Senaste nytt

Vilka pass är mest accepterade i hela världen?

Med mitt norska pass får jag resa fritt 90d i Ryssland.....inom 30km från norska gränsen :p
Det finns visserligen inga städer inom den radien (tror Murmansk ligger aningen längre bort) och man måste ha något papper som förnyas var tredje år.

Få ställen jag skulle vilja resa till kräver omständliga visumansökningar, så är rätt nöjd med att ha världens mest gångbara pass (det svenska) :) .

Det kan måske nævnes at Danmark er på en delt 2. plads med 172 visumfrie muligheder & Norge er på en delt 4. plads med 170 visumfrie muligheder, så hele Skandinavien er ganske bredt accepteret!

Nogen der ved hvad der skiller på SE/DK/NO - 173/172/170 muligheder?

Jag håller mig borta från länder som kräver visum, seriöst visum för att komma in som turist och slänga mina pengar åt er.. Då tar jag dom någon annanstans ;)

I övrigt så tycker jag vi nordbor har det otroligt lätt när vi reser, som blond "skötsamt utseende" så blir man aldrig ifrågasatt mer än nödvändigt. Tycker synd om andra människor när dom blir stannade enbart p.g.a utseende/från vissa länder/religion osv.

Det kan måske nævnes at Danmark er på en delt 2. plads med 172 visumfrie muligheder & Norge er på en delt 4. plads med 170 visumfrie muligheder, så hele Skandinavien er ganske bredt accepteret!

Nogen der ved hvad der skiller på SE/DK/NO - 173/172/170 muligheder?

Står ingenstans i rapporten men jag har slängt iväg ett mail till hon som är kontaktperson för den. Återkommer vid svar.

Jag håller mig borta från länder som kräver visum, seriöst visum för att komma in som turist och slänga mina pengar åt er.. Då tar jag dom någon annanstans ;)

I övrigt så tycker jag vi nordbor har det otroligt lätt när vi reser, som blond "skötsamt utseende" så blir man aldrig ifrågasatt mer än nödvändigt. Tycker synd om andra människor när dom blir stannade enbart p.g.a utseende/från vissa länder/religion osv.

Blir stoppad titt som tätt på de flesta flygplatserna för jag tycks ha ett väldigt misstänksamt utseende, speciellt med det där leendet! Tyckte det var obehagligt i början men sedan har man kommit till insikten att låta det rinna av en helt enkelt. Börjar man tjafsa så blir det bara värre. Det har utvecklats till den graden att man utvecklar ett beteende för att inte bli stoppad, exempelvis så har jag fått berättat att om man går mot tullvakterna så väcks inga misstänksamheter än om man har ett undvikande beteende (rätt självklart kan man tycka).

Har tidigare sökt 12 ggr till polishögskolan och har haft många trevliga samtal med de poliser som har stoppat mig. November 2012 var jag den enda på hela planet från Gardemoen som blev stoppad av polisen på Keflavik och efter att vi hade pratats vid (var väldigt nyfiken på hur det var att vara polis på Island) så blev jag bjuden på kaffe där diskussionen fortsatte. Man får göra det bästa av det hela!

Så svårt är det inte att få visum till ryssland. Men visst, ansöka om medborgarskap är antagligen enklare i ganska många länder, bara man inte förväntar sig att få ansökan godkänd...

Kände inte det var lätt när jag fick lägga +4h på konsulatet förra veckan för att få beskedet -"kom tillbaka i morgon" ....

Toppen