perfekt som ger alla fördelar, oftast, som att vara guld i alla fall när man reser med just SAS. Ett klockrent val när man väl reser om man inte reser 45+ resor om året.
Finns folk som säljer guld-bagagetaggar på tradera har jag sett om det är så att man vill ha en fräsig tagg när man reser i plus så folk tror man är guld om man bryr sig om vad andra tycker och tänker om en.
Jag själv är guld men kommer inte resa ens i närheten av att återkvala till guld nästa år igen så jag har ställt mig frågan, är det värt? Inte tagit beslutet än för allt kan ändras men känns inte värt i min mening ur mitt kommande resmönster.

Lite tankar från min sida!
Lycka till!

Om det inte rör sig om jobbresor, då kan det sitta som ett smäck att vara EBG då företag ofta ser att man reser på absoluta basbehov.
No cancel/rebook ticket med 1 bagage.

I dessa lägen kan det vara svårt att ändra på bokningar och försöka uppgradera sig, även lukrativt ur ett schablonmässigt traktamente då mat på tåg/flyg ofta inte är avdragspliktiga!

I dessa fall är status väldigt fördelaktigt kontra betala ad-hoc.

Har samlat 20k på 2mån, men kvalificeringsperioden är lite dum.

Om du på två månader har skrapat ihop 20k poäng tycker jag det är värt att se till att få ett Guld iår.

Om du skrapat ihop de 20k på SAS enbart så hade du ju haft 25k med 25% EBG bonusen. Lägg till ett Amex Elite så är du på 45k och har ett EBG klart.

Generellt, ska man bli EBG och vara värt det bör man tjäna ihop till statusen på resor.

Reser man mer sällan är det oftast mer ekonomiskt att köpa en PE eller C biljett än att lägga tusentals kronor om året bara för att komma i närheten utav *A Gold.

Och vill man lägga ett par tusen på ett kreditkort så låter det som att Amex Platinum är rätt val för dig istället för att jaga EBG.

Om det inte rör sig om jobbresor, då kan det sitta som ett smäck att vara EBG då företag ofta ser att man reser på absoluta basbehov.
No cancel/rebook ticket med 1 bagage.

I dessa lägen kan det vara svårt att ändra på bokningar och försöka uppgradera sig, även lukrativt ur ett schablonmässigt traktamente då mat på tåg/flyg ofta inte är avdragspliktiga!

I dessa fall är status väldigt fördelaktigt kontra betala ad-hoc.
Det är jobbresor, och det är economy som gäller. Jag får göra vad jag vill utöver det (uppgradera osv). Håller mig till Star alliance.
Om jag ska behöva resa så vill jag gärna slippa stå i förbannade köer och gärna ha tillgång till vettig lounge. Nu är min kvalificeringsperiod sned, och enda alternativet att nå guld denna perioden är att knipa ett Amex Elite.
Om du på två månader har skrapat ihop 20k poäng tycker jag det är värt att se till att få ett Guld iår.

Om du skrapat ihop de 20k på SAS enbart så hade du ju haft 25k med 25% EBG bonusen. Lägg till ett Amex Elite så är du på 45k och har ett EBG klart.
Ingenting på SAS. Två vändor till västkusten som hade kunnat vara SAS om vi hade haft framförhållning, men som nu istället blev sämre poängintjäning på.
Generellt, ska man bli EBG och vara värt det bör man tjäna ihop till statusen på resor.

Reser man mer sällan är det oftast mer ekonomiskt att köpa en PE eller C biljett än att lägga tusentals kronor om året bara för att komma i närheten utav *A Gold.

Och vill man lägga ett par tusen på ett kreditkort så låter det som att Amex Platinum är rätt val för dig istället för att jaga EBG.
Varför är Amex Platinum vettigare? :)

Varför är Amex Platinum vettigare? :)
Med AMEX Platinum får du varje gång du reser från Arlanda Fast Track och tillgång till loungen med den bästa maten på Arlanda, Pontus in the Air – Pontus Frithiof, oavsett vilket flygbolag du flyger med. Det ingår även Priority Pass vilket ger tillgång till över 1200 lounger över hela världen, oavsett vilket flygbolag du flyger med. Med det sagt, så är Priority Pass lounger generellt sämre än de som alliansflygbolagen tillhandahåller. Fler förmåner ingår, läs här: Loungeaccess & exklusiva event | Platinum | Amex Sverige

Det är jobbresor, och det är economy som gäller. Jag får göra vad jag vill utöver det (uppgradera osv). Håller mig till Star alliance.
Om jag ska behöva resa så vill jag gärna slippa stå i förbannade köer och gärna ha tillgång till vettig lounge. Nu är min kvalificeringsperiod sned, och enda alternativet att nå guld denna perioden är att knipa ett Amex Elite.
Det låter som du skulle komma upp till EBG på ett "naturligt" sätt om din kvalificeringsperiod inte varit som den är, och då känns det väl också som det är det som du enklast och billigast kan hålla fast i även kommande år, förutsatt att du kommer fortsätta resa i den här takten. Därför tycker jag det känns som en bra lösning att skaffa ett AmEx Elite som knuffar över dig gränsen denna gången och även kommer säkerställa att du har optimal poängintjäning (20p per 100kr) på framtida kortinköp under nästkommande period, samtidigt som du enklare når EBG eller varför inte EBD.
Varför är Amex Platinum vettigare?
Om man utgår från Arlanda och endast är ute efter fast track och bra lounge, så kan AmEx platinum precis som ovan skribenter skriver vara "bättre" än EBG i det avseendet att du får bättre mat/dryck på flygplatsen (Pontus vs SAS Gold lounge). Dock så tror jag Arlanda är undantaget här och befinner du dig mycket på andra flygplatser (speciellt utanför Norden) så känns det som *G tar dig in i bättre lounger rent allmänt, samtidigt som du har fast track på de flesta flygplatserna (med Platinum har man bara fast track på de stora Nordiska flygplatserna). Med Platinum får du också status på Hotell och Biluthyrning om det är av intresse.

Men om man är ute efter att skrapa ihop en stor hög Eurobonus-poäng så man t.ex. kan resa business/first för poäng, så är dock Elite mer förmånligt här då du tjänar fler poäng per spenderade kronor, och dessutom kan få 2-4-1 vouchers när man når 150k resp. 300k i spend.

Så den vettigare frågan är väl vad du kommer sätta störst värde på under kommande perioder?
  • Med AmEx Elite och EBG får du *G-lounger världen över, 25% mer poäng på resor, chans till EBD, och bäst poängintjäning på kreditkort med potenteialla 2-4-1 vouchers (med andra ord fler poängresor i Business/First).
  • Med AmEx Platinum får du fast track "i Norden" och bäst lounge på Arlanda, hotellstatus, biluthyrningsstatus, något bättre försäkring (speciellt om man hyr bil ofta) samt flexibilitet att växla Membership Rewards poäng till olika flygbolags program (inte bara SAS).
Till sist så skulle jag definitivt rekommendera SAS MC Premium som komplement till båda AmEx-korten, för FlyPremium-förmånen, som ger dig resor i Business för Go-priser världen över med SAS, om du tjänat in mer än 200k eurobonus-poäng sista 12 månaderna. Plus att du har ett kort du får poäng på där AmEx inte funkar.

Sen är det ju också många här på forumet som har både Elite och Platinum, så varför inte båda två (om du ligger i rätt målgrupp)? :)

Toppen