Senaste nytt

Vilka parametrar tar du hänsyn till när du bokar en award?

Vi bestämmer resmål först med viss flexibilitet inga problem om man måste kombinera med köpebiljett eller använda två AMEX 2-4-1.
Bokar det bästa som finns vid detta tillfälle för att säkerställa att man kommer iväg sedan håller man koll på bättre alternativ såsom LH First.
Viktigast är att komma iväg på semester allt annat är plus.

Mina tankegångar går ungefär såhär:

1. När skall jag åka?
  • Tillgängliga semesterdagar
  • Hur många dagar kan jag få "gratis" pga av högtider.
  • Finns det en lucka för Workation?
2. Vad är syftet med resan?
  • Specifik händelse? (exempelvis speciell hockeymatch)
  • Specifik aktivitet (exempelvis skidåkning)
  • Eller bara komma iväg?
3. Vilka reser?
  • Reser jag själv eller med andra?
4. Har jag något specifikt ställe jag vill besöka?
  • "bucket list"
  • Passa på att besöka kompisar etc?
5. Väderlek
  • Vissa aktivitet fungerar bättre i vissa väderklimat

6. Roliga rutter
  • Vad kan jag få till för roliga rutter?

Min sydamerika resa förra december kan fungera som exempel i praktiken.

1. Jag ville iväg i December pga mycket semesterdagar tillgängligt
2. Delsyfte var att hänga i Cartagena, Colombia med polaren i en vecka. Utöver det så ville jag vara iväg längre och bara upptäcka och njuta.
3. Jag reste själv i detta fallet
4. Jag ville besöka Buenos Aires igen som en del av min resa.
5. Vädret var ingen viktig parameter i detta fallet.
6. Jag ville flyga LH F till Bogota.

Den sista punkten här gjorde att Tallinn vägrade att låta mig ha Buenos Aires som slutdestination. De ville tvinga mig med LH C via Sao Paolo. Sagt och gjort så började kreativiteten flöda. "vad är den närmsta flygplatsen till Buenos Aires som kräver flyg via Bogota?" Det gick jag bet på. Men jag hittade snabbt att Rosario, Argentina, Som ligger relativt nära Buenos Aires, enbart nås via Panama. Sagt och gjort. Ringer Tallinn, som inte har velat biljettera min biljett, och säger att jag vill till Rosario nu, och enda sättet att ta sig dit är via Panama. Då var det helt plötsligt inga problem med min routing (ARN-FRA-BOG-PTY-ROS). På köpet fick jag 1 dygn i Rosario, där jag upptäckte omgivningen, innan jag hoppade på en billig inrikesflight till min egentliga destination, Buenos Aires.

Kontentan, jag låter många utomstående parametrar påverka mina val för att boka award.. Det kommer jag att fortsätta med tills att jag potentiellt träffar en bättre hälft, vars intressen och krav ska balanseras in också. Det roliga med min nuvarande approach är att man hamnar på diverse ställen som man aldrig annars skulle hamnat!

Last edited:
Väldigt kul tråd, bra initiativ @Mattias Holmén

Jag resonerar ganska likt flera andra personer här men beror på vad det är för resa och med vem/vilka. Har ofta nästa för mycket poäng så bränner en del poäng på "onödiga" resor inom Europa.

1. Typ av resa (och med vem, hänger lite ihop): Är det på egen hand, med kompis(ar) eller med familjen. Detta styr till stor del vilken flexibilitet som finns i antal stopp, destinationer etc.
Om jag reser på egen hand eller med kompis (dvs ej fru, barn eller övriga familj) så har jag ofta två olika upplägg:
Alt 1: Resa till något nytt ställe, kör appen "been" för att hålla koll på var man varit. Är nu inte så många enkla besök kvar (se här) men håller ögonen öppna för destinationer man kan resa till. Om jag är iväg själv eller med kompisar så begränsas jag ofta tidsmässigt av att maximala acceptabla tiden att vara borta hemifrån ofta är kring 5 dagar.
Alt 2: Kort och snabb resa för något event eller att äta. Exempelvis åka och kolla CL-match, kan man ofta klara på en natt borta eller sticka till Chicago, New York eller Tokyo på en långhelg och käka på några bra restauranger.

2. Tidpunkt: Fokus brukar ligga på att kombinera med helgdagar (så jul, påsk, midsommar, nationaldagen, kristi himmelfärd etc). Avskyr kyla så styr ofta mot att resa långt när det är kallt i Sverige. Styrs också numera av skollov.

3. Destination/väder: Gillar inte kallt så undviker gärna kalla länder, väljer också att besöka länder på sommaren (eller varmare tiden på året). Gör en del undantag om de faller under kategorin nytt land att besöka.

4. Tillgänglighet: Var kan man hitta platser för 3 eller 4 personer. Inte alltid lätt.

5. Bang for the buck: Vissa destinationer (eller flygbolag) är dyra att köpa revenue-biljetter till så om det går att flyga dit med poäng så är det en bonus.

6. Flygbolag: Som de som följer champagnetråden noterat så finns visst intresse för champagne (och vin generellt) så jag kan välja bolag med bra champagne före andra. Sover nästan alltid bra oavsett så är inte lika bekymrad över säten.

7. Möjlighet att kombinera flera destinationer: Flyger gärna open jaw, kan ge möjlighet att se flera destinationer/länder på samma resa.

Kan lägga till att jag bollar extremt mycket resor med vänner som @Tonton samt olika rutter och bolag.
Det är mkt resesnack med polare och familj helt enkelt som ofta peppar igång det.

När det kommer till våra gemensamma resor börjar det oftast med att nån hittar en deal eller något skoj att göra och sen kör vi. Som i fallet Cartagena =)
Jag åkte dock via Zurich, LA, Panama dit och hade stop i Bogota och Sao Paolo på vägen hem.
Där mellan körde vi en skön vecka i Cartagena.

Mina tankegångar går ungefär såhär:

1. När skall jag åka?
  • Tillgängliga semesterdagar
  • Hur många dagar kan jag få "gratis" pga av högtider.
  • Finns det en lucka för Workation?
2. Vad är syftet med resan?
  • Specifik händelse? (exempelvis speciell hockeymatch)
  • Specifik aktivitet (exempelvis skidåkning)
  • Eller bara komma iväg?
3. Vilka reser?
  • Reser jag själv eller med andra?
4. Har jag något specifikt ställe jag vill besöka?
  • "bucket list"
  • Passa på att besöka kompisar etc?
5. Väderlek
  • Vissa aktivitet fungerar bättre i vissa väderklimat

6. Roliga rutter
  • Vad kan jag få till för roliga rutter?

Min sydamerika resa förra december kan fungera som exempel i praktiken.

1. Jag ville iväg i December pga mycket semesterdagar tillgängligt
2. Delsyfte var att hänga i Cartagena, Colombia med polaren i en vecka. Utöver det så ville jag vara iväg längre och bara upptäcka och njuta.
3. Jag reste själv i detta fallet
4. Jag ville besöka Buenos Aires igen som en del av min resa.
5. Vädret var ingen viktig parameter i detta fallet.
6. Jag ville flyga LH F till Bogota.

Den sista punkten här gjorde att Tallinn vägrade att låta mig ha Buenos Aires som slutdestination. De ville tvinga mig med LH C via Sao Paolo. Sagt och gjort så började kreativiteten flöda. "vad är den närmsta flygplatsen till Buenos Aires som kräver flyg via Bogota?" Det gick jag bet på. Men jag hittade snabbt att Rosario, Argentina, Som ligger relativt nära Buenos Aires, enbart nås via Panama. Sagt och gjort. Ringer Tallinn, som inte har velat biljettera min biljett, och säger att jag vill till Rosario nu, och enda sättet att ta sig dit är via Panama. Då var det helt plötsligt inga problem med min routing (ARN-FRA-BOG-PTY-ROS). På köpet fick jag 1 dygn i Rosario, där jag upptäckte omgivningen, innan jag hoppade på en billig inrikesflight till min egentliga destination, Buenos Aires.

Kontentan, jag låter många utomstående parametrar påverka mina val för att boka award.. Det kommer jag att fortsätta med tills att jag potentiellt träffar en bättre hälft, vars intressen och krav ska balanseras in också. Det roliga med min nuvarande approach är att man hamnar på diverse ställen som man aldrig annars skulle hamnat!

Först tittar vi på:
Finns det någon destination vi vill till?
Finns det några flygbolag vi vill testa?
Någon flygplanstyp att testa eller undvika?
Layover och/eller open-jaw?

Om dessa går att kombinera är det ju bäst och valet blir enkelt. Dessa vägs också mot att få ut bra värde för poängen. Tidpunkt för resan blir en styrs av när det finns platser att boka och vädret på detinationen.

Saker som hotell, restauranger, att göra m.m. brukar alltid kollas efter bokning, än så länge har det inte fått oss att vilja ändra någon bokad resa.

Toppen