Mina tankegångar går ungefär såhär:
1. När skall jag åka?
- Tillgängliga semesterdagar
- Hur många dagar kan jag få "gratis" pga av högtider.
- Finns det en lucka för Workation?
2. Vad är syftet med resan?
- Specifik händelse? (exempelvis speciell hockeymatch)
- Specifik aktivitet (exempelvis skidåkning)
- Eller bara komma iväg?
3. Vilka reser?
- Reser jag själv eller med andra?
4. Har jag något specifikt ställe jag vill besöka?
- "bucket list"
- Passa på att besöka kompisar etc?
5. Väderlek
- Vissa aktivitet fungerar bättre i vissa väderklimat
6. Roliga rutter
- Vad kan jag få till för roliga rutter?
Min sydamerika resa förra december kan fungera som exempel i praktiken.
1. Jag ville iväg i December pga mycket semesterdagar tillgängligt
2. Delsyfte var att hänga i Cartagena, Colombia med polaren i en vecka. Utöver det så ville jag vara iväg längre och bara upptäcka och njuta.
3. Jag reste själv i detta fallet
4. Jag ville besöka Buenos Aires igen som en del av min resa.
5. Vädret var ingen viktig parameter i detta fallet.
6. Jag ville flyga LH F till Bogota.
Den sista punkten här gjorde att Tallinn vägrade att låta mig ha Buenos Aires som slutdestination. De ville tvinga mig med LH C via Sao Paolo. Sagt och gjort så började kreativiteten flöda. "vad är den närmsta flygplatsen till Buenos Aires som kräver flyg via Bogota?" Det gick jag bet på. Men jag hittade snabbt att Rosario, Argentina, Som ligger relativt nära Buenos Aires, enbart nås via Panama. Sagt och gjort. Ringer Tallinn, som inte har velat biljettera min biljett, och säger att jag vill till Rosario nu, och enda sättet att ta sig dit är via Panama. Då var det helt plötsligt inga problem med min routing (ARN-FRA-BOG-PTY-ROS). På köpet fick jag 1 dygn i Rosario, där jag upptäckte omgivningen, innan jag hoppade på en billig inrikesflight till min egentliga destination, Buenos Aires.
Kontentan, jag låter många utomstående parametrar påverka mina val för att boka award.. Det kommer jag att fortsätta med tills att jag potentiellt träffar en bättre hälft, vars intressen och krav ska balanseras in också. Det roliga med min nuvarande approach är att man hamnar på diverse ställen som man aldrig annars skulle hamnat!