Senaste nytt

Vilka pass är mest accepterade i hela världen?

Det kan måske nævnes at Danmark er på en delt 2. plads med 172 visumfrie muligheder & Norge er på en delt 4. plads med 170 visumfrie muligheder, så hele Skandinavien er ganske bredt accepteret!

Nogen der ved hvad der skiller på SE/DK/NO - 173/172/170 muligheder?

Fick svar av en Amanda Philp och hon menade att de använde sig av verktyget TimaticWeb 2 för att hämta ut visumdata för respektive land. Anmälde mig till en trialperiod på 1 månad men efter en hel del letande så kunde jag inte plocka ut informationen. Hade förväntat mig kunna få ner samtliga destinationer för respektive land i vektorformat och sedan bara jämföra vektorerna mellan varandra för att se vad som skiljer sig åt. Bad om ytterligare info men har inte hört något hittills.

Det finska passet lär vara det "bästa" för problemfritt resande, sett till antal visumfria länder och att den har väldigt hög status hos tull/polis sett till säkerhet/risk för förfalskningar etc.
Vet folk med finska pass som ofta fått gå före alla andra genom immigration, säkerhetskontroller etc. då personal ropat ut om någon reser med finskt pass och låtit resenärerna sedan passera först ut.

Vet folk med finska pass som ofta fått gå före alla andra genom immigration, säkerhetskontroller etc. då personal ropat ut om någon reser med finskt pass och låtit resenärerna sedan passera först ut.

Har knappast med passet som sådant att göra.

Har knappast med passet som sådant att göra.
Nej, kanske inte, vet bara att många med finska pass råkat ut för detta, bla. i USA.
Har personligen aldrig hört att någon med ex. svenskt pass varit med om liknande procedur, någon här inne kanske?

Jag har aldrig hört att någon nationalitet (annat än möjligen amerikaner då) blivit särbehandlade på detta sätt. Var i USA skulle det ha skett?

För cirka 15 år sedan när jag hade kvar mitt visum till USA (som iofs inte behövdes och i vissa fall skapade mer förvirring än snabbhet) hände det vid några tillfällen i Chicago att man sorterade ut vissa europeer som fick ställa sig i något jag har för mig kallades "blue lane". Svenskar var uppenbarligen med i den gruppen och jag tror det var tillsammans med brittiska medborgare och holländare - men det är jag inte säker på. Om det gällde alla medborgare i dessa länder eller bara ett sätt att minska de då ganska långa köerna, vet jag inte. Detta var innan 9/11 för övrigt.

Har haft den tvivelaktiga förmånen att under några år resa med ett blått svenskt pass, vilket ska underlätta gränspassage. Vid två tillfällen har det direkt visat sig vara sämre än vår vanliga pass. Den ena gången i Dubai (LCC terminalen), där passkontrollen vägrade visa on arrival för att de antagligen inte kände igen passet. Det löste sig efter jag blev ombedd att stiga in på kontoret och diskutera ärendet en stund. Andra gången var i Egypten/Cairo, där som kanske är bekant vi svenskar får "visa on arrival" utan kostnad. I mitt fall hänvisade man till att detta gällde bara vanliga svenska pass och inte diplomat/tjänstepass. Sedan påtalade passpolisen att jag var tvungen att ha ett visa instämplat redan från Sverige. Efter lite dividerande nöjde herrarna sig med att låta mig betala några dollar i avgift för att få samma visa som övriga svenskar :p

Är inte det minsta förvånad över din historia från Kairo. Egypten är ett av de värsta länder jag har besökt - kändes som att alla ville lura en...

När min fru (svenskt pass) och jag (japanskt pass) passerade indisk immigration på gränsen Lahore-Amritsar för länge sedan, fick vi fast track av helt outgrundlig anledning.

Det var en superlång kö av både indier och pakistanier men en sikhisk officer kom till oss och bad oss att visa passet.
När han såg mitt pass sa han "Oh, hello my friend, japani. Welcome to India! You can come to this line. Follow me." och öppnade en ny immigrationsbås.

Om man tittar på wiki-sammanställningen för EU-medborgare hittar man lite länder som trycker upp bland annat den svenska placeringen;

Visa requirements for European Union citizens - Wikipedia, the free encyclopedia

Exempelvis Guyana, Rwanda, Turkiet och sist men inte minst Vietnam, som enbart verkar gynna nordiska länder av de europeiska.

Själv tycker jag de mest störande bestämmelserna är alla länder som kräver giltighet minst 6 månader efter utresa...why!? Den redan korta giltighetstiden 5 år blir i praktiken högst 4,5 år. sedan förstår jag inte heller varför svenska och vissa andra pass ändrat till 5 istf 10 års giltighetstid. Ex. de tyska gäller fortf 10 år.

Och ang. ryskt visum är ju det mest störande inte själva ansökan, utan att man ska betala för en helt meningslös inbjudan som inte behöver ha någonting alls att göra med vart du tänker resa. Visserligen kostar de bara 15 € nånting på nätet, men som princip tycker jag det är ocker.
När man väl har visumet är det ju bara in- och utresedatum som betyder något, allt annat man uppgivit blir helt ointressant.

Last edited:
Toppen